• Zwillinge86

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Angel00 skrev 2014-02-19 00:58:47 följande:
    När jag tog proverna hos Dr.D i feb tog vi standard proverna som skickas till chicago och den del antikroppar som han tyckte var viktiga. Han verkar välja ut de grekiska prover som han anser vara viktiga.kan variera alltså från patient till patient.

Priset för chicago blood test som han kallade det i fakturan, var för mig då, för ett år sedan 850Euro, plus 50 Euro i frakt. De blodproverna som jag tog på plats kostade 200 Euro.

Chicago proverna

NK Cell Inhibition panel

50:1

25:1

12,5:1

IVIG 12,5 mg/ml 50:1

IVIG 12,5 mg/ml 25:1

Intralipid 1,5 mg/ml 50:1

Intralipid 1,5 mg/ml 25:1

%CD3

%CD19

%CD56

%CD19+cells, CD5+

TH1/TH2 Intracellular Cytokine Ratios

TNF-a:IL-10 (CD3+CD4+)

IFN-g:IL-10 (CD3+CD4+)

Pennys prover är prover som du mestadels kan ta i Sverige. Jag ser ganska många koagulerings prover, dvs man vill se om patienten har någon problematik med detta.  Natural killer cells är jag lite nyfiken på, dock. Jag vet inte riktigt om hon menar ovan panel som skickas till Chicago eller om det är ett specifikt prov. Kanske någon som varit hos Penny kan svara på?

Tack Angel! Är som du nyfiken på samma sak gällande NK-cellprovet hon erbjuder. Om det är samma panel som du så snäll listat (från D) så är det galet hur det kan kosta 850 euro hos D och hälften hos Peny, men det återstår att se :)
  • Zwillinge86

Så flertalet av er varken tränar, badar eller har sex när ni blivit gravida? Förstår, och vet ju av egen erfarenhet, att oron och rädslan för att det inte ska gå vägen tyvärr inte minskar när man väl blir gravid. Men jag hade ju ändå hoppats att "icke-levandet" och allt "avstående" skulle minska eller åtminstone ändra karaktär efter att man äntligen blivit gravid. Men det låter snarare som att det är mer troligt att levnadsutrymmet förblir litet :(

• Zwillinge86

Ledsen om mina tankar framstod som att jag inte tycker det är värt att avstå bad, sex och träning. Jag gör självklart vad som helst för att bli gravid, men träning och bad (åtminstone sommartid) är en stor del av min vardag så om jag väljer att avstå detta pga av oro så kommer det absolut vara ett minskat livsutrymme. Och sexbiten har vi just hittat tillbaka till efter alla behandlingar som tog död på all lust. Så just nu känns 9 månader utan som en enorm uppiffring.

Får se hur jag känner den dagen jag är gravid, inser ju det finns en stor risk att jag precis som många skriver kommer ta det säkra före det osäkra. Men jag hoppas att min oro är så liten att jag inte behöver känna att dessa aktiviteter är osäkra. Mat och dryck har jag för länge sedan släppt, så det känns inte lika jobbigt. Men visst kan man sakna vissa saker sjukt mycket Che. Nu var jag ju gravid endast några veckor senaste gången, men hade ofta cravings efter just parmaskinka och getost. Men avståendet kändes inte som någon uppoffring då känslan av att vara gravid överskuggade allt. Förstår att den känslan är ännu starkare när man väl fått sitt efterlängtadd barn.

• Zwillinge86
    Rosen 76 skrev 2014-02-23 13:31:46 följande:
    Är serumclinic och lifeclinic samma? Vart är bäst att vända sig med immunologiska problem?

Rätta mig om jag har fel, men Serum är väl kliniken där Penny jobbar och på Life jobbar D. Jag har förstått det som att de flesta vänder sig till D på Lifeclinic för utredning och behandling när det gäller immunproblematik, men till Peny för analys av mensblod, Hidden klamydia samt ingrepp som hysto mm.

Men jag är själv lite osäker på skillnaden dem emellan, så ta denna info med en nypa salt. Jag tror dock att båda erbjuder IVF och ÄD.
  • Zwillinge86
    Angel00 skrev 2014-02-23 15:47:59 följande:
    Båda utför samma behandlingar. Vilken man ska välja tror jag beror på vilken man känner sig mest bekväm och trygg med. DrD är superbra på vul, men lite svajig i att höra av sig. Penny har ett superbra bemötande och allt är ordning och reda. Vem som är bäst? Nja, tror det mer är frågan vem som är bäst för just dig.

Så då gör de båda samma immuntester alltså!? :) Ja då verkar ju Penny vara ett första hands val enbart utifrån priset.
  • Zwillinge86

Jag är i Aten nu och ska träffa D vid lunch. Mycket spänd, men det ska nog gå bra. Har ju förstått att det inte är helt ovanligt att han rekommenderar/erbjuder hysto beroende på vad som syns på ultraljudet. Vet ni om hyston i dessa lägen görs omgående eller bokas en ny tid för detta? Har inte riktigt bestämt hur jag ska höra ifall jag får erbjudande om hysto...

Förresten, vet någon vad trombyl heter i Grekland? Apoteket jag var på igår kände inte igen namnet.

• Zwillinge86

Tack för svaren tjejer! Har varit på 3 apotek och fått med mig 1 kartong pred, asprin och folsyra från varje ställe. Inget IL eller Clexane, de har inte ens velat beställa. Vet inte riktigt om jag kommer orka jaga så många apotek så jag komner upp i de mängder jag behöver. Känns jättedumt då inköp av medicin var en av anledningarna till att jag valde att åka ber istället för att skicka blod själv. Men hela apoteksprocesseduren har gett mig stress- och ångestpåslag och jag är ändå sjukskriven för utmattningssyndrom, så jag borde egentligen lyssna på kroppen...suck.

Borde ju gå att lösa genom att be D skriva recept så kan jag köpa medicinen hemma istället, det kan ju inte va så krångligt? Men jag tänker på det här med droppet, ingår det slangar till IL-påsarna eller behöver jag köpa det separat? Pvk och koksalt kunde min droppsätterska fixa.

• Zwillinge86

Ni som fått agnus castus ordinerat av D, vilken styrka har det varit? Googlade och fick fram vitex 100mg eller alpha plus droppar, är dessa likvärdiga i effekt eller är den ena att föredra?

• Zwillinge86

Nu bär det strax av hem till Sverige igen. Kan verklugen rekommendera "Sweet home hotel" som ligger nära Syntagma-torget. Ligger i samma prisklass (och nära) Pan hotell. Superfina rum och lyxiga badrum, sköna sängar och gratis wifi. Bra frukostbuffe :) reser man ensam och spendera mkt tid på rummet så är detta hotell perfekt.

Nära ligger också ett apotek där de beställde hem allt jag hade på min lista. Ska hämta medicinen nu innan jag tar metron till flygplatsen, så jag hoppas att de fått tag på allt. Annars har D lovat att skicka EU-recept så jag kan hämta medicinen hemma.

Är nöjd med min resa och D. Han var snäll och omhändertagande. Fick mycket ny information om min livmoder som var intressant även om allt såg bra ut. Hjärtformad, en gömd äggstock, "ärr" från graviditeter osv. Han var dock väldigt brkymmrad över att jag var på CD 7 och hade en 9mm slemhinna med en "klump". Frågade upprepade gånger om jag inte kände mig gravid, och det gör jag ju inte. Förklarade att jag haft två blödningar denna månad efter missfallet och att svenska läkare sagt att allt ser bra ut. D höll inte med utan tog nya blodprover och menade att om jag inte är gravid så tyder allt på att jag inte haft ägglossning sedan missfallet varför blödningen jag har nu är nåt annat. Fick i uppdrag att innan han sätter in immunsupport få till ett vul nästa månad för att säkerställa att detta bara var en engångsföretelse. Är glad att han är så noggrann, men detta innebär ytterligare ett stressmoment då jag måste tjata till mig ett vul på en bestämd dag av min läkare som redan konstaterad att jag är helt återställd efter missfallet. Vet att detta kommer bli svårt. Vad tydligt det blir när man är här nere hur enkel all kontakt med sjukvården kunde vara. Varför krånglar vi till det så u Sverige?

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!