• Poussin

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

• Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • MissWe
    minaimaginärabarn skrev 2017-03-04 06:27:37 följande:

God morgon!

Jag fick ett STARKT PLUS på stickan!

Det är skönt när teststrecket blir lika starkt som kontrolstrecket. Vågade mig på ett test efter att ha sett ett fint HCG-värde som jag tog till Dr D igår. Just nu är jag lugn och otroligt glad, snart kommer nog åter oron smygande. Men just nu skall jag njuta!

Jag vet att folk tror på slumpen, det gör INTE jag! Det här är helt klart Dr D:s förtjänst!  

Stort stort GRATTIS!!
  • Redan47
    Missne skrev 2017-03-03 20:49:33 följande:

Om det är någon som behöver intralipid under mars så har jag ganska många som går ut nu i mars och jag kommer inte hinna använda mer än ett par tre stycken. Ska ta mitt första IL imorgon för detta syskonförsök, så imorgon är man igång igen.....

Härligt!!! Håller tummar . Men det är klart detta går vägen !
  • Missne
    Redan47 skrev 2017-03-05 11:12:16 följande:
    Härligt!!! Håller tummar . Men det är klart detta går vägen !
    Tack vännen Ja jag hoppas det ska gå vägen även denna gång. Imorgon börjar jag med progynon. Hoppas att min slemhinna blir tillräckligt tjock bara. Förra gången var den ju på gränsen - fast det fäste ju ändå som tur var. Hur mycket e-vitamin var det du åt för att stärka slemhinnan?
  • Redan47
    Missne skrev 2017-03-05 21:46:29 följande:
    Tack vännen Ja jag hoppas det ska gå vägen även denna gång. Imorgon börjar jag med progynon. Hoppas att min slemhinna blir tillräckligt tjock bara. Förra gången var den ju på gränsen - fast det fäste ju ändå som tur var. Hur mycket e-vitamin var det du åt för att stärka slemhinnan?
    400mg. Ta plåster östrogen oxå... nu inte jag hemma annars hade du fått av mig.
  • Vårt väntrum

Hej brudar!

Är så orolig så frågar proffsen här inne.
    Har ruvat 10 gr innan denna. Första gången fick jag en redig magsjuka nån dag efter et. Minus. Men ja, det har blivit minus alla 10 gånger så de kanske inte var magsjukans fel. Vem vet.

MEN med detta i bakhuvudet går jag i bitar av oro nu då jag i torsdags satte in 2 perfekta 3dagars embryon. Lördag kväll/natt vände sig magen ut och in tre gr. Mådde bra efter det. Såklart trött som man blir. Kanske va det nått jag ätit. Ingen annan är dålig.
    Men hur kan detta ha påverkat eller inte påverkat embryona? Är så himla orolig att dom "pajjade" eller allt gick åt skogen pga mitt kräkkalas :( :(

• Vårt väntrum

Glömde skriva att denna gång var det äd. Första äd försöket..

• UndrandeSökare
    Vårt väntrum skrev 2017-03-06 11:12:27 följande:

Hej brudar!

Är så orolig så frågar proffsen här inne.
    Har ruvat 10 gr innan denna. Första gången fick jag en redig magsjuka nån dag efter et. Minus. Men ja, det har blivit minus alla 10 gånger så de kanske inte var magsjukans fel. Vem vet.

MEN med detta i bakhuvudet går jag i bitar av oro nu då jag i torsdags satte in 2 perfekta 3dagars embryon. Lördag kväll/natt vände sig magen ut och in tre gr. Mådde bra efter det. Såklart trött som man blir. Kanske va det nått jag ätit. Ingen annan är dålig.
    Men hur kan detta ha påverkat eller inte påverkat embryona? Är så himla orolig att dom "pajjade" eller allt gick åt skogen pga mitt kräkkalas :( :(

Hej ! Har du gjort någon immunutredning hos Serum eller Dr D i Aten?
    Tar du några stödmediciner som Trombyl, Fragmin, kortisontabletter och
    IL-dropp? Tänker att visst kan du råkat få magsjuka/matförgiftning
    eller så är det ditt immunförsvar som reagerar mot att embryot försöker fästa och
    kroppen försöker stöta bort det. Speciellt med tanke på att du sa du gjort
    10 tidigare insättningar men det alltid blivit minus, så kan du ha för starkt immunförsvar som motarbetar graviditeter.

Mer info hittar du i denna bok:
    www.bokus.com/bok/9780978507800/is-your-body-baby-friendly/

Här hittar du lite info från hemsidan Ferilitetsguiden.com

Har du försökt bli gravid länge, kanske gjort flera IVFer eller fått många missfall och börjat undra vad som är fel? Får du inte de svar du önskar? Är du/ni kanske diagnosticerade som oförklarligt barnlösa? Det är ingen diagnos ? det finns naturligtvis alltid en anledning. Om man tar sig tid att finna den. Ett av sex par i Sverige har problem att få barn trots att de har försökt under minst ett års tid. Barnlöshet kan ha både genetiska, immunologiska och miljömässiga förklaringar. När det kommer till immunologi, misslyckade IVF & missfall är Sverige tyvärr långt eftersatt. Det görs inga ordentliga utredningar innan något så tufft som IVF sätts igång och det görs inte många efterföljande undersökningar heller. Istället för att odla myten om att missfall alltid beror på att det är något fel på embryot eller kvinnans ålder borde läkare anstränga sig för att finna det verkliga felet.
    Immunförsvar & befruktning

Vårt immunförsvar är ett mycket kraftfullt system som skyddar oss mot infektioner. Ett bra immunförsvar håller virus & bakterier borta.

Ett för aggressivt immunförsvar stöter bort främmande celler såsom embryon. Det är ett paradoxalt förhållande att immunsystemet är hämmat för att undvika avstötning av fostret, medan det samtidigt har (i stort sett) bibehållen förmåga att bekämpa infektioner.  Graviditet är alltså en immunologisk paradox, eftersom immunförsvaret normalt stöter bort allt som inte är kroppseget.

Det finns dock belägg för att under graviditet styrs immunförsvaret om till en mindre aggressiv reaktivitet som skyddar placenta och foster från avstötning. Vissa typer av graviditetskomplikationer som preeklampsi kan bero på en misslyckad styrning av immunförsvaret. En observation som styrker immunsystemets betydelse är att risken för preeklampsi är störst vid första graviditeten, för att sedan succesivt minska vid efterföljande graviditeter vilket inte gäller vid byte av partner, då risken åter ökar till samma nivå som vid första graviditeten.

Immunsystemets T-hjälparceller (Th) lymfocyter har en överordnad styrande funktion inom immunsystemet, där reaktiviteten kan indelas i Typ 1 (Th1) som karakteriseras av inflammation, cytotoxicitet och avstötningsreaktioner, medan Typ 2 (Th2) styr mot produktion av antikroppar och aktivering av eosinofila celler och mastceller.

Åtgärd

Hos många måste man alltså förhindra bortstötning. Det vanligaste och effektivaste är genom kortison, tex Prednisolon, Medrol, Intralipider eller biologiska läkemedel.
    www.fertilitetsguiden.com/wp/immunforsvar/

Serums hemsida (Penny är chef där):
    www.ivfserum.com/

Life Clinics hemsida (Dr D är chef där):
    www.lifeclinic.gr/index.html

• UndrandeSökare
    Missne skrev 2017-03-05 21:46:29 följande:
    Missne- Köp denna och ta 4 tabletter per dag. Finns i burkar med 100kapslar och i burkar med 250kapslar.

Jag har sett att AvaRiga höjer progynondosen samt säger till att man ska ta 400mg E-vitamin per dag om slemhinnan växer för dåligt.

www.apoteket.se/produkt/e-vimin-kapsel-mjuk-100-mg-100-styck-burk-52241/

• Vårt väntrum

Oj. Vilket svar.
    Ja jag har blivit behandlad med immunsupport de flesta ivferna och med fragmin, predenisolon, kortison mm mm.
    Det är mina ägg som är kassa.
    Min fråga nu var mer: kan äggen ha påverkats av att jag kräktes?

Sen ang ava klinik, de rekommenderar 400mg e-vitamin fram till et. Är inte slemhinnan bra då fortsätter man på den dos man haft

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!