-
Ditt tnf ligger lite högt, prednisolonet du tar och IL kan iofs sänka det ännu innan återföring. IL sänker inte tnf för alla men jag skulle iaf ta ett till dropp om jag vore du. När jag hör om andra som har högt tnf så verkar det ibland som att Dr D inte riktigt behandlar de höga värden såsom t ex Dr G gör. Men bara min lilla uppfattningMaxad skrev 2013-11-13 21:03:29 följande:Har dock inte fått neupogen som jag har bett om, vet dock inte när detta ska sättas in om jag skulle behöva det inför insättningen. Fick ett nytt svar förra veckan på mitt TNF Alfa och det ligger precis på översta marginalen alltså på 30! Vet inte vad jag ska göra för att trycka ner det mer. Ett IL dropp till innan återföring?
-
Millan; om jag vore du skulle jag inhandla mediciner direkt när ni kommer til Aten. Jag vet inte hur apoteken har öppet på helgerna och de flesta är små apotek men tipset är att gå in på ett och be dem beställa in det du behöver.
Då borde du kunna hämta ut dem senast på tisdag innan ni åker. Inga av proverna analyseras direkt på LifeClinic vilket innebär att du inte kan veta om du kommer att behöva medicin. Men jag lovar, om du inte skulle behöva nåt av medicinerna du köpt (vilket jag tvivlar eftersom ni redan är på väg ner) så finns det säkert tjejer här på FL som behöver dem. Ett paket prezolon 5mg 30tabl kostar ca 2,50€. Klexane är väl det som är enklare att få tag i därnere (istället för fragmin) och det är dyrare, minns inte nu men kan ett två-pack gå upp i 10€? IL påsar vet jag inte - kostar ca 170SEK här i Sverige så de på 250ml måste väl gå på 15€ - nån här som vet? Lycka till! -
Ledsen att höra Det där har jag varit med om, fina folliklar och många men ingen befruktning. Vill du veta mera så inboxa gärna. Hade mina teorier då. Har du kollat Alan Beer tråden, den är inte aktiv just nu men kanske nån av tjejerna läser den, för de har mycket erfarenhet av ivig. Jag förstår att du går hos Dr G och han ordinerar ju fortfarande gärna ivig men du vet ju att det gjorts studier om ivig och IL och att man kommit fram till att IL är lika bra. Du har inte provat IL, eller? Kostar mycket mindre och lättare att få tag på.cff skrev 2013-11-13 23:58:14 följande:har nu tyvärr ytterligare ett misslyckat försök bakom mig (något gick riktigt fel och av mina 10 fina folliklar blev det inte ens ett ynka litet befruktat ägg).
Jag skall nu ta IVIG och letar med ljus och lykta efter om man kan få en läkare att skriva ut det om det går att få på högkostnadsskyddet - tips mottages tacksamt. Annars är planen att köra med engelskt recept från Gorgy, vilket ju också funkar, men den dos som Dr B vill att jag skall ta kommer att kosta 40.000... -
cff; i den här studien jämförs IL och ivig - båda sänker NK celler...Därför har man övergått mer och mer till IL (mindre kostnad, mindre risk)
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1600-0897.2012.01111.x/full -
Ånej var inte alls meningen att göra dig nervös! IL räcker för vissa att få ner TNF värdet men det funkar inte för alla (utan man måste ta ngn annan medicin t ex Humira, Neupogen). Ditt värde tycker jag ligger lite högt men jag är inte den bästa här att uttala mig om TNF eftersom mitt eget inte ligger högt utan jag har 'bara' höga NK celler. Fråga Dr D!lill111 skrev 2013-11-14 12:52:26 följande:Usch, nu blir jag nervös här - mitt TNF ligger på 35,2 jag som trodede att IL kan hjälpa mig attt få ner det värdet??
Vad låg ditt TNF på Cathy - jag trodde inte det var så galet högt men det kanske det är?? Tacksam för svar!!!
leah; har inte Klexane paketen kvar men ja, vill minnas att ett paket med två sprutor kostade ca 10€ (men nu blev jag osäker när Blingbling sa att hon köpt en för det priset..). Jag köpte mina Klexane i Aten och kunde ha fått ut hur många som helst på det apoteket men fick bara de som de hade, totalt 8st sprutor.
Det finns läkare i Sverige som skriver ut fragmin så hittar man en sådan gyn så är det bättre att ta ut fragmin här i Sverige istället.
singhatjejen; å ledsen att höra att du redan ägglossat Tråkigt att höra att du inte svarat bra på IL, som tur finns det dock annan medicin som du kan prova! Om du känner dig låg så gissar jag att det för det låga kortisolet (bra att du tar pred som stödjer binjurarna) och låga järndepåer. Du kan också ha låga B12 nivåer, kolla dem för utan B12 bildas inte nytt blod. Du kan köpa B12 tabletter receptfritt.
Blingbling: å vilken otur med FK! Man måste alltså ta kopior av alla handlingar och spara om det första brevet kommer bort.. -
Maxad; ja, Dr D jobbar med mindre doser prednisolon och lägger vikten på IL. Dr G ger istället 20-25mg prednisolon och ivig istället för IL (vet inte varför han inte använder IL?). Det går bra att höja en pred dos fort (men inte trappa ner) och jag skulle ta en hög dos innan återförande. Hur många dagars embryo har du? Har man en blasto ska man höja i god tid, immunförsvaret börjar ju arbeta direkt vid en återföring och inte bara när embryot försöker fästa. Ledsen att höra om ditt mf - en till läkare som inte kan göra VUL.. Men där har du något att gå på, om du alltså tog 20mg då så ta minst det nu, 20 eller t o m 25mg kan du ta till v.12 då du börjar trappa ner. Förstår inte varför Dr D inte sagt nåt om dina tpoak för värdet ligger ju för högt...men de studier jag läst så har jag förstått att pred ofta sänker dessa antikroppar.
-
Det är inte så att ditt prolaktin stigit iom dina ivf försök och då höjt FSH och sänkt östrogen..bara en tanke för det hände mig...Om inte ditt östrogen stiger tillräckligt så får du ingen LH stegring och ingen äl...Vissa blir ju naturligt gravida i långa cykler med sen äl men ofta kan det vara tecken på att hormonerna är ur balans, alltså att östrogenet inte stiger som det ska (därför ordineras ju pergotime för många innan ivf). Och en anledning till östrogenproblem är faktiskt prolaktinet.Snart lycklig skrev 2013-11-14 15:51:02 följande:Tack för ert stöd! Jag ska berätta hur det går.
Min cykel är också konstig, dag 15 idag och inte ens östrogenhöjningen som förekomemr LH-stegringen har ännu börjat. Jag var till gyn i går och då var den största blåsan ca 9 mm bara (det fanns några fler, men de avtar ju troligen i en naturlig cykel). 9 mm cd 14 är ju lite litet. Då bör ju ägglossningen komma. -
Maxad; å va bra att levaxin sänkt ditt tpoak! Jag har hört att det hos vissa kan göra det (men andra inte). Dina skakiga händer kan bero på för lågt tsh. Ja, du kan prova 75/50 och se vad som händer.
-
Virvla; jag fick också frossa några gånger i början av grav. Trodde först det var tsh som höjts men icke så förmodligen var det att jag fått nåt förkylningsvirus som kroppen ville bli av med eller immunattack. Tog iaf IL direkt.
Magnesium är verkligen en så bra mineral för många åkommor bl a förstoppning. Jag tar Diasporal (citrat), lite dyrare men funkar bäst för mig. Man kan även be läkaren skriva ut magnesium, det har jag gjort redan innan grav (250mg/tabl). -
Tabbs; välkommen hit! Och grattis till tel tid hos Dr G. Några av oss har varit hos honom. Tråkigt att höra om dina mf, har du inget konstaterat fel i livmodern eller koagulationsproblem och gjort kromosomtest så är ju sannolikheten stor att det är nåt med ditt immunförsvar. Och även om det är tråkigt så är det positiva att man plötsligt får svar på varför man är ofrivilligt/oförklarligt barnlös. Lycka till!