• Poussin

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

• Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Lilly2013

Idag har jag fått ett mail från drD om att vi ska betala 150 euro för skapesamtalet vi hade med honom i sep. Jag har läst genom mailen vi har haft innan samtalet och där står ingenting om någon sådan kostnad. Någon annan som fått något sådant. Vi valde att inte gå vidare med hans hjälp efter det. Tycker också det i sånt fall är konstigt att mailet kommer nu och det står i att han skickat faktura innan men jag har kollat genom allt och vi har inte fått något efter samtalet.

• minaimaginärabarn
    Lilly2013 skrev 2017-02-26 12:19:15 följande:

Idag har jag fått ett mail från drD om att vi ska betala 150 euro för skapesamtalet vi hade med honom i sep. Jag har läst genom mailen vi har haft innan samtalet och där står ingenting om någon sådan kostnad. Någon annan som fått något sådant. Vi valde att inte gå vidare med hans hjälp efter det. Tycker också det i sånt fall är konstigt att mailet kommer nu och det står i att han skickat faktura innan men jag har kollat genom allt och vi har inte fått något efter samtalet.

Hej!

Konsultationssamtalet över Skype kostade oss, kommer inte ihåg kostnaden men det pris du skriver känns igen. Vi fick dock information om alla kostnader innan samtalet och vi fick fylla i lite medicinsk info per mail oxå.

Hoppas det ordnar sig!
  • MariaKojola

Tack undrandesökare! Jag tar o har alltid tagit 200ml intralipid (plus 100 koksalt), han satte mig på det direkt. Gällande annan medicin är det 20mg prednisolon, och ja, där har jag ju läst lite mindre roliga artiklar om det o fosterskador men alla andra verkar ju också ta det så jag kör på. Ni kanske är bättre insatta o sett någon dokumentation om att det inte påverkar?

Gällande dr D o räkningar fick jag också en idag på 450 för pregnancy follow up. Känns völ inte jättekul då jag ju snarare fått mer hjälp fr er än av honom, men är väl bara att betala. Har nu alla valt det vidare?

• PeeWee44
    Lilly2013 skrev 2017-02-26 12:19:15 följande:

Vi betalde också det i september 2015. Då gjorde vi äd i Riga, nu när vi gör äd hos honom har vi inte behövt betala, det ingår i äd priset. Varför har ni valt att inte gå vidare med dr D?
  • minaimaginärabarn
    MariaKojola skrev 2017-02-26 13:03:01 följande:

Tack undrandesökare! Jag tar o har alltid tagit 200ml intralipid (plus 100 koksalt), han satte mig på det direkt. Gällande annan medicin är det 20mg prednisolon, och ja, där har jag ju läst lite mindre roliga artiklar om det o fosterskador men alla andra verkar ju också ta det så jag kör på. Ni kanske är bättre insatta o sett någon dokumentation om att det inte påverkar?

Gällande dr D o räkningar fick jag också en idag på 450 för pregnancy follow up. Känns völ inte jättekul då jag ju snarare fått mer hjälp fr er än av honom, men är väl bara att betala. Har nu alla valt det vidare?

Nu fick jag något mer att oroa mig över, kortisonet. Det känns i största allmänhet som en läskig medicin med hemska biverkningar och som dessutom bidrar till att jag får ett klotansikte (har ganska runt i vanliga fall). Men om det också kan påverka ett ev foster tycker jag det blir ännu läskigare. Är det någon som vet mer om detta möjligen?
  • Lilly2013
    PeeWee44 skrev 2017-02-26 14:24:36 följande:
    Vi betalde också det i september 2015. Då gjorde vi äd i Riga, nu när vi gör äd hos honom har vi inte behövt betala, det ingår i äd priset. Varför har ni valt att inte gå vidare med dr D?
    Ok. Ja det är väl bara att betala. Tycker bara att det kunde ha informerats om det innan, vi hade antagligen ändå valt att ha samtalet med honom. Kände inte direkt något förtroende för honom, först tänkte jag att han verkade bra och så men sen vi närmare eftertanke så tyckte ja han la orden i munnen på oss som han tyckte vi skulle svara. Jag hade ju redan fått både IL och prednisilon ordinerat så det kändes meningslöst. Kändes lite mycket som en bilhandlare. Vet att alla kliniken är ute efter och tjäna pengar men här blev det lite för uppenbart. Eftersom många har skrivit att han är dålig på att svara och återkommer när man är orolig mm fast att man faktiskt betalar för just den tjänsten så valde vi att lägga pengarna hos andra.
  • minaimaginärabarn
    Lilly2013 skrev 2017-02-26 15:28:52 följande:
    Ok. Ja det är väl bara att betala. Tycker bara att det kunde ha informerats om det innan, vi hade antagligen ändå valt att ha samtalet med honom. Kände inte direkt något förtroende för honom, först tänkte jag att han verkade bra och så men sen vi närmare eftertanke så tyckte ja han la orden i munnen på oss som han tyckte vi skulle svara. Jag hade ju redan fått både IL och prednisilon ordinerat så det kändes meningslöst. Kändes lite mycket som en bilhandlare. Vet att alla kliniken är ute efter och tjäna pengar men här blev det lite för uppenbart. Eftersom många har skrivit att han är dålig på att svara och återkommer när man är orolig mm fast att man faktiskt betalar för just den tjänsten så valde vi att lägga pengarna hos andra.
    Hej Lilly2013!
    Jag blev nyfiken var ni har tagit hjälp ifrån och vilken hjälp ni har fått?
  • Lilly2013
    minaimaginärabarn skrev 2017-02-26 16:42:42 följande:
    Hej Lilly2013!
    Jag blev nyfiken var ni har tagit hjälp ifrån och vilken hjälp ni har fått?
    Hej!
    Jag har läst ganska mycket här på forumet och även på andra ställen. Framfört det jag läst och trott på till min fertilitetsklinik på sjukhuset. De har hjälpt mig med det de har kunnat sen har jag en kompis som är läkare som hjälpt mig med IL och en annan som sätter droppnålar på mig. Min man som är gammal undersköterska ger mig droppet hemma framför tvn.
    Kliniken på sjukhuset har gjort alla simuleringar och ultraljud för våra ivfer i Danmark gratis, skrivit ut alla mediciner danskarna tyckte vi skulle ha mm. Jag har fått många insemineringar av dom på sjukhuset också. I vårt län så görs inte insemineringar efter man fyllt 38 utan då får man göra det privat men de har ändå gett oss många. Nu kommer sjukhuset även hjälpa oss med ultraljud och medicinering inför och under ÄD. De är de som tipsat om Invimed i Polen. Förstår att jag har haft tur.
  • MissWe
    UndrandeSökare skrev 2017-02-25 16:28:33 följande:

Hej! Verkligen tråkigt att Dr D inte svarar alls på dina FBC. Jag ska försöka hjälpa dig.  Är det dina Leukocyter och Neutrofilia som stiger som du oroar dig för?

De stiger båda av att du tar kortison, så de behöver du inte oroa dig för.

Däremot håll noga koll på dina Lymfocyter och Monocyter.

Om Lymfocyterna stiger över 3-3.5  och du inte hör av Dr D, så ta ett extra dropp på egen hand om du har möjlighet.

Jo, tyvärr innebär Dr Ds behandling många dropp och många blodprover, så det blir en rejäl kostnad. Men om du känner någon i din bekantskapskrets som är sjuksköterska och vill hjälpa dig sätta dropp hemma, så har jag hört om flera här i tråden som löst det på det sättet. Alla droppgrejor du behöver finns att köpa utan problem på hemsidor i Danmark och England.

Hur mycket IL tar du varje gång? Dr D startar ofta upp sina patienter på 100ml IL varje gång, och sen får man byta till att ta 200ml IL varje gång om det inte biter.

Det fick jag själv göra, 100ml gjorde ingen skillnad på mina blodprover, men däremot 200ml funkade bättre.

Lycka till med din behandling !

Leukocyterna är absolut av värde, dock brukar "vi" i behandling ligga på något förhöjt (runt 10)

Börjar de komma upp emot 12 eller över är läget kritiskt som jag har förstått det vid en eventuell graviditet.
  • MissWe
    MariaKojola skrev 2017-02-24 20:29:15 följande:

Tack för svar förut om hur ofta ni tar dropp! Det låter lite liknande som jag tar, ca 1ggr vecka. Nu vet jag dock inte om jag ser ngn effekt alls av mina dropp, känner inget i kroppen och syns ingen direkt skillnad i mina blodvärden, men ä kanske just det som är grejen - att droppet håller värdena i schack(?). Tyvärr är det ju inte billigt att ta blodprov 2ggr v o dropp till på det, så jag hoppas det inte kommer behövas lika mkt. Får heller aldrig ngn kommentar på mina FBC som jag skickar, så osäker om han ens går efter dem, haha. Men vad gör man inte för att lyckas? :) Just nu är mina neutrofila på 7,4 (gått upp fr 6), men inte fått ngt svar fr dr D så hade ni reagerat på detta o tagit dropp? Mina vita blodkroppar ligger runt 10 o har nästan alltid gjort, men är kanske de som styr droppbehov mer än neutrofilerna?

En annan fråga, prednizolon - har någon det att sälja?

Lycka till i ruvandet minaimaginärabarn! Åtm jag blir lite småknäpp i huvudet under dom veckorna, sån otrolig psykisk påfrestning.

Leukocyterna spelar absolut roll, dock är det vanligt att "vi" i behandling ligger på något förhöjda värden (runt 10). Upp till 12 ska vara okej som jag har förstått det.

Verkar dock (enligt egna ordinationer från Dr D) som att han mer går på hur du känner dig, mer än bara värderna. Så var noga med att beskriv i termer som frossa/feber/svettningar/halsont/förkyld ~ ja, du fattar. Allt sånt kan vara tecken på en stundande immunattack, som han gärna vill hinna hejda innan den slår till.

Du kan googla på de olika delarna i immunförsvaret, kommer inte ihåg på rak arm vilka som gör vad. Dock samspelar de naturligtvis. Lite kuriosa, fick själv förhöjda värden av den ena (den som äter död vävnad) straxt innan jag fick bekräftat att min ena tvilling tillbakabildades. Det framgår också tydligt vilken det är som påverkas tydligast av kortisonet. Hittar jag mina anteckningar lovar jag att posta ett inlägg.

Stort lycka till!
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!