• Cathy

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Någon undrade över hur Dr D tolkar FBC. I mitt fall har jag blivit ordinerad IL om lymfocyterna pendlat (dvs höjts) även om jag tagit IL några veckor innan och om lymfocyterna legat procentuellt högt i relation till alla vita blodkroppar (leukocyter). Mina lymfocyter har inte varit mer än 2.5 vid något mättillfälle men som sagt det är inte ensam deras värde som är intressant.

• Cathy

Che; var det du som undrade hur länge man ska ta progesteron? Jag tog till t o m v16, blev inte ordinerad av Dr D men han var informerad om det. Vi med immunproblem har ofta lågt progesteton långt in i graviditeten (har en studie om detta men skriver på mobilen så kan inte posta den nu).

• Cathy

Katt12; jag är i v34 nu. Känns helt otroligt! Just när man gett upp så lyckas man :) kram håller tummarna för dig!

• Cathy

Virvla; du undrade över träning. Jag har tagit det lugnt hela graviditeten och skulle rekommendera att bara träna lite och i lugn takt. Promenader är bäst. Vi som har immunproblem behöver mer vila! Träning är trots allt en stress för kroppen (även om det är bra också) och stress kan höja våra värden dvs öka immunproblematiken! Googla Agate immune faq, hon har skrivit om detta. (kan tyvärr inte infoga länkar just nu). Kram

• Cathy

Virvla; ja riktigt spännande är det! Men nu mot slutet kommer oron igen att den lilla ska komma ut på ett bra sätt. De som råder en att njuta av graviditeten har inte varit med om en lång resa från infertilitet till graviditet! Jag har inte kunnat göra mycket efter v24, började få sammandragningar redan då men så länge man kan promenera och t ex göra yoga eller liknande så är det bra! Stor kram på dig

• Cathy

snartgravid; håller tummarna hårt för dig! Nu tusan ska det gå den här gången!!

• Cathy

Tack Che och Katt!

Aylak; visst är Agates sidor jättebra! Där kan man hitta svar på det mesta.

Leah; spännande med resa till Aten! Jag betalade endast 15? på sjukhuset, fick en faktura på mail senare. Han borde ha samma upplägg fortfarande.

• Cathy

Hej lill! Du har samma symptom som jag hade..jag skulle absolut testa prolaktin. Det är (eller borde vara) mer eller mindre konstant hela cykeln men för att minska risken att LH eller FSH påverkar resultatet så är det bäst att ta det i början av cykeln (dagarna 2-6). Mina värden var 16 och 18 på en skala 3-27, så ja inom ref värden. Med bestämdhet får du gyn att skriva ut pravidel :) Säg att du vill prova det för att du förstått att även ett värde inom ref värden kan orsaka hyperprolaktinemi och hämma äl. Finns bra info om du googlar internetmedicin.se + hyperprolaktinemi (eller prolaktin). Det är info för även läkare och det står klart och tydligt att värden som är inom ref kan redan ge symptom! Börja med liten dos helst max 2,5mg/dag annars kan du bli illamående.

• Cathy

lill; din gyn borde veta att lågt progesteron just kan bero på att man har högt prolaktin (eller t o m inom ref värden som jag hade). Tyvärr verkar inte våra gynekologer ha lärt sig det där. Alltså, högt prolaktin kan sänka LH och då får man ingen äl (eftersom en LH stegring ger äl) och utan äl eller med svag äl så får man lågt progesteron mellan äl och mens och kan få spottings. När jag tagit pravidel en cykel så fick jag ett jättestarkt äl och spottings försvann direkt!!

Det är en hormonobalans som ger spottings, inte åldern och dåliga ägg. Det sistnämda är verkan inte orsaken!

Förstår inte varför våra gynekologer inte försöker förstå den underliggande orsaken till en hormonobalans utan rekommenderar i bästa fall prog vaggisar men oftast ivf om man vill bli gravid?!

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!