Marta87 skrev 2019-08-01 22:40:05 följande:
Jag fortsätter fundera på det här med intralipiddropp. Vill ha en lösning på det innan jag bestämmer mig för att göra behandlingen.
Hur ofta ska man ta det, om man får det ordinerat? Någon som bor i Umeå Eller Västerbotten som har tips på vart man kan vända sig här?
Det är bra att du försöker lösa de praktiska delarna först. Det är främst 3 saker som behövs fixas i Sverige.
1. Mediciner (köpa på plats i Aten, eller genom Dr Ds EU-recept i Sverige (utanför högkostnadsskyddet), eller om du har nån hjälpsam gyn/läkare som översätter Dr Ds recept (så du får dem på svenskt recept inom högkostnadsskyddet)
2. Blodprover som tas regelbundet i Sverige. Kolla om
Werlabs.se eller
Blodkollen.se har något Provtagningsställe i din närhet. Dr D talar om för dig vilka prover du ska ta och när. Du mailar sen siffrorna till honom så tolkar han och styr hela behandlingen genom det.
3.Intralipiddropp. Vissa här har löst droppfrågan genom att de har en vän, släkting eller granne som är sjuksköterska och van att sätta dropp som hjälper dem i hemmet. Nålar och droppset kan köpas på utländska webbshoppar i Danmark och England tex Medisave.
För mer info se
www.Fertilitetsguiden.com
Hur ofta man ska ta intralipiddroppet beror på hur aggressivt just den personens immunförsvar reagerar både innan och under graviditet, så det går inte att säga i förväg hur många dropp en person kommer behöva ta.
Det beror också på om man försöker naturligt eller gör ivf. Jag har bara försökt naturligt med Dr Ds behandling och då tog jag ett dropp i månaden innan jag blev gravid.
Efter att man gjort Dr Ds utredning så får man sina resultat från både de grekiska och de amerikanska och sin behandlingsplan. Alla här har olika behandlingsplaner just utifrån vad testirna visat.
Sen styr Dr D hela behandlingen utifrån blodprovsresultaten vi skickar till honom. Både när och hur mycket intralipid vi ska ta, ökningar och minskningar av övriga mediciner.
De vanligaste medicinerna han använder är Trombyl, Fragmin, prednisolon och intralipid, men vissa av oss använder även Humira, Neupogen och annat.
Jag känner tyvärr inte till nån som hjälper till med droppsättning i Umeå/Västerbotten, men om du har en vän som är sjuksköterska och villig att hjälpa dig hemma så kan det vara en lösning.