• Poussin

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

• Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • minaimaginärabarn
    UndrandeSökare skrev 2017-02-23 18:01:35 följande:
    Hej ! Jag fick sån stark påverkan av kortisonet Prednisolon, fick hjärtklappning och skakiga händer, så Dr D lät mig byta till en annan sorts kortison, som funkar bättre för mig. Jag har hört att vissa får problem med att de blir svullna av kortison (även kallat månansikte) men det har jag inte haft något problem med.

Ja, det kan vara svårt att känna skillnad på immunattacker och vad som orsakas av medicinerna.

När det gäller blodvärden, vilka undrar du över? Leukocyter och Neutrofilia stiger av kortison och det är bra om dina lymfocyter håller sig under 3-3.5, annars brukar man bli beordrad nytt dropp snart.

Förut fanns massor med bra info på www.fertilitetsguiden.com, men nu efter sidan blev ändrad så är det inte lika lätt att hitta det man söker. Men du kan ju kolla där ang. blodvärden om du vill.
    Tack för svar! Ok, mina Lymfocyter har stigit kraftigt nu och ligger på 3,5 men har tagit dropp i förrgår och skall ta ytterligare ett nu. Hur är det med monocyterna, är de av vikt? De har också stigit över referensvärdet på senaste mätningen.

Känns som jag har fått ett kvitto på att min kropp har immunologiska problem.... Och varför jag har fått så många kemiska graviditeter och sent missfall.... Hoppas nu detta kan hjälpa mig!
  • minaimaginärabarn

Hej!

Jag fortsätter på min tråd ovan. Egentligen är jag intresserad att veta hur alla värden hänger ihop, kontrollmänniska som jag är... Jag skriver mina värden sist så kan den som kan och vill kommentera dem men först kommer ett litet resonemang utifrån en hemsnickrad teori.

Dr D verkar vara intresserad av ff a lymfocyterna. Som jag förstår det är det dem som är farliga och attackerar främmande saker i kroppen, t ex ett embryo.

Leukocyterna verkar snarare bekämpa infektioner och sjukdomar i kroppen. Vilket även neutrofila verkar göra.

Monocyter verkar bekämpar patogener i kroppen och ingår i immunförsvaret. Hur intresserad är Dr D av detta värde?

Kortisonet bidrar till att höja Leukocyterna och neutrofila, det måste ju betyda att dem skall öka förmågan att hjälpa kroppen att behålla embryot, d v s förhindra att bl a lymfocyterna tar död på embryot. Är jag rätt ute?

Här kommer några blodprovssvar:
    Leukocyter 17,8
    Neutrofila 8,7
    Monocyter 1,1
    Lymfocyter 3,5

Just nu känns det lite misströstande med så dåliga värden och jag har inte ens hunnit plussa... Skulle bli glad om någon kunde hjälpa mig att få lite hopp!

• mom2012

Serapeptase är ett homeopatiskt preparat som serum använder för att "äta" bort död vävnad. Tex på mig med endometrios va det lämpligt. Jag åt det i ca 3-4 månader innan äd.

• MissWe
    Vallmo78 skrev 2017-02-23 15:04:56 följande:

Stort grattis Radar7! Vilken resa! Det glädjer en att läsa att det är många som lyckas trots många misslyckande försök. 

Vad är Serrapeptase tabletter? Varför tog du de? :) är nyfiken...

Ego: det börjar närma sig FET försök. Fick svar på min prolaktin prov idag. Det är 189 och enl de ligger det inom ref-värde. Men var tycker NI kloka människor? Bör jag göra nåt åt det? Kan det vara orsak till alla misslyckande försök? TSH värdet var 1,1 så det känns helt ok. 

Jo en annan sak. Ska jag sluta med Q10 och angus castus tabletterna nu när vi ska har FET? Glömde fråga Dr D sist.

Jag måste också berömma honom att han svarade väldigt snabbt denna gång, efter 10 minuter bara...tjoho...mirakel kan ske alltså ;D

Kram på er

Hej!

Angus Castus ska du sluta med, men det finns ingen anledning att sluta äta Q10. Tvärtom, Q10 är bra för varenda cell
  • Vallmo78

Tack :) misstänkte att man ska sluta med angus castus!

MissWe skrev 2017-02-24 14:40:49 följande:

Hej!

Angus Castus ska du sluta med, men det finns ingen anledning att sluta äta Q10. Tvärtom, Q10 är bra för varenda cell

• MariaKojola

Tack för svar förut om hur ofta ni tar dropp! Det låter lite liknande som jag tar, ca 1ggr vecka. Nu vet jag dock inte om jag ser ngn effekt alls av mina dropp, känner inget i kroppen och syns ingen direkt skillnad i mina blodvärden, men ä kanske just det som är grejen - att droppet håller värdena i schack(?). Tyvärr är det ju inte billigt att ta blodprov 2ggr v o dropp till på det, så jag hoppas det inte kommer behövas lika mkt. Får heller aldrig ngn kommentar på mina FBC som jag skickar, så osäker om han ens går efter dem, haha. Men vad gör man inte för att lyckas? :) Just nu är mina neutrofila på 7,4 (gått upp fr 6), men inte fått ngt svar fr dr D så hade ni reagerat på detta o tagit dropp? Mina vita blodkroppar ligger runt 10 o har nästan alltid gjort, men är kanske de som styr droppbehov mer än neutrofilerna?

En annan fråga, prednizolon - har någon det att sälja?

Lycka till i ruvandet minaimaginärabarn! Åtm jag blir lite småknäpp i huvudet under dom veckorna, sån otrolig psykisk påfrestning.

• minaimaginärabarn
    MariaKojola skrev 2017-02-24 20:29:15 följande:

Tack för svar förut om hur ofta ni tar dropp! Det låter lite liknande som jag tar, ca 1ggr vecka. Nu vet jag dock inte om jag ser ngn effekt alls av mina dropp, känner inget i kroppen och syns ingen direkt skillnad i mina blodvärden, men ä kanske just det som är grejen - att droppet håller värdena i schack(?). Tyvärr är det ju inte billigt att ta blodprov 2ggr v o dropp till på det, så jag hoppas det inte kommer behövas lika mkt. Får heller aldrig ngn kommentar på mina FBC som jag skickar, så osäker om han ens går efter dem, haha. Men vad gör man inte för att lyckas? :) Just nu är mina neutrofila på 7,4 (gått upp fr 6), men inte fått ngt svar fr dr D så hade ni reagerat på detta o tagit dropp? Mina vita blodkroppar ligger runt 10 o har nästan alltid gjort, men är kanske de som styr droppbehov mer än neutrofilerna?

Lycka till i ruvandet minaimaginärabarn! Åtm jag blir lite småknäpp i huvudet under dom veckorna, sån otrolig psykisk påfrestning.

Jo tack, lite knäpp blir man allt! Jag tror att man bara skall lita på Dr D, han svarar snabbt när det är något av värde, om man bara vill veta hur ens kropp mår så prioriterar han inte det vilket ju är förståeligt. När du skriver vita blodkroppar, vilka menar du då?

Har tyvärr inte något att sälja, hoppas du får tag på det du behöver. Brukar du ta mer kortison på eget bevåg och isåfall när?
  • UndrandeSökare
    minaimaginärabarn skrev 2017-02-24 12:09:06 följande:

Hej!

Jag fortsätter på min tråd ovan. Egentligen är jag intresserad att veta hur alla värden hänger ihop, kontrollmänniska som jag är... Jag skriver mina värden sist så kan den som kan och vill kommentera dem men först kommer ett litet resonemang utifrån en hemsnickrad teori.

Dr D verkar vara intresserad av ff a lymfocyterna. Som jag förstår det är det dem som är farliga och attackerar främmande saker i kroppen, t ex ett embryo.

Leukocyterna verkar snarare bekämpa infektioner och sjukdomar i kroppen. Vilket även neutrofila verkar göra.

Monocyter verkar bekämpar patogener i kroppen och ingår i immunförsvaret. Hur intresserad är Dr D av detta värde?

Kortisonet bidrar till att höja Leukocyterna och neutrofila, det måste ju betyda att dem skall öka förmågan att hjälpa kroppen att behålla embryot, d v s förhindra att bl a lymfocyterna tar död på embryot. Är jag rätt ute?

Här kommer några blodprovssvar:
    Leukocyter 17,8
    Neutrofila 8,7
    Monocyter 1,1
    Lymfocyter 3,5

Just nu känns det lite misströstande med så dåliga värden och jag har inte ens hunnit plussa... Skulle bli glad om någon kunde hjälpa mig att få lite hopp!

Hur mycket IL tar du varje gång? Dr D brukar ofta starta sina patienter på 100ml IL och sen får man byta till att ta 200ml varje gång "om det inte biter" så att säga. Det fick jag själv göra.

Monocyterna och Lymfocyterna brukar hänga ihop, när den ena stiger så brukar den andra också stiga, så håll koll på dem båda.

Misströsta inte, vi finns här i tråden för att stötta och
    på denna hemsida hittar du mycket info och hjälp inför behandlingen :
    www.fertilitetsguiden.com/wp/

Lycka till med behandlingen!
  • UndrandeSökare
    MariaKojola skrev 2017-02-24 20:29:15 följande:

Hej! Verkligen tråkigt att Dr D inte svarar alls på dina FBC. Jag ska försöka hjälpa dig.  Är det dina Leukocyter och Neutrofilia som stiger som du oroar dig för?
    De stiger båda av att du tar kortison, så de behöver du inte oroa dig för.

Däremot håll noga koll på dina Lymfocyter och Monocyter.
    Om Lymfocyterna stiger över 3-3.5  och du inte hör av Dr D, så ta ett extra dropp på egen hand om du har möjlighet.

Jo, tyvärr innebär Dr Ds behandling många dropp och många blodprover, så det blir en rejäl kostnad. Men om du känner någon i din bekantskapskrets som är sjuksköterska och vill hjälpa dig sätta dropp hemma, så har jag hört om flera här i tråden som löst det på det sättet. Alla droppgrejor du behöver finns att köpa utan problem på hemsidor i Danmark och England.

Hur mycket IL tar du varje gång? Dr D startar ofta upp sina patienter på 100ml IL varje gång, och sen får man byta till att ta 200ml IL varje gång om det inte biter.
    Det fick jag själv göra, 100ml gjorde ingen skillnad på mina blodprover, men däremot 200ml funkade bättre.

Lycka till med din behandling !
  • minaimaginärabarn

Hej!

Tack Undrande sökande! Då ska jag hålla mig lite lugnare. Jag har fått ta 200 ml från början och tog drop en vecka innan ägguttag, vid ägguttag, vid insättning och två dagar efter insättning så de tre sista droppen var inom en vecka. Frågan är om kortisonet kan justeras för att påverka lymfocyterna och monocyterna? Tar nu 20 mg/dag. Men vill inte justera själv utan tänker att Dr D har koll på allt.

Till mig har Dr D alltid svarat fort. Uppfattar att han inte svarar om det inte är akut men vet inte... Andra i tråden har självmedicinerat när de inte har fått svar har jag förstått. Tur att det finns så många med kunskap här!

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!