• UndrandeSökare

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Marta87 skrev 2019-07-31 09:34:46 följande:

Tack för ditt svar. Okej, ja vi får ta ställning till om vi ska åka till Athen efter att vi gjort utredning via landstinget. Nästa graviditet kan ju faktiskt gå bra, även om jag tagit ut MF i förskott. Mensblodtest ska jag dock göra nu. 

Mina frågor tar aldrig slut, vad är hysto? Och vet du kostnad för Sperm dna fragmentationstest? 

Tack för ditt engagemang.

Googla på ivfSerum infection screening så hittar du info om Mensblodtest. Man gör BÅDE Locus Medicus testet och 11 in one testet. Totalt kostar det 300euro. Då ingår kostnad för receptskrivning om baciller hittas.

Vid hysto blir man sövd och de går in i livmodern via slidan och filmar hur där ser ut och rensar bort allt skräp som kan orsaka missfall eller minus tex polyper.

Googla på ivfSerum hysto så hittar du all info.

Gå in på ivfserums hemsida och fyll i deras webbformulär och maila in så kommer Katie på Serum att svara dig. Då kan du be henne maila dig deras Prislista för 2019. Där finns alla priser inkl hysto och Sperm dna fragmentarionstest.

Jag har för mig att hysto kostar 1650euro.
  • UndrandeSökare
    Anonymochorolig18 skrev 2019-07-31 08:52:13 följande:

Betalade du också 1800 kr per gång för droppet hos Marie? det drar i väg snabbt.

Vet du om det finns något billigare sätt? verkade inte så svårt att sätta i en nål å sen låta mig ligga där o sedan hjälpa andra patienter parallellt =)

Ja, det finns flera ställen i Sverige på olika orter som sätter il-dropp billigare än Marie på Fertilitetplus. Hon är dyrast.

Men de andra ställena kräver att man har gjort immunutredning utomlands först, och har med sig en läkarordination på papper som man kan visa upp för att kunna få hjälp där. Marie är den enda som hjälper utan att man har en läkarordination.
  • UndrandeSökare
    Anonymochorolig18 skrev 2019-07-31 08:52:13 följande:

Betalade du också 1800 kr per gång för droppet hos Marie? det drar i väg snabbt.

Vet du om det finns något billigare sätt? verkade inte så svårt att sätta i en nål å sen låta mig ligga där o sedan hjälpa andra patienter parallellt =)

Vissa har löst droppfrågan billigare genom att de har en släkting eller kompis som är sjuksköterska, och som är van att sätta dropp som hjälper dem hemma. Nålar (venflon) och droppaggregat kan man köpa från utländska webbutiker i tex Danmark och England tex Medisave.

Intralipid och Natriumklorid (koksaltlösning i dropppåse för intravenöst bruk) är receptbelagt i Sverige så det behöver du en läkare som skriver ut.

Gör man utredning via Dr D i Aten så skickar han dig EU-recept på mediciner som du kan lösa ut på svenskt Apotek.

Droppgrejor kan också köpas på Apotek i Aten. Be att Dr D skriver ner vad droppaggregat och venflon(nålar) heter på grekiska på ett papper så kan du visa upp på Apoteken så du får rätt sort.

Tryck visa endast under något av mina inlägg så kan du läsa alla mina gamla inlägg. Där hittar man mycket bra info inför Atenresan.

Lycka till !
  • UndrandeSökare
    Marta87 skrev 2019-07-31 10:32:07 följande:

Tack för allt ditt engagemang Undrandesökare. Har hör av mig via webbformulär nu. Jag har en fråga till, om jag gör testet och de hittar något jag måste äta antibiotika för. Skriver de då en ordination om att både jag och min partner ska äta antibiotikan? Har ju sett att du skriver att det är viktigt att båda äter den, men tänker att det kan bli svårt att övertyga den apoteket om det om det inte står tydligt på receptet...

Ja, OM baciller hittas, så meddela ivfSerum din mans personuppgifter (namn, födelsedata) så skickar de recept till både dig och din man.

Lycka till med testet !
  • UndrandeSökare
    Anonymochorolig18 skrev 2019-07-31 12:36:07 följande:

Ok menar du hysteroskopi? det har jag gjort i SWE på sophiahemmet. är det också annorlunda i Aten hur de går tillväga ?

De är mycket grundligare vid hysto hos ivfSerum än i Sverige och de gör dessutom.implantation cuts (implantationssnitt)(som ej görs i Sverige) vid hyston hos ivfSerum, så att nästa embryo får bättre fäste med bra blodtillförsel.

Man kan nämligen ha död vävnad därinne, och då kan embryot fästa men får för dålig blodtillförsel och då blir det missfall. Men denna döda vävnad inkl ev polyper tas bort direkt vid hyston hos dem.

Jag har gjort hysto hos Serum hösten 2018 och min mens blev mycket förbättrad efteråt. Tidigare hade jag bruna småblödningar i början av varje mens, men nu efter hyston är alla bruna blödningar borta, det blrjar med rött blod från dag 1. Jag hade också problem med upprepade svampproblem i underlivet men allt sånt försvann efteråt.
  • UndrandeSökare
    Anonymochorolig18 skrev 2019-07-31 19:10:18 följande:

Oj spännande!

vad man önskar att SWE kunde erbjuda allt detta.

Blir det missfall denna gången också ska jag boka in allt. Ska jag då lägga upp det såhär tycker du?

första dagen Dr D o den utredningen o andra dagen hysto o sambon får lämna sperma prov?

ngt annat jag glömt som du ser det som testat flertalet kliniker utomlands som jag förstått det

=)

det där andra tester du skrev om "mensblodtestet" är det ngt ytterligare eller utreds det i denna fertilitets/missfalls " utredning?

Gör allt i denna ordning.

1. IvfSerums Mensblodtest

Om baciller hittas får både du och mannen varsitt antibiotikarecept som kan lösas ut på svenskt apotek.

Ät färdigt kuren. Det kan handla om upp till 25dagars kur.

2. Boka in besök hos Dr D på Life clinic i Aten för immunutredning, och dagen efter hysto och sperm dna fragmentationstest hos ivfSerum i Aten.

3. Åk hem och påbörja försök med Dr Ds behandling.

Jag brukar rekommendera att alla med fertilitetsproblem börjar med att göra ivfSerums Mensblodtest först. Det gör man hemifrån och skickar med post till labbet i Aten.

Man kan nämligen ha baciller därinne utan symptom och utan att de svenska testerna visat något. Om man har baciller så kan de försämra implantationen när embryot ska fästa och då kan det orsaka minus eller missfall.

Googla på ivfSerum Aten infection screening för mer info. Man gör BÅDE Locus Medicustestet och 11 in one testet och totalt kostar det 300euro.

Du behöver bara 5 saker för att göra testet. Dessa kan du skaffa redan nu.

1. En vadderad påse av minsta storlek

2. Några frimärken

3. Urinprovrör med Skruvkork

4. Koksaltlösning att späda blodet med lite

5. Instruktionmaterial inkl adress att skicka till som man hittar om man googlar på ivfSerum Aten infection screening.

Lycka till !
  • UndrandeSökare
    Marta87 skrev 2019-08-01 12:04:32 följande:

Btw: finns life clinics hemsida endast på grekiska? Måste man Maila dr D för att få mer info på engelska?

Ja, du får maila Dr D så mailar han dig ett patientformulär som du fyller i och mailar tillbaka.

Kontaktuppgifterna till Dr D längs upp i denna tråd är från 2012, och stämmer ej längre. Hör av dig om du vill ha Dr Ds nya mailadress.
  • UndrandeSökare
    Marta87 skrev 2019-08-01 10:06:20 följande:

Hej

Jag har nu läst en del om Dr D:s immunutredning och det låter ju intressant. Men jag funderar på hur ni tänker kring vissa saker:

Diskuterade ni Dr D:s behandlinmed läkare i Sverige innan ni gjorde den?

Hur löste ni det rent praktiskt med dropp och liknande? Fick ni hjälp att sätta dropp av svenska sjukvården?

Någon som reflekterat över de eventuella riskerna med att "sänka" immunförsvaret?

Man sänker inte immunförsvaret utan balanserar det.
  • UndrandeSökare
    Anonymochorolig18 skrev 2019-08-01 13:14:59 följande:

Någon som kan tolka det svenska NK celler testet? Kan man lita på referensvärdena eller bedöms det annorlunda i t.ex. athen?

De prover Dr D tar skickas till ett speciallabb i USA för analys. Det är inte alls samma sak som de Marie på Fertilitetplus tar.

Vi kan heller inte tolka de prover Marie tar.

Marie är ingen immunläkare bara en barnmorska, dvs hon har ingen immunläkarkompetens och kan därför inte styra behandlingen på det sätt Dr D göt, det är därför hennes droppsättning blir mer slumpmässig.

Vänd dig till Dr D istället.
  • UndrandeSökare
    Marta87 skrev 2019-08-01 10:06:20 följande:

Hej

Jag har nu läst en del om Dr D:s immunutredning och det låter ju intressant. Men jag funderar på hur ni tänker kring vissa saker:

Diskuterade ni Dr D:s behandlinmed läkare i Sverige innan ni gjorde den?

Hur löste ni det rent praktiskt med dropp och liknande? Fick ni hjälp att sätta dropp av svenska sjukvården?

Någon som reflekterat över de eventuella riskerna med att "sänka" immunförsvaret?

Vår svenska missfallsutredning efter missfall nr 3 hittade inga fel, för de tar för få prover vid såna utredningar i Sverige. De tar heller inga immunprover vid missfallsutredning i Sverige.

Dr Ds utredning efter vårt 4e missfall visade att jag har en koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar.

Jag testade Dr Ds behandling vid naturliga försök i 6 månader men fick missfall även med hans behandling.

Vi reste då till Avaclinic i Riga och gjorde Sperm dna fragmentationstestet där och det visade sig att det var fel på spermierna så vi måste använda spermadonator.

Så det kan finnas fel både på mannen och kvinnan, det är därför jag rekommenderar att man också gör Sperm dna fragmentationstestet hos Serumnär man är i aten, eftersom Dr D tar endast prover på kvinnan, men INTE på mannen.

De svenska läkare jag pratade med sa bara att "kvinnans immunförsvar kan aldrig orsaka missfall" de sa också att "onormala spermier kan aldrig befrukta ägg" . Båda dessa påståenden är 100% fel.

Jag testade prednisolon 15mg, men tålde inte det. Fick problem.redan på 5mg. Fick hjärtklappning, kunde inte sova etc så Dr d ordnade så att jag fick en annan sorts kortison istället.

Vill du veta möjliga biverkningar av Prednisolon så kolla på fass.se så kan du läsa bipacksedeln där.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!