• Poussin

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

• Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • supertjejen

Det här med IL dropp och var man kan få det kanske hör hemma på fertilitetsguiden. Då skulle det kunna uppdateras m fler ställen och kostnad efter hand. Själv tar jag nog ledartröjan i pris, jag betalar 3500 kr på privat vårdcentral i Umeå. Tar gärna emot andra tips så klart!

• MoM11

Hej!
    På lördag blir det FET i Aten för min del om allt går bra... embryon nr 12 och 13 i ordningen ska sättas in.

Går nu på Neupogen och har några frågor:

Har ni haft med er de tomma sprutorna i handbagaget? Har ni haft intyg och har ni behövt visa det? Även fragmin/Clexane - har ni haft dessa i handbagaget?
    Bad D om intyg men han tyckte inte det skulle behövas.

Har någon köpt Neupogen på apotek i Aten? Har ni behövt recept då? Är det billigare än i Sverige?

Börjar bli rejält nervös nu. Gjorde hysto och tog bort polyp i oktober (skulle sedan gjort FET men fick skjuta upp pga Borrelia), och kör som sagt med tyngre medicinering denna gång och hoppas verkligen. Samtidigt är man luttrad efter 5 år och otaliga IVFer och annat som misslyckats. Resan går mot sitt slut nu.

• supertjejen

Så spännande Mom11! Jag håller mina tummar! Har haft mina sprutor utom några i incheckat bagage. Har fått intyg från serum men inte behövt visa. Stort lycka till!

• Solkattan

Mom11: Alla tummar och tår hålles... tror våran son var nr 12 och 13 i antal embryon återförda! (en klarade sig och är nu i vecka 36 med honom... typisk klyshord...men plötsligt händer det!). All lycka till och njut av vårvämen i Aten!

• mom2012
    MoM11 skrev 2017-03-08 15:25:02 följande:

Hej!

På lördag blir det FET i Aten för min del om allt går bra... embryon nr 12 och 13 i ordningen ska sättas in.

Har ni haft med er de tomma sprutorna i handbagaget? Har ni haft intyg och har ni behövt visa det? Även fragmin/Clexane - har ni haft dessa i handbagaget?

Har någon köpt Neupogen på apotek i Aten? Har ni behövt recept då? Är det billigare än i Sverige?

Börjar bli rejält nervös nu. Gjorde hysto och tog bort polyp i oktober (skulle sedan gjort FET men fick skjuta upp pga Borrelia), och kör som sagt med tyngre medicinering denna gång och hoppas verkligen. Samtidigt är man luttrad efter 5 år och otaliga IVFer och annat som misslyckats. Resan går mot sitt slut nu.

Jag hat haft medicin i handbagage med intyg men aldrig fått visa det. Det ska nog gå bra, men ett intyg hade gjort mig mer lugn. Serum skriver ut utan att man frågar och lägger i påsen med mediciner.

Ang. Neupogen (annat namn dock) köpte jag det av serum i förfyllda sprutor och det va halva priset jämfört med Sverige ca 3000 kr för 5 st ampuller. Rekommenderar köpa det i Grekland :)

Håller tummarna stenhårt mom 11. Kram
  • PeeWee44

Hej!

Jag har alltid checkat in mina sprutor. Enligt Dr D kan man inte köpa neupogen i Aten så jag har köpt mitt här på EU-recept. Det kostar 3600:- för fem ampuller och jag fick ta en per dag. För mig fäste det äntligen men immunförsvaret stötte bort det efter några dagar.

Ett stort lycka till! Ha det så skönt i Aten.

Kramar
  • minaimaginärabarn

Hej!

Lycka till!
  • minaimaginärabarn
    Missne skrev 2017-03-07 16:53:44 följande:

Vilket ställe i Linköping är det? Jag bor där och vet inte om att det finns något här så vore tacksam om du kan berätta vilket ställe det är.

Jag är ledsen, har försökt hitta stället på nätet men jag kan inte få fatt på det. Jag kommer inte ihåg på vilka vägar jag hittade det. Sorry!
  • Vallmo78

Lycka till mom11! Håller alla tummar och tår.

Va bra att det är några som får hjälp med IL droppet. Det känns att man blir helt ruinerad på det. Tacksam att fertilitetsplus finns men förstår inte hur hon kan ta så mkt medan i Gbg betalar man typ hälften .....

jag har en fråga till er kloka kvinnor. Jag har på ordination av Dr D tagit agnus castus i 3 månader och slutade med det för ngr v nu när vi ska göra FET. Min mens brukar komma dag 24-28 men den blev konstig nu...nu när jag vill den ska komma så vi kan komma igång m FET har den inte dykt upp än ( idag dag 30). Är det nån som har varit med om det? Och nej jag har inte tagit test, känner mig inte gravid....

• minaimaginärabarn
    Vallmo78 skrev 2017-03-08 19:43:39 följande:

Lycka till mom11! Håller alla tummar och tår.

Va bra att det är några som får hjälp med IL droppet. Det känns att man blir helt ruinerad på det. Tacksam att fertilitetsplus finns men förstår inte hur hon kan ta så mkt medan i Gbg betalar man typ hälften .....

jag har en fråga till er kloka kvinnor. Jag har på ordination av Dr D tagit agnus castus i 3 månader och slutade med det för ngr v nu när vi ska göra FET. Min mens brukar komma dag 24-28 men den blev konstig nu...nu när jag vill den ska komma så vi kan komma igång m FET har den inte dykt upp än ( idag dag 30). Är det nån som har varit med om det? Och nej jag har inte tagit test, känner mig inte gravid....

För mig gjorde AC min mens helt förstörd. Den kortade menscykeln med flera dagar och det mognade två foliklar de månader jag kollade upp det på VUL. Jag slutade då och sedan blev min mens normal igen. Kanske blir din mens lite sen p g a att den blivit kortare när du tagit AC? Dr D rekommenderar även Inositol om man inte tycker om AC men den gjorde också min mens helt konstig, min ägglossning uteblev till slut och så fort jag slutade med dem så kom ägglossningen strax efter. För mig har inget sådant funkat. Har dock tagit hög dos av Q10 då det ändå är ett ämne som finns i kroppen och är bra för att minska cellernas nedbrytning i kroppen. Det ämnet minskar också i kroppen med stigande ålder. Därav tyckte jag det kändes mest naturligt att ta.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!