• UndrandeSökare

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Lunne skrev 2019-08-12 16:05:35 följande:
    Hur lyckas man få det utskrivet? Min gynekolog verkar övertygad om att allt är normalt eftersom utredningen inte visade något, och vi bara ska fortsätta försöka =/
    Kontakta olika privata gynekologer, de är ofta lättare att få hjälp av än Landstingets utredningsläkare. I vilken stad/ort bor du ? Kolla vilka privata gyn som finns på din ort, kolla gärna även runt på andra närbelägna orter.

Annars om du ska resa till Aten för immunutredning hos Life clinic så kan du handla på dig alla mediciner du behöver receptfritt där på de Grekiska Apoteken.
  • UndrandeSökare
    Lunne skrev 2019-08-12 14:17:19 följande:

Hej,

Ni som gjort en utredning i Athen, hur har ni börjat? Vi vill gärna göra en ordentligare utredning än den i Sverige som inte visade något innan vi ens börjar fundera på att gå igenom ivf, men är osäkra på var det är bäst att vända sig. 

Och ni som ätit predisolon och albyl minor, när i cykeln har ni börjat och slutat med det? Har ni tagit 75 mg albyl och 10 mg predisolon? 

Finns det något ställe som det fortfarande går att beställa progesteronkräm från i Sverige?

Dr D brukar rekommendera alla kvinnor som är eller försöker bli gravida att ta Omega 3, D-vitamin och Folsyra dagligen.

Vissa kvinnor rekommenderar han också att ta Munkpeppar (Agnus Castus) dagligen för att förbättra chanserna att lyckas naturligt.

Dessa 4 produkter finns att köpa på en massa olika ställen både på Apoteken och på nätet, men här kommer några länkar på det jag har använt:

www.apotea.se/eskimo-3-pure-120-kapslar

www.apotea.se/multi-tabs-vitamin-d3-25-mikrogram-180-tabletter

www.apoteket.se/produkt/apoteket-folsyra-100st-burk-ej-metall-319860/

www.graviditetskollen.nu/produkter/kosttillskott-for-dig-som-vill-bli-gravid/halsokost/munkpeppar-lamberts-vitex-agnus-castus-60-tab

Så om du inte redan äter Omega 3, D-vitamin och Folsyra så kan det vara ett bra tips att börja med det.

Man kan också göra Werlabs.se Fertilitetspaket om man vill ha koll på sitt amh-värde. Det måste tas på 3e dagen i mensen (CD3) . AMH mäter äggkvantiteten, men säger tyvärr inget om kvaliteten på äggen.
  • UndrandeSökare
    Lunne skrev 2019-08-12 14:17:19 följande:

Hej,

Ni som gjort en utredning i Athen, hur har ni börjat? Vi vill gärna göra en ordentligare utredning än den i Sverige som inte visade något innan vi ens börjar fundera på att gå igenom ivf, men är osäkra på var det är bäst att vända sig. 

Och ni som ätit predisolon och albyl minor, när i cykeln har ni börjat och slutat med det? Har ni tagit 75 mg albyl och 10 mg predisolon? 

Finns det något ställe som det fortfarande går att beställa progesteronkräm från i Sverige?

Dr D brukar rekommendera alla kvinnor som är eller försöker bli gravida att ta Omega 3, D-vitamin och Folsyra dagligen.

Vissa kvinnor rekommenderar han också att ta Munkpeppar (Agnus Castus) dagligen för att förbättra chanserna att lyckas naturligt.

Dessa 4 produkter finns att köpa på en massa olika ställen både på Apoteken och på nätet, men här kommer några länkar på det jag har använt:

www.apotea.se/eskimo-3-pure-120-kapslar

www.apotea.se/multi-tabs-vitamin-d3-25-mikrogram-180-tabletter

www.apoteket.se/produkt/apoteket-folsyra-100st-burk-ej-metall-319860/

www.graviditetskollen.nu/produkter/kosttillskott-for-dig-som-vill-bli-gravid/halsokost/munkpeppar-lamberts-vitex-agnus-castus-60-tab

Så om du inte redan äter Omega 3, D-vitamin och Folsyra så kan det vara ett bra tips att börja med det.

Man kan också göra Werlabs.se Fertilitetspaket om man vill ha koll på sitt amh-värde. Det måste tas på 3e dagen i mensen (CD3) . AMH mäter äggkvantiteten, men säger tyvärr inget om kvaliteten på äggen.
  • UndrandeSökare
    PeeWee44 skrev 2019-08-13 20:05:09 följande:

Såg just att det finns ytterligare ett provtagningsföretag mydrop.se. Står att dom finns i typ hela landet, hcg för 66kr. Ni som ska ta prover snart kan det vara värt att kolla.

Detta HCG för 66kr går ut på att man får kissa på en testremsa står det i beskrivningen på hemsidan. Det är alltså EJ blodprov !!
  • UndrandeSökare
    Anonymochorolig18 skrev 2019-08-14 20:38:40 följande:

Mensblodtestet ska jag göra. blev dock osäker på om jag ska göra det där hidden chlamydia testet , då jag ätit antibiotika för inte så längesedan (samma som man får vid den typen av infektioner tror jag ..) så vet inte om det är värt o testa ..

eller finns det olika typer av antibiotika?

jag tror jag snart är redo att kontakta dr D

verkligen börjat lita på alla här. i början var jag lite skeptisk till familjeliv om jag ska vara ärlig.. såg mig inte själv som en person som inte gick på vad utbildade läkare (SWE) säger.. men desto mer jag forskar själv, löser här och hur katastrofalt jag blir behandlade desto mindre respekt får jag för läkarna här.

Man behöver göra BÅDA testerna Locus Medicus testet (hidden Chlamydia) och 11 in 8ne testet. Dessa tester kan inte göras i Sverige och man kan ha några av dessa baciller som dessa testen testar för UTAN symtom och utan att de svenska testerna visat något ! Det finns flera kvinnor här inne vars svenska tester inte visat något men de har ändå haft flera olika av dessa baciller. Det är flera olika antibiotikasorter man behandlas med, vilka olika sorter det blir beror på vad som hittas. I vissa fall får man antibiotikakurer på upp till 25 dagar.
  • UndrandeSökare
    Lunne skrev 2019-08-14 22:14:52 följande:

Vilken tråkig upplevelse =\ hoppas läkaren blir lättare att ha att göra med nu när hon vet att hon hade fel...

Måste fråga, vad har RH- med något att göra? Jag fick veta att jag har det (men inte blodgrupp i övrigt) efter mitt MA...

Om kvinnan är Rhesus Negativ (Rh minus) och fostret/barnet är Rhesus positiv så behöver kvinnan få en spruta av vården under graviditeten. Om detta missas av nån anledning, så kan det leda till att kvinnan får upprepade missfall i fortsättningen. Googla på blodgrupper och Rhesus (RH minus) så hittar du mer info.
  • UndrandeSökare
    Lunne skrev 2019-08-14 22:52:26 följande:

Jag fick en spruta i samband med min skrapning efter MA:t, så jag fick reda på att jag hade RH- faktiskt då jag frågade sköterskan varför jag hade ett plåster på benet när jag vaknade... Mannen har RH+ så vi vet att problemet är överhängande =\ Men jag trodde att ev. problem av det kunde komma först vid en förlossning? Kan det bli att man har svårt att bli gravid p.g.a. det också alltså? Ska goolga! Men ni som vet något om ämnet får gärna berätta också :)

Sprutan ges normalt sett under graviditeten, men tror problemet kan uppstå även om det blev missfall. Bra att du fick sprutan för säkerhets skull även om man inte visste blodgruppen på fostret vid din skrapning.

Både jag och min man har positiv RH och donatorerna också, så därför har jag inte läst på så jättemycket om just detta område. Men googla så hittar du säkert info !
  • UndrandeSökare
    Lunne skrev 2019-08-14 22:52:26 följande:

Jag fick en spruta i samband med min skrapning efter MA:t, så jag fick reda på att jag hade RH- faktiskt då jag frågade sköterskan varför jag hade ett plåster på benet när jag vaknade... Mannen har RH+ så vi vet att problemet är överhängande =\ Men jag trodde att ev. problem av det kunde komma först vid en förlossning? Kan det bli att man har svårt att bli gravid p.g.a. det också alltså? Ska goolga! Men ni som vet något om ämnet får gärna berätta också :)

Googla på immunisering så hittar du bland annat info på 1177.se där står om imminiserinc under fliken Missfall och abort att "RH-immunisering kan förekomma även vid missfall eller abort. Du kan då behöva få en spruta med Anti-D '

Det var säkert en sådan du fick vid din skrapning.

Under Komplikationer står det att om.man haft en RH-immunisering och utvecklat Antikroppar så är det större risk att nästa foster utvecklar blodbrist.

Jag antar att om fostret utvecklar blodbrist så dör det och det är därför det då blir upprepade missfall. När det gäller andra komplikationer och funderingar om RH minus ich immunisering är det nog bäst du frågar en läkare som är inriktad på det området.
  • UndrandeSökare
    Lunne skrev 2019-08-16 16:41:56 följande:

När jag googlade om Intralipider för att försöka förstå vad de gör så kom jag in på sPIF. Har ni andra hört talas om det? Finns det några kliniker som behandlar med det? Ev. som del av studier? Det verkar ju redan ha forskats en hel del på det, och från de studierna låter det som en mirakelmedicin. Det vore ju väldigt trevligt att lyckas bli gravid och samtidigt bli av med sina autoimmuna problem, sådär när man ändå håller på :'D

en.m.wikipedia.org/wiki/Preimplantation_factor

Vill du läsa om intralipid så gå in på www.fass.se och skriv in intralipid i sökrutan så kan du läsa bipacksedeln.

Intralipid är en svensk uppfinning från början, det är en näringslösning som är gjort på bland annat soja och som man ger till undernärda gamlingar och förtidigt födda barn. Men i Sverige används det ej i fertilitetssyfte.

I USA på 1990-talet började Dr Beer behandla kvinnor med immunproblem och infertilitet med IVIG (immunglobulin (förkortas ivig), kortison, och blodförtunnande. Men senare upptäcktes att intralipid har några av immunglobulins effekter så man började använda intralipid (förkortas IL) istället eftersom det är mycket billigare än ivig.

En påse intralipid kostar ca 100kr/st medan ivig ligger på ca 20.000kr/dropp (ej inräknat avgiften till sjuksköterskan för droppsättningen).

Köp och läs boken "is your body babyfriendly" av Alan E Beer. Den boken är skriven för patienter och förklarar det mesta om varför immunförsvaret orsakar infertilitet och hur man kan behandla det. Finns att köpa på Bokus och Adlibris för ca 300kr.

Du kan också läsa på www.fertilitetsguiden.com om intralipid och immunbehandling. Den sidan är skriven av en föredetta medlem i denna Atentråd.

Sen kan du också köpa och läsa boken (biografin) "Längtansresan" skriven av Emelie här itråden (hon kallar sig Pipperoni här i Atentråden). I boken berättar hon om sin resa till Aten för immunutredning, och sen behandling med ivf och äggdonation och samtidig immunbehandling av Dr D i Aten.
  • UndrandeSökare

Lunne-Tyvärr har både ivig och intralipid mycket kort effekt, så det kan tyvärr ej bota några autoimmuna sjukdomar, endast kortsiktigt behandla eller "balansera immunförvaret".

När medicinen försvinner ur kroppen så försvinner också effekten. Så det kan inte bota något. Det är därför man hela tiden måste ta nya dropp, för att bebehålla effekten man vill ha. Vissa har fått ta så många som 30 dropp innan och under en graviditet.

Vid nästa graviditet måste man återigen ta dropp och använda de andra medicinerna.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!