• Poussin

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

• Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • lill111
    minaimaginärabarn skrev 2017-03-02 07:05:28 följande:

Hej!

När man gör IVF ligger ju östrogenvärdet väldigt högt, i och för sig progesteronet lika så. Men det jag tänker är att det i såfall inte borde spela så stor roll för implantationen eftersom om det skulle påverka borde läkarna inte vilja sätta tillbaka embryo efter ägguttag. Vad säger din läkare?

Calanderska där jag gjort ivf har aldrig brytt sig om att ta östrogenprov.. Eller prog för den delen....

Jag får lita på att mina hormonvörden är bra helt enkelt jag har ju uppenbart äl varje månand 42 år tilltrotts ...

Tack!
  • MissWe
    minaimaginärabarn skrev 2017-02-28 21:21:40 följande:

Hur gick det idag? Hoppas hoppas allt såg bra ut!

Allt gick bra. Det lilla hjärtat slår envist, och jag kunde se armrörelser. Så andas ut lite. Även fast mkt fortfarande kan hända.

Hur har du det?
  • MissWe
    supertjejen skrev 2017-03-01 11:32:25 följande:

Mariakojola: så ledsen att höra! Nu behöver vi få upp huvudet över vattenytan! Jag hade missat att du plussat, som jag förstår var det ändå en seger. Men så klart lika sorgligt när det inte får löpa på. Varför?

Pipperoni: åh vad jobbigt att avbryta. Det är väl bara att slicka såren den tid som behövs.

Just nu retar det mig med de kostnader som kommer att vara kring kontrollerna för att allt ska tillbaka på noll igen. Jag hade ju gjort hysteroskopi och snitt. Nu blir ju allt det förstört. Hur har ni andra tänkt kring nästa försök och den typen av förberedelse. Är det bäst m skrapning eller bäst att blödningen sköter allt? Om det går förstås.

Jag har för mig att jag har läst någonstans att man har större chans att lyckas efter ett missfall, varför vet jag inte och som jag förstod det var det oklart. En teori var dock att allt rensades rent. Googla och se om du hittar vad jag menar.

Kanske är det en liten tröst!

Tror inte heller att hysteroskopin ska vara av "bortkastad", hör med någon som kan det bra.

Varma kramar!
  • MissWe
    MoM11 skrev 2017-02-28 09:29:48 följande:

Väldigt tråkigt att höra supertjejen. Styrkekramar!

Lycka till på vul MissWe!

Tack snälla!! Allt såg bra ut!
  • MariaKojola

Mitt hcg hade gått från 4300 i måndags till 11 670 idag. (Innan dess hade jag också tagit, och då var det ju lägre värden med de ökade normalt.) Och ja, hade insättning den 7:e, men då var det en 6-dagars blåsto, så på ul menade läkaren att jag borde vart 5+6. Och då borde man sett ett tydligt foster, eventuellt hjärtslag. Han var vääldigt negativ, så jag vet inte?

• minaimaginärabarn
    MissWe skrev 2017-03-02 15:23:05 följande:
    Allt gick bra. Det lilla hjärtat slår envist, och jag kunde se armrörelser. Så andas ut lite. Även fast mkt fortfarande kan hända.

Hur har du det?
    Men vad roligt att höra, grattis! Blev lite orolig när du inte skrev något! Visst kan mycket hända men just nu kan du njuta, grattis igen!

Själv försöker jag vara lugn och vänta, lättare sagt än gjort. Terroriserade Dr D i två dagar men han är lugn, säger att jag skall ta det lugnt och inte googla en massa, hehe. Toalettbesöken är för tillfället en skälvande utmaning och jag har helt plötsligt blivit vääääligt kissnödig vilket bidrar till extra många toalettbesök. Av vad jag kan utläsa från mina trosskydd så är jag på rätt sida, vi får se hur länge det varar.

Jag fick ta massor av dropp (200 ml varje gång) i början av IVF behandlingen och efter insättning men efter i söndags skulle jag invänta blodprov imorgon fredag. Jag känner mig bra i kroppen, inget svettandes som jag brukar. Men jag blir orolig för att det bara skall hoppa på mig från ingenstans. Har du några erfarenheter eller kunskap hur Dr D brukar göra med droppen?
  • MissWe
    Loningforyou88 skrev 2017-03-01 14:29:51 följande:

Hej på er alla,

Känns som det finns väldigt mycket kunskap här. Jag har tänkt använda mig av immunsupport via fertiltetsplus och Marie nu vid min kommande andra ivf. Jag har gjort en ivf med insättning och en fet med insättning. Båda med top embyron men minus på båda försöken. Vi är oförklarligt barnlösa och med bara bra världen på allt. Jag är 28 och vi har försökt i 2 år. Under denna tid har vi blivit spontant gravida en gång men det ledde till mf. När vi väl blev gravida var det när jag var sjuk vid äl (vilket jag är mycket sällan). Efter att ha kopplat ihop det med nu också misslyckade försök vill jag verkligen kombinera min kommande ivf med immunsupport. Jag ska ta IL-dropp, fragmin och kortison. Det som oroar mig är ?Kan äggen bli negativt påverkade av detta i och med att jag ska stimuleras samtidigt med andra läkemedel?

Tacksam om ni vill dela era erfarenheter. Stort lycka till åt alla, fy vad vi får kämpa L Hoppas det kommer något gott av allt detta! 

Hej och varmt välkommen!

Vet du, om jag fick rekommendera dig något så skulle det vara att faktiskt ta hjälp av Dimitri.

Marie är verkligen fullkomligt underbar, men har inte alls den kunskap Dimitri har. Och hela IVF resan är så hiskligt dyr ändå, så vill man inte behöva chansa och riskera att det blir extra försök.

Immunsupport är inte bara att ta dropp och äta medicin, utan det som kan vara det som gör hela skillnaden är att få just rätt råd och justering av medicin vid rätt tillfälle ~ den kunskapen har dessvärre inte Marie. Dimitri går inte enbart på blodproverna utan monitorerar ditt immunförsvar utefter hur du känner dig.

Själv har jag när jag bollat med Marie (då jag inte fått tag på Dimitri) fått raka motsatta besked mot när Dimitri väl har återkopplat. Samma med doser på medicinen.

För att vara kostnadseffektiv, skulle jag om jag vore du skicka blodproverna till USA från Sverige med Dimitris support och därefter ta hans hjälp.

Jag hoppas att du inte tycker att jag lägger näsan i blöt, och du gör naturligtvis precis som du själv känner är bäst. Men vill dela med mig av mina erfarenheter och detta perspektiv.

Lycka till!
  • canada
    MariaKojola skrev 2017-03-02 15:38:16 följande:

Mitt hcg hade gått från 4300 i måndags till 11 670 idag. (Innan dess hade jag också tagit, och då var det ju lägre värden med de ökade normalt.) Och ja, hade insättning den 7:e, men då var det en 6-dagars blåsto, så på ul menade läkaren att jag borde vart 5+6. Och då borde man sett ett tydligt foster, eventuellt hjärtslag. Han var vääldigt negativ, så jag vet inte?

Vad märkligt! Går du hos dr D? Vad säger han? Hoppas den negativa läkaren har fel.
  • MissWe
    MariaKojola skrev 2017-03-02 15:38:16 följande:

Behåll hoppet kära du! Smärtan är densamma oavsett.

Som jag har förstått det så är det enda som kan öka HCG förutom foster, drivbörd, och det har du ju inte HCG ska ju produceras av fostret själv och inte något som kommer ifrån oss - om jag har förstått det rätt.

På mitt första VUL var läkaren tvärsäker på att det bara var ett foster, medans mina HCG värden (och min magkänsla) indikerade tvillingar. Jag ställde flera kontrollfrågor till läkaren som slutligen blev irriterad och mästrande mig med att det inte var fler än en. Veckan senare på en second opinion på MamaMia - såg man två!

Dock sa den läkaren att den ena såg lite mindre ut och man såg inte så tydligt, varför hon sa att hon i detta skede inte kunde säga vare sig om det var ett levande foster under utveckling eller en avstannad graviditet. Varpå vi bokade in ett nytt besök. Den tvillingen tillbakabildades dock, och mina HCG värden ökade inte alls i samma takt som tidigare.

Så. Vore jag dig skulle jag behålla hoppet, fortsätta med all medicin och avvakta nästa besök. Spännande för din egen skull om du följer dina HCG värden fram tills dess tänker jag. Det kan mycket väl vara en liten envis kämpe därinne. Jag håller tummar och tår!

Varmare kramen!
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!