• Poussin

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

• Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • supertjejen

MissWee: jag tror att dropp, sprutor m clexane/fragmin och progesteron och kortison och salospir och östrogen och folkvimlet är standard på serum. Men jag vet inte. Jag är rätt gammal också, fyller 46 snart...

• quintana7

Finns inget dåligt med att ta IL (bara näringsämnen) och det löser 70% av problematiken med immunförsvaret som kan aktiveras vid en graviditet, lycka till!! Kram <3

Aliiice skrev 2017-02-21 06:40:21 följande:

Hej! Har en fråga bara jag har 3 färska ivf bakom mig och 2 frysta som misslyckats. 3 av dom har vi kört med Dr.D metoder. Vi tog en paus i november och har därför ingen kontakt med Dr.D längre. Helt plötsligt har vi lyckats bli gravida på egen hand. V7 är jag inne på nu och ska på ultraljud om 2 veckor. Min fråga är om jag ska köra på IL droppen ändå? Det kan väl inte skada när man ändå har hög risk för missfall pga av höga NK celler? Vill inte blanda in Dr.D igen för det var bara stressigt och resultaten blev värre än innan trots immunproblematik. Eller missförstå mig rätt mina värden blev bättre men antalet ägg minskade hela tiden och jag blev dålig av kortisonet.

• MissWe
    Radar7 skrev 2017-02-20 14:14:22 följande:

MariaKojola - Jag tog en liten påse IL varje vecka i början, sen var 10:e dag. Totalt 6 påsar. Neupogen sprutor varje dag då jag har starkt immunförsvar. Äntligen har jag nu fått sluta med de dyra sprutorna.

Fragmin hela tiden ut, samt Trombyl med varje dag. Prednisolon trappade jag ned vecka 11, så inget mer i v 12.

Tror ju även på akupunktur. Innan för ökad blodcirkulation, efter för att stabilisera. Hon fixade även illamåendet i vecka 6. Nu har jag bett om hjälp med mitt höga blodtryck, men måste ändå ta tabletter - Trandate, för det. Men lite småkrämpor är nog akupunktur bra ta hjälp av då och då längs vägen.

Åh vad intressant att det kan se så olika ut! Följde du Dr D ordinationer? Eller ngn annans?
  • MissWe
    Radar7 skrev 2017-02-20 14:49:18 följande:

Vet inte hur Dr D gör, men Penny ville veta mina värden på vita blodkroppar (LPK) var 10-14 dag. Jag låg mellan 25-30, mot normalt 3-8, så jag hade ju sänkt mitt immunförsvar rejält.

Märkligt att jag inte blivit sjuk under tiden. =)

Jag har fått lämna blodprov två gånger i veckan vid tillfälle. Dock har jag noterat att han mer verkar gå på mina symtom än enbart på värdena. Då han ibland ordinerar dropp fast värdena ser fina ut, men jag känner mig krasslig.
  • MissWe
    Aliiice skrev 2017-02-21 06:40:21 följande:

Hej! Har en fråga bara jag har 3 färska ivf bakom mig och 2 frysta som misslyckats. 3 av dom har vi kört med Dr.D metoder. Vi tog en paus i november och har därför ingen kontakt med Dr.D längre. Helt plötsligt har vi lyckats bli gravida på egen hand. V7 är jag inne på nu och ska på ultraljud om 2 veckor. Min fråga är om jag ska köra på IL droppen ändå? Det kan väl inte skada när man ändå har hög risk för missfall pga av höga NK celler? Vill inte blanda in Dr.D igen för det var bara stressigt och resultaten blev värre än innan trots immunproblematik. Eller missförstå mig rätt mina värden blev bättre men antalet ägg minskade hela tiden och jag blev dålig av kortisonet.

Stort stort grattis!! Vad roligt!

IL droppen kan inte göra ngn skada, utan lugnar kroppen och immunförsvaret. Även kortisonet dämpar ju immunreaktioner, men förstår om du helst vill undvika det (vem vill inte det).
  • canada

Har fått ordinationen att ta progesteron oralt. Har några förpackningar utrogestan hemma, det stämmer väl att man kan svälja dem ? Är det förresten någon som vet varför man får den ordinationen istället för vaginalt som man får här i Sverige ?

• UndrandeSökare

Canada - Ja, Utrogestan kan man ta oralt eller vaginalt. Men om man tar dem oralt så är en vanlig biverkning yrsel. Det är troligen därför vissa kliniker helst vill att man ska ta det vaginalt. AvaRiga rekommenderar tex Utrogestan vaginalt inte oralt.

Lutinus som finns i Sverige ska endast tas vaginalt.

• UndrandeSökare

MissWe- Dr D brukar säga att tillväxthämning beror på kvinnans immunförsvar. Det är också vanligt att immunförsvaret taggar upp och blir mycket värre efter en graviditet. Det är därför vissa kvinnor får det första barnet utan problem men sen blir det inga fler barn för immunförsvaret har blivit för aggressivt. Då behövs saker som kortison och IL.

• UndrandeSökare

MariaKojala - Ja, det vanligaste hos Dr D är att man tar babyaspirin, Clexane/Fragmin, kortison och IL hela graviditeten. De som har känd koaguleringssjukdom kan till och med få ta det till efter förlossningen.

Allt beror på dina resultat från blodproven Dr D tog samt resultaten på dina FBC som du mailar till honom regelbundet. Så räkna med att det kommer gå åt mycket mediciner.

Tyvärr framgår det inte på Dr Ds behandlingsplan hur mycket mediciner man kommer behöva exakt eftersom det är individuellt. Vissa klarar sig på 10 iL dropp under hela graviditeten och andra behöver 30. Kortisondosen sköts också individuellt. Vissa måste ta upp till 30-35 mg per dag. Andra klarar sig på mindre. Däremot är det vanligast med 1 babyaspirin per dag och 1 Clexane/Fragmin. Någon enstaka har fått ta 2 sprutor per dag. Men det vanligaste är 1.

Lycka till med behandlingen !

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!