• Poussin

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

• Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Holaquetal12

ÄD är aldrig etiskt försvarbart. Det är ingen donation. Sluta ta er rätten att köpa andra. 

• Mirmirmir

Hej!

Vi funderar på att åka till Aten och göra testerna hos Lifeclinic att 8 återföringar av embryon (varav 4 blasto) inte fästs och totalt 7 IVF cykler. Har några initiala funderingar som jag hoppas att någon kan svara på:

1. Behövs det/är det någon vits att göra mensblodstestet hos ivfserum innan testerna hos Dr D?
    2. Vad får man ut från första telefonsamtalet med Dr D som ändå kostar 250EUR? 
    3. Är det någon som gjort dessa tester och fått svar att allt "ser ok ut" och att vidare behandling inte behövs från Dr D? Försökt läsa på bland svenska inlägg och det är inte riktigt någon som skrivit om det. Orolig att alla får som svar att behandling behövs, vilket inte borde vara fallet. 
    4. Är det fler med samma problematik som oss: recurrent implantation failure? Att inga återföringar fäster överhuvudtaget och mensen kommer som vanligt. Inga missfall inga förändringar i menscykeln.. trots flera blastocyster "som sett bra ut".

• BaeA

Hej alla,
    jag är ny till tråden och har försökt läsa tillbaka några år, men tänkte att jag kunde skriva en kort sammanfattning. Hösten 2021 började vår resa roll att få barn (fick ett tidigt missfall v.5) och sedan dess har jag inte lyckats bli gravid. Har två tidigare aborter med mig för cirka 10-15 år sedan, är 35 år nu.

Hösten 2022 och vintern 2023 opererade jag bort myom som kanske såg som kavitetsstörande men lyckades ändå inte. Så i början av året kontaktade jag Marie samt Fertilysis (också en grekisk klinik) för svabb och mensblodstest. Visade sig att jag hade både överaktivt immunförsvar och Ureaplasma. Fick antibiotika för mig och min man tog sista tabletten på en 12 dagars kur doxycyklin nu i morse. 

Min klinik som jag går hos skrev ut kortison som jag började ta vid LH-ökning (31/3) samt utrogestan CD17 och igår gjorde vi FET av ett femdagars tillsammans med intralipid. Det är min tredje återföring, men första gången med immun dämpande. Men efter att ha läst här så har ni andra också fått trombyol och Fragmin. Är det något jag borde fråga min klinik om? Och har det tagits vid + eller under ruvardagarna. undrar också om ni fått mer IL under ruvardagarna eller om man måste vänta på plus för det med? 

Tack på förhand!

• BaeA
    Mirmirmir skrev 2024-03-04 10:26:58 följande:

Hej!

Vi funderar på att åka till Aten och göra testerna hos Lifeclinic att 8 återföringar av embryon (varav 4 blasto) inte fästs och totalt 7 IVF cykler. Har några initiala funderingar som jag hoppas att någon kan svara på:

1. Behövs det/är det någon vits att göra mensblodstestet hos ivfserum innan testerna hos Dr D?
    3. Är det någon som gjort dessa tester och fått svar att allt "ser ok ut" och att vidare behandling inte behövs från Dr D? Försökt läsa på bland svenska inlägg och det är inte riktigt någon som skrivit om det. Orolig att alla får som svar att behandling behövs, vilket inte borde vara fallet. 
    4. Är det fler med samma problematik som oss: recurrent implantation failure? Att inga återföringar fäster överhuvudtaget och mensen kommer som vanligt. Inga missfall inga förändringar i menscykeln.. trots flera blastocyster "som sett bra ut".

Jag har samma problem som dig, men upptäckte att jag hade en infektion(Ureaplasma) efter jag gjort svabb och mensbloodtesterna så min man och jag har precis avslutat 12 dagars antibiotikakur och ruvar nu på en blasto. 
  • Rosen3

Hej! Jag är ny här, haft 5 upprepade missfall och tänkte nu göra Serums mensblodtest (Skicka in hemifrån via post). Någon som gjort det innan? Haft kontakt med dem via mail men dem säger att det är stor risk att inte paketet kommer fram, men gör det det så kommer dem maila mig svaret och skicka faktura. Någon som upplevt att det inte kommit fram?

• Nina05
    Rosen3 skrev 2024-04-20 07:32:42 följande:

Hej! Jag är ny här, haft 5 upprepade missfall och tänkte nu göra Serums mensblodtest (Skicka in hemifrån via post). Någon som gjort det innan? Haft kontakt med dem via mail men dem säger att det är stor risk att inte paketet kommer fram, men gör det det så kommer dem maila mig svaret och skicka faktura. Någon som upplevt att det inte kommit fram?

Mitt paket kom fram.
  • Nina05
    BaeA skrev 2024-04-06 08:32:13 följande:

Hej alla,
    jag är ny till tråden och har försökt läsa tillbaka några år, men tänkte att jag kunde skriva en kort sammanfattning. Hösten 2021 började vår resa roll att få barn (fick ett tidigt missfall v.5) och sedan dess har jag inte lyckats bli gravid. Har två tidigare aborter med mig för cirka 10-15 år sedan, är 35 år nu.

Hösten 2022 och vintern 2023 opererade jag bort myom som kanske såg som kavitetsstörande men lyckades ändå inte. Så i början av året kontaktade jag Marie samt Fertilysis (också en grekisk klinik) för svabb och mensblodstest. Visade sig att jag hade både överaktivt immunförsvar och Ureaplasma. Fick antibiotika för mig och min man tog sista tabletten på en 12 dagars kur doxycyklin nu i morse. 

Min klinik som jag går hos skrev ut kortison som jag började ta vid LH-ökning (31/3) samt utrogestan CD17 och igår gjorde vi FET av ett femdagars tillsammans med intralipid. Det är min tredje återföring, men första gången med immun dämpande. Men efter att ha läst här så har ni andra också fått trombyol och Fragmin. Är det något jag borde fråga min klinik om? Och har det tagits vid + eller under ruvardagarna. undrar också om ni fått mer IL under ruvardagarna eller om man måste vänta på plus för det med? 

Tack på förhand!

Dimitri rekommenderade att påbörja medicinering redan innan graviditet för att på så sätt lugna kroppens immunförsvar inför ev graviditet.

Jag tycker du ska fråga kliniken om blodförtunnande.
  • Rosen3
    Nina05 skrev 2024-04-20 21:34:55 följande:
    Dimitri rekommenderade att påbörja medicinering redan innan graviditet för att på så sätt lugna kroppens immunförsvar inför ev graviditet.

Jag tycker du ska fråga kliniken om blodförtunnande.
    Bra tips! Jag har testat Trombyl och Kortison vid pluss förra gången men fick missfall ändå. Tog även då cyklogest fast efter äl. Kanske ska jag även ta Trombyl efter äl? Kortison vågar jag inte ta hela tiden då jag inte har superlätt att bli gravid, så det kanske jag ska fortsätta ta vid plus. 
  • Anonym (Vårt väntrum)

Hej! Jag vet inte om tråden är aktiv men jag hängde mkt här förut. Ville bara säga att jag har en del fragmin om fet fortfarande är svårt att få tag på. 

skriv isf. 

kram kram

• Rosen3

Hej! Har precis fått vårt 6:e missfall. De flesta missfall har varit kemiska i vecka 5 men som längst i början av vecka 6. Vi har även fått en ofostrig graviditet. Fick även se hjärtat en gång i vecka 6+1 men som dog samma dag.

Vi har gjort missfallsutredning som inte visat något mer än lite förhöjda TPO-ak, men har lyckats få ner dem väldigt mycket. Men verkar inte funka ändå. 
    Vi har även testat Trombyl, Progesteron, Levaxin och Prednisolon men det har inte funkat. 

Funderar på att vända oss till Fertilitetsplus. Har någon testat det? Fick ni bra hjälp?
    Är rädd att vi aldrig kommer bli föräldrar :(

• Anonym (123)

Hej
    Ni som funderar på att ta hjälp av Dr D eller har försökt med immunsänkande mediciner så vill jag säga att Dr D vill alltid förbereda kroppen redan innan insättning/graviditet.

Jag förstår inte varför era svenska läkare ska sätta in medicin om ni +. Det kanske inte blir ett + om ni inte får medicinen innan.

Dr D börjar med att fråga efter din historik samt tar grekiska immunprover samt prover som skickas till USA 

Eur 1100-1200 är väl vad det kostar. Privata läkare kostar...
    Har läst hela den här tråden vilken har en fantastisk databas av info kring infertilitet!

Jag skulle vilja återuppliva tråden!

• Anonym ((Vethurdetkänns))
    Rosen3 skrev 2024-08-13 07:25:35 följande:

Hej! Har precis fått vårt 6:e missfall. De flesta missfall har varit kemiska i vecka 5 men som längst i början av vecka 6. Vi har även fått en ofostrig graviditet. Fick även se hjärtat en gång i vecka 6+1 men som dog samma dag.

Vi har gjort missfallsutredning som inte visat något mer än lite förhöjda TPO-ak, men har lyckats få ner dem väldigt mycket. Men verkar inte funka ändå. 
    Vi har även testat Trombyl, Progesteron, Levaxin och Prednisolon men det har inte funkat. 

Funderar på att vända oss till Fertilitetsplus. Har någon testat det? Fick ni bra hjälp?
    Är rädd att vi aldrig kommer bli föräldrar :(

Fertilitetsplus erbjuder typ samma sak: progesteron, kortison , trombyl och lipid-drop. Men låter som om du testat det redan
  • Anonym (123)
    Mirmirmir skrev 2024-03-04 10:26:58 följande:

Hej!

Osäker på om Serumsmensbodtest tillför något mot vad Dr D testar.

Första telefonsamtal är nog om han tror du har problem som han kan hjälpa till med. Annars pkt dit istället direkt och ta proverna. 

Jag skulle säga att är du äldre så är sannolikheten mycket stor att blastocysterna har kromsomfel och därför blir det inget. Är man äldre så är det fler som har immunproblem. Äggdonation skapar också större risk att kroppen stöter ifrån då det är främmande för kroppen. Då kan immunförsvaret behöva dämpas.

Om man är ung kanske 30 och man blir gravid men får upprepade missfall kan ju bero på mycket. En sak kan vara immunförsvaret.

Äldre över kanske 40 behöver ofta blodförtunnande sprutor.

Falun gav tidigare il-dropp, prednisolon etc.
    Det kan Fertilitetsplus hjälpa till med.

Boken Is my body baby friendly finns också att läsa
    Läs gärna hela denna tråd eller välj ut och läs bara de som är riktigt kunnigat  ex Zinfandel och Undrande sökande så har ni mycket info.

Kostnaden för Dr D kan ju också jämföras med att göra dyra IVFer etc så har man uteslutit eller får hjälp. Alla lyckas ändå tyvärr inte. Kan vara väldigt skönt att ha testat allt.
  • Rosen3
    Anonym ((Vethurdetkänns)) skrev 2024-10-20 05:55:34 följande:
    Fertilitetsplus erbjuder typ samma sak: progesteron, kortison , trombyl och lipid-drop. Men låter som om du testat det redan
    Vi har testat det förutom droppet, funderar på att testa det. Men kanske är slänga pengar i sjön?
  • Anonym (123)

Har du en läkare som ordinerar droppet och de andra medicinerna?

Man kan aldrig veta i förväg. Men har du immuntest dig och har problem så kan det definitivt lyckas men då behöver droppen tas i rätt tid.

Att lyckas beror även på embryot och andra värden.
    Du kanske även behöver t ex Fragmin. Speciellt om du är äldre.

• Rosen3
    Anonym (123) skrev 2024-10-21 06:50:17 följande:

Har du en läkare som ordinerar droppet och de andra medicinerna?

Man kan aldrig veta i förväg. Men har du immuntest dig och har problem så kan det definitivt lyckas men då behöver droppen tas i rätt tid.

Att lyckas beror även på embryot och andra värden.
    Du kanske även behöver t ex Fragmin. Speciellt om du är äldre.

Ska kontakta Fertilitetsplus i så fall och få ordinerat från dem. Har ju TPO-ak, så kanske det kan påverka immunförsvaret. 

Är 32 år, så vet inte om det är gammalt. 

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!