• Poussin

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

• Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • torparninnan

Cordinator i Linköping hjälper till med dropp för 1500:- om man har ordination, t.ex. från Dimitri. www.cordinator.se/

Såg också att det tidigare i tråden diskuterades vid vilka nivåer av lymfocyterna som han rekommenderar dropp. Min upplevelse är att han gör det om mina lymfocyter är mer än 25% av leukocyterna. I kombination med upplevde symptom förstås, men hittills har det aldrig slagit fel (andra graviditeten och femtielfte försöket). Ibland har jag haft lymfocyter nära 4, men om leukocyterna samtidigt varit mycket höga har jag inte behövt dropp. I alla fall i akut. 

• Vallmo78

Tack för din kommentar! Jag har förstått att ac kan störa ens mens/cykel men när jag åt den så var det inga problem, det är nu när jag slutat med det som cykeln blev störd. Konstigt! Men men den kommer väl igång. Är så otålig att få börja igen. Jag har oxå tagit q10 i några månader. Hur mkt har du tagit? Jag brukar ta 800mg . :)

minaimaginärabarn skrev 2017-03-08 21:40:05 följande:

För mig gjorde AC min mens helt förstörd. Den kortade menscykeln med flera dagar och det mognade två foliklar de månader jag kollade upp det på VUL. Jag slutade då och sedan blev min mens normal igen. Kanske blir din mens lite sen p g a att den blivit kortare när du tagit AC? Dr D rekommenderar även Inositol om man inte tycker om AC men den gjorde också min mens helt konstig, min ägglossning uteblev till slut och så fort jag slutade med dem så kom ägglossningen strax efter. För mig har inget sådant funkat. Har dock tagit hög dos av Q10 då det ändå är ett ämne som finns i kroppen och är bra för att minska cellernas nedbrytning i kroppen. Det ämnet minskar också i kroppen med stigande ålder. Därav tyckte jag det kändes mest naturligt att ta.

• UndrandeSökare

Vallmo - Ang priser på droppsättning, så är det nog tillgång och efterfrågan som styr. I Göteborg finns det flera som sätter dropp dvs konkurrens (Hagakliniken och Barnmorskehuset). I Stockholm känner jag bara till Fertilitetplus som sätter IL-dropp, därav det höga priset. Marie höjer dessutom priset varje år. För flera år sen tog hon 750kr per gång. Nu 2017 kostar det tydligen 1600kr per gång.

• lill111
    UndrandeSökare skrev 2017-03-09 08:30:26 följande:

Vallmo - Ang priser på droppsättning, så är det nog tillgång och efterfrågan som styr. I Göteborg finns det flera som sätter dropp dvs konkurrens (Hagakliniken och Barnmorskehuset). I Stockholm känner jag bara till Fertilitetplus som sätter IL-dropp, därav det höga priset. Marie höjer dessutom priset varje år. För flera år sen tog hon 750kr per gång. Nu 2017 kostar det tydligen 1600kr per gång.

Jag tycker bara att det är för djäkligt!! Alla vi här med samma medicinska behov, borde få samma tillgång och hjälp! Till samma kostnad, alltså högkostnadsskydd!!!
  • UndrandeSökare

lill111 - Det enda sättet jag hört om att få hjälp med blodprov, dropp och droppsättning på högkostnadskortet är att hitta en välvillig svensk läkare som vill skriva ut blodprovsremisser, recept och ordination. Jag känner tyvärr inte till nån sån, men den som gör det får gärna tipsa.

• lill111
    MoM11 skrev 2017-03-09 20:32:49 följande:

Tack för era svar och tumhållning!

Imorgon bitti bär det av.

Heja, heja!!! Nu kommer allt gå bra!!!
  • PeeWee44
    MoM11 skrev 2017-03-09 20:32:49 följande:

Tack för era svar och tumhållning!

Imorgon bitti bär det av.

Lycka till! Själv sitter jag på Arlanda och ska till Sri Lanka. Ska ladda batterierna inför nästa försök. Kram
  • Vallmo78

Jag förstår sambandet mellan tillgång och eftergråga men håller med att vi alla har samma medicinska behov och borde få samma hjälp oberoende vem som hjälper oss. Har man hela sitt liv jobbat, betalat skatt och inte varit sjuk eller vabbat en enda dag så borde vara det minsta man kunde få hjälp med. Nåja nu blir det politiskt diskussion men nånstans tycker jag att detta är orättvist....

nu har min kära mens behagat komma, 1v sen så jag ska till Marie för dropp i helgen. Tar hon mer under helger? Har mailat Dr D angående intyg som jag kan visa vc så vi får se. Så trött på allt pysslande och donande som blir nu men taggat att vi ska sätta igång...

lill111 skrev 2017-03-09 19:41:37 följande:

Jag tycker bara att det är för djäkligt!! Alla vi här med samma medicinska behov, borde få samma tillgång och hjälp! Till samma kostnad, alltså högkostnadsskydd!!!

• minaimaginärabarn
    Vallmo78 skrev 2017-03-10 07:10:32 följande:

Jag förstår sambandet mellan tillgång och eftergråga men håller med att vi alla har samma medicinska behov och borde få samma hjälp oberoende vem som hjälper oss. Har man hela sitt liv jobbat, betalat skatt och inte varit sjuk eller vabbat en enda dag så borde vara det minsta man kunde få hjälp med. Nåja nu blir det politiskt diskussion men nånstans tycker jag att detta är orättvist....

nu har min kära mens behagat komma, 1v sen så jag ska till Marie för dropp i helgen. Tar hon mer under helger? Har mailat Dr D angående intyg som jag kan visa vc så vi får se. Så trött på allt pysslande och donande som blir nu men taggat att vi ska sätta igång...

Hej! Marie tar samma pris oavsett dag eller tid på dygnet. Det som är bra m henne är att hon alltid är tillgänglig. Säger Dr D ASAP vill jag ha dropp på en gång. Det kan man tyvärr inte få på VC. Jag har fått ok av mitt VC om jag har läkarintyg men har inte brytt mig om detta då det var svårt att få tid för dropp inom några dagar.... Men det är surt att betala så mycket. Sen kan man lägga på blodprovspriser och jag som också går på akupunktur. Det blir många tusen extra i veckan. Tänker ofta att jag har tur som har råd, det har inte alla. Sen är det heller inget val, utan dropp blir det ju inga bebisar och i slutändan är det förhoppningsvis värt det. Men jag håller verkligen med er alla, det borde ingå i den allmänna vården. Eller, priset borde i allafall inte skilja så mycket mellan olika vårdgivare.

Lycka till MoM11!

Ha en skön resa PeeWee44, jag tror att sol, värme, vila och njutning är bra uppladdning! Om inte annat så för själen!
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!