• Poussin

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

• Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • MissWe
    minaimaginärabarn skrev 2017-02-25 17:05:32 följande:

Hej!

Tack Undrande sökande! Då ska jag hålla mig lite lugnare. Jag har fått ta 200 ml från början och tog drop en vecka innan ägguttag, vid ägguttag, vid insättning och två dagar efter insättning så de tre sista droppen var inom en vecka. Frågan är om kortisonet kan justeras för att påverka lymfocyterna och monocyterna? Tar nu 20 mg/dag. Men vill inte justera själv utan tänker att Dr D har koll på allt.

Till mig har Dr D alltid svarat fort. Uppfattar att han inte svarar om det inte är akut men vet inte... Andra i tråden har självmedicinerat när de inte har fått svar har jag förstått. Tur att det finns så många med kunskap här!

Mina högst personliga tankar kring kortisonet och självmedicinering.

Jag var riktigt dålig (frossa/feber/"mensvärk"/svettningar nacke/halsont) när äggen fäste och framåt. Det var som om det kom och gick, och från att mått okej kunde jag på några minuter vara tvungen att sätta mig. Min kroppstemperatur åkte jojo (tog tempen flera gånger i timmen vissa dagar när jag var som sämst). Efter det att jag plussade ökade besvären och jag valde när jag mina symptom ökade att ta extra kortison. Jag dokumenterade noga, för att kunna gå tillbaka (man minns ju aldrig i efterhand)

Vaknade jag på natten med svettningar i nacken, tog jag 5 mg. Fick jag en feberattack, 5 mg. Vid något tillfälle gick febern upp mot 39 på bara en halvtimme ~ då tog jag 10 mg. Minns att jag följde min intuition och valde att lita på min magkänsla, trots att jag har stor respekt för läkemedel generellt och kortison i synnerlighet.

När jag går tillbaka och tittar, så har jag tre dagar sammanlagt då jag låg på 50 mg, flera dagar då jag låg på 30 mg. Men oftast på ordinerade 20 mg. Någon vecka när jag inte fick tag på Dr D, och jag varit hängig under en längre tid (men också kände att kroppen trappade upp) höjde jag dosen till 25 mg och tog två extra dropp.

Idag är jag sedan några veckor tillbaka på 20 mg/dagligen och hoppas att jag när jag passerar vecka 12 ska vara så stabil att jag får trappa ned och förbi medicinfri under resterande tid.

Men det jag vill säga och få sagt, är att jag för egen del (utan att kunna bevisa det förstås) är övertygad om att min självdosering har varit avgörande för denna gångs lycka. Ska också tillägga, att min reaktion kanske var extra svajig för att jag var obehandlad när jag spontant blev gravid.

Dr. D har ett lite annorlunda perspektiv på immunförsvaret jämfört med Dr Beer. Då han mer betraktar det som en pendel, han vill hinns stoppa en upptrappning (immunattack) innan den får kraft. Med det perspektivet i ryggen har jag ändå känt mig trygg att följa min magkänsla.

Men, och det betonar jag, tenderar man att låta rädslor/nojor ta över och börja äta kortisonet som om det vore tic-tac ~ då gör man nog bäst i att följa ordinationerna till punkt och pricka. Ett dropp eller två det kan man dock inte få för mkt av på samma sätt!

Stort stort lycka till!

Och mängder av styrke och kärlek till er som ruvar ~ för vilken pärs att gå igenom. Jag håller tummarna för flera plus inom kort.

?????
  • minaimaginärabarn
    MissWe skrev 2017-02-27 00:03:36 följande:
    Mina högst personliga tankar kring kortisonet och självmedicinering.

Jag var riktigt dålig (frossa/feber/"mensvärk"/svettningar nacke/halsont) när äggen fäste och framåt. Det var som om det kom och gick, och från att mått okej kunde jag på några minuter vara tvungen att sätta mig. Min kroppstemperatur åkte jojo (tog tempen flera gånger i timmen vissa dagar när jag var som sämst). Efter det att jag plussade ökade besvären och jag valde när jag mina symptom ökade att ta extra kortison. Jag dokumenterade noga, för att kunna gå tillbaka (man minns ju aldrig i efterhand)

Vaknade jag på natten med svettningar i nacken, tog jag 5 mg. Fick jag en feberattack, 5 mg. Vid något tillfälle gick febern upp mot 39 på bara en halvtimme ~ då tog jag 10 mg. Minns att jag följde min intuition och valde att lita på min magkänsla, trots att jag har stor respekt för läkemedel generellt och kortison i synnerlighet.

När jag går tillbaka och tittar, så har jag tre dagar sammanlagt då jag låg på 50 mg, flera dagar då jag låg på 30 mg. Men oftast på ordinerade 20 mg. Någon vecka när jag inte fick tag på Dr D, och jag varit hängig under en längre tid (men också kände att kroppen trappade upp) höjde jag dosen till 25 mg och tog två extra dropp.

Idag är jag sedan några veckor tillbaka på 20 mg/dagligen och hoppas att jag när jag passerar vecka 12 ska vara så stabil att jag får trappa ned och förbi medicinfri under resterande tid.

Men det jag vill säga och få sagt, är att jag för egen del (utan att kunna bevisa det förstås) är övertygad om att min självdosering har varit avgörande för denna gångs lycka. Ska också tillägga, att min reaktion kanske var extra svajig för att jag var obehandlad när jag spontant blev gravid.

Dr. D har ett lite annorlunda perspektiv på immunförsvaret jämfört med Dr Beer. Då han mer betraktar det som en pendel, han vill hinns stoppa en upptrappning (immunattack) innan den får kraft. Med det perspektivet i ryggen har jag ändå känt mig trygg att följa min magkänsla.

Men, och det betonar jag, tenderar man att låta rädslor/nojor ta över och börja äta kortisonet som om det vore tic-tac ~ då gör man nog bäst i att följa ordinationerna till punkt och pricka. Ett dropp eller två det kan man dock inte få för mkt av på samma sätt!

Stort stort lycka till!

Och mängder av styrke och kärlek till er som ruvar ~ för vilken pärs att gå igenom. Jag håller tummarna för flera plus inom kort.

?????
    Supertack för ditt svar, du verkar ha en stor kunskap! Det är jobbigt att ruva, i min värld leder det till missfall och kemiska graviditeter...

Jag läste om leukocyterna, att de kan ligga uppåt 12 men över det så är det svårt att bli gravid. Mina stack iväg till 17,2 dagen efter återföringen, nu känns det kört med en ev graviditet. Det jag inte förstår är varför man tar kortison om det höjer leukocyterna och neutrofila? Mina gick stadigt uppåt från den dag jag började ta kortison.
  • MariaKojola

Tack för många utförliga och informativa svar! Jag har än så länge känt mig otroligt opåverkad av egentligen allt - medicinering som graviditet (är väl därför jag är långt borta från att ropa "Ja det lyckade!" ännu). Mina vita blodkroppar gick dock upp till över 16 strax efter återföring, och trots detta så blev det plus på stickan. Så ge inte upp minaimaginärabarn fast du tycker att värdena inte ser bra ut!

Gällande prednisolon förstår jag om du självmedicinerat och det är ju helt fantastiskt om det bidragit till en lyckad graviditet! Jag är oerhört dåligt insatt i dessa mediciner och deras verkningar, så kör bara enl ordination. Droppet känns judock - som du säger - fullständigt ofarligt!

• minaimaginärabarn
    MariaKojola skrev 2017-02-27 06:33:25 följande:

Tack för många utförliga och informativa svar! Jag har än så länge känt mig otroligt opåverkad av egentligen allt - medicinering som graviditet (är väl därför jag är långt borta från att ropa "Ja det lyckade!" ännu). Mina vita blodkroppar gick dock upp till över 16 strax efter återföring, och trots detta så blev det plus på stickan. Så ge inte upp minaimaginärabarn fast du tycker att värdena inte ser bra ut!

Gällande prednisolon förstår jag om du självmedicinerat och det är ju helt fantastiskt om det bidragit till en lyckad graviditet! Jag är oerhört dåligt insatt i dessa mediciner och deras verkningar, så kör bara enl ordination. Droppet känns judock - som du säger - fullständigt ofarligt!

Tack MariaKojola! Du gav mig lite hopp! Mina värden steg dagen efter återföring i jämförelse med tre dagar tidigare. Dr D svarade mig utifrån dessa värden att han trodde/hade en känsla av att det varit en lyckad implantation. 

Idag är jag övertygad om att det inte funkat, igår var det tvärt om... Sen tänker jag att jag utan immunstöd alltid fått plus med blastocyst (kemiska graviditeter) så varför skulle jag inte få det med immunstöd också, att det liksom inte kan vara kört redan. Det är långa två dagar nu innan jag får veta i form av mens/icke mens.

Jag har definitivt svettats mindre under denna ruvning med immunstöd än andra ruvningar då jag har plussat. Hade en svettattack igår natt men bara under en timme, var varm även natten efter återförandet. Andra gånger jag har ruvat har jag badat i svett hela nätterna igenom. Antingen är det ett gott tecken att immunstödet funkar eller så är jag helt enkelt inte gravid.

Vilken vecka är du i? Hur länge har du försökt? Är det första gången med immunstöd?
  • pipperoni

Ni som har tagit Neupogen - hur har det påverkat era lymfocyter?

Som väntat har mina leukocyter (57), Neutrofila (50) och Basifila (0.5) skjutit i höjden. Men även lymfocyterna har stigit till 5.5. Ska de också gå upp?

Nån som har koll?

• PeeWee44
    pipperoni skrev 2017-02-27 09:09:16 följande:

Ni som har tagit Neupogen - hur har det påverkat era lymfocyter?

Som väntat har mina leukocyter (57), Neutrofila (50) och Basifila (0.5) skjutit i höjden. Men även lymfocyterna har stigit till 5.5. Ska de också gå upp?

Nån som har koll?

Mina värden när jag höjde dosen neupogen till en ampull om dagen var

Leukocyter 71,4

Lymfocyter 5,6

Monocyter 2,9

Neutrofilia 62,8
  • supertjejen

Katastrofuppdatering. På vul idag, 8+3 fanns ingen hjärtverksamhet. Fast vi sett det 6+5. Så tröstlöst. Ny koll på torsdag för säkerhets skull. Hur gå vidare?

• PeeWee44
    supertjejen skrev 2017-02-27 15:08:05 följande:

Katastrofuppdatering. På vul idag, 8+3 fanns ingen hjärtverksamhet. Fast vi sett det 6+5. Så tröstlöst. Ny koll på torsdag för säkerhets skull. Hur gå vidare?

Fy vad tråkigt. Lider med er. Håller tummarna för att ni ser något på torsdag. Varma kramar
  • UndrandeSökare
    supertjejen skrev 2017-02-27 15:08:05 följande:

Jättetråkigt att höra att de inte såg hjärtslag. Har du kontaktat Serum ang ditt vul? Kanske Penny har något förslag?

Du gör ÄD hos Serum eller hur? Har ni gjort PGS på embryona innan insättning så ni vet att det var embryon som var friska kromosommässigt de satte in?
    Embryon som inte har normal kromosomuppsättning blir oftast tyvärr missfall.

Bra att ni får ett nytt vul på torsdag för säkerhets skull.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!