• Poussin

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

• Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • UndrandeSökare
    Vårt väntrum skrev 2017-03-06 13:22:05 följande:

Oj. Vilket svar.
    Ja jag har blivit behandlad med immunsupport de flesta ivferna och med fragmin, predenisolon, kortison mm mm.
    Det är mina ägg som är kassa.
    Min fråga nu var mer: kan äggen ha påverkats av att jag kräktes?

Sen ang ava klinik, de rekommenderar 400mg e-vitamin fram till et. Är inte slemhinnan bra då fortsätter man på den dos man haft

Hej ! Nej, embryona påverkas inte av att du kräks.
    Endera fäster de eller så fäster de inte oavsett kräkningar.
    Men att du blir illamående kan vara ett tecken på att ditt immunförsvar
    reagerar mot inplantationen. Många med immunproblem beskriver
    att de kan få influensakänsla eller känna sig dåliga vid inplantationen.

Nu gjorde du ju ÄD denna gång med bra ägg, men om de ändå inte fäster och det blir minus så föreslår jag att du kontaktar en klinik i Aten för immunutredning.
    Det kan behövas mer än Fragmin och Prednisolon för att lyckas. Tex IL-dropp regelbundet både innan graviditeten och under hela graviditeten för att trycka ner immunförsvaret eller mediciner som Neupogen eller Humira.

Kunskapen inom immunologi och fertilitetsproblem finns tyvärr varken i Sverige, Riga eller i många andra länder. Det är därför vi här i tråden rest till Aten (Serum eller Life Clinic) för immunutredning och individuell behandling både före och under graviditeten.

Hoppas det går bra för dig.
  • lill111
    Vårt väntrum skrev 2017-03-06 13:22:05 följande:

Oj. Vilket svar.

Ja jag har blivit behandlad med immunsupport de flesta ivferna och med fragmin, predenisolon, kortison mm mm.

Det är mina ägg som är kassa.

Min fråga nu var mer: kan äggen ha påverkats av att jag kräktes?

Sen ang ava klinik, de rekommenderar 400mg e-vitamin fram till et. Är inte slemhinnan bra då fortsätter man på den dos man haft

Du kanske behöver Li-dropp, har du kollat ditt tnf-a?
  • supertjejen

En fråga: vad svarar ni när folk vill avgöra att man har försökt nog?
    Tex Är det sista gången nu då?
    Eller Ska ni försöka igen?
    Hur många försök ska ni göra?
    Jag brukar aldrig fråga om folk har slutat ligga med varann! Jag bara undrar, jag blir himla ledsen.

• Sunlight

De negativa fick reda på att jag är gravid i vecka 23 även om de är nära i familjen. Orkade inte höra negativa kommentarer. Jag berättade för ett fåtal positiva människor om försök etc.

Nu i vecka 25 med tvillingar.

Mamma
  • Hera B

Hej alla kloka här inne!

Jag har stöt på patrull med mitt intralipdropp, än har jag inte panik men det är otroligt jobbigt att det ska vara så svårt att få till! Kommer mensen som planerat är tanken att jag börjar med stimuleringen den 13/3 och då måste jag senast ha tagit droppet?

Min bekant som skulle hjälpa mig sätta droppet hemma har fått kalla fötter och jag har nu ingen som kan hjälpa mig. Till saken hör att jag har ring några vårdcentraler redan, jag har kontaktat min klinik i DK (CFC) och frågat några andra sjuksystrar i nätverket men ingen vill eller kan hjälpa.

Imorgon ska jag fortsätta att ringa VC, kontakta CURA Öresund som är systerklinik till IVF kliniken i Falun, fråga min dr i Danmark om han kan hänvisa mig till någon annan? Har ni några andra smarta tips, tankar på vart jag kan vända mig? Jag bor i Malmö.

Plan B är ju att vända mig till Fertilitetsplus i Stockholm. Eller finns det någon klinik som hjälper till och som ligger närmare Skåne?

• pipperoni
    Hera B skrev 2017-03-06 21:46:15 följande:

Hej alla kloka här inne!

Jag har stöt på patrull med mitt intralipdropp, än har jag inte panik men det är otroligt jobbigt att det ska vara så svårt att få till! Kommer mensen som planerat är tanken att jag börjar med stimuleringen den 13/3 och då måste jag senast ha tagit droppet?

Min bekant som skulle hjälpa mig sätta droppet hemma har fått kalla fötter och jag har nu ingen som kan hjälpa mig. Till saken hör att jag har ring några vårdcentraler redan, jag har kontaktat min klinik i DK (CFC) och frågat några andra sjuksystrar i nätverket men ingen vill eller kan hjälpa.

Imorgon ska jag fortsätta att ringa VC, kontakta CURA Öresund som är systerklinik till IVF kliniken i Falun, fråga min dr i Danmark om han kan hänvisa mig till någon annan? Har ni några andra smarta tips, tankar på vart jag kan vända mig? Jag bor i Malmö.

Plan B är ju att vända mig till Fertilitetsplus i Stockholm. Eller finns det någon klinik som hjälper till och som ligger närmare Skåne?

Hagakliniken i Göteborg hjälper till. Kostar 650kr. Hoppas du hittar något på närmare håll, annars är det väl åtminstone närmre till Göteborg än Stockholm (plus att jag tror att Marie tar mer än det dubbla).
  • UndrandeSökare

Hej alla kloka här inne!

Fertilitetplus i Stockholm tar 1500kr per droppsättning (prisuppgift 2016), Hagakliniken i Göteborg kostar ca 700kr. (du måste ta med droppet själv)
    Dessutom har de många fler som sticker på Hagakliniken och de är duktigare.
    Så testa Hagakliniken om du kan ta dig till Göteborg.

Annars testa på någon Vc i något invandrartätt område, ifall de
    kanske kan hjälpa.  Blodprover kan du fixa genom Werlabs.se
    Använd rabattkoden "fertilitetsguiden" så blir det billigare.

Går du hos Dr D eller Serum? Isåfall be att de mailar dig ett intyg att du är deras patient, och att du behöver få dropp satt. Kan vara lättare att få hjälp på Vc med ett sånt.
    Lycka till !
  • Hera B
    pipperoni skrev 2017-03-06 22:07:43 följande:
    Hagakliniken i Göteborg hjälper till. Kostar 650kr. Hoppas du hittar något på närmare håll, annars är det väl åtminstone närmre till Göteborg än Stockholm (plus att jag tror att Marie tar mer än det dubbla).
    Tack pipperoni! Då blir det kanske Gbg nästa:)
  • Hera B
    UndrandeSökare skrev 2017-03-06 22:38:33 följande:
    Fertilitetplus i Stockholm tar 1500kr per droppsättning (prisuppgift 2016), Hagakliniken i Göteborg kostar ca 700kr. (du måste ta med droppet själv)
    Dessutom har de många fler som sticker på Hagakliniken och de är duktigare.
    Så testa Hagakliniken om du kan ta dig till Göteborg.

Annars testa på någon Vc i något invandrartätt område, ifall de
    kanske kan hjälpa.  Blodprover kan du fixa genom Werlabs.se
    Använd rabattkoden "fertilitetsguiden" så blir det billigare.

Går du hos Dr D eller Serum? Isåfall be att de mailar dig ett intyg att du är deras patient, och att du behöver få dropp satt. Kan vara lättare att få hjälp på Vc med ett sånt.
    Lycka till !
    Tack undrandesökare! Ska genast maila Dr D. Jag upplever att många VC är lite rädda så ett intyg kan nog vara till hjälp. Tänkte inte själv så långt.

När det gäller blodprov i Malmö som inte kan tas på Werlabs kan jag också tipsa om Capio på Stortorget, patientavgiften är dyr har men de tar ANA, Estradiol m.m. om man behöver det!
  • MissWe

Hej alla kloka här inne!

Vad besvärligt för dig!

Vet någon som bad en ssk på ett ålderdomshem att sätta droppet och fick hjälp den vägen. Kanske kan vara ett alternativ.

Har du ett EU-recept och ett intyg från utländsk läkare kan det hjälpa för att VC ska hjälpa dig.

Stå på dig! Du kommer hitta någon som hjälper dig

Stort lycka till!!
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!