• mumskastrull

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

finee skrev 2018-02-23 08:03:57 följande:
    Vad jobbigt att du tappar hår Mumskastrull! Hur mkt pred tar du? Kommer du att fortsätta med kortisonet enligt Dr D:s plan, eller försöker du trappa ned det tidigare pga håravfallet? Har du pratat med Dr D om håravfallet? Jag har läst nånstans att man kan tappa hur under graviditeten pga graviditeten (dvs inte pga kortison). Googla får du se.

Hur går det annars för dig i graviditeten? Kram!
    Jag tar nu 15 mg (10+5). Jag tänkte fortsätta enligt planen, ska sänka till 10 mg i v 24+0. Vågar inte riktigt att frångå Dr D:s plan ang kortisonet. Det enda som jag har gjort är att sänka Fragminet från 5000E till 2500E efter rekommendation av en gynläkare. 

Jag har också läst att man kan tappa håret under graviditeten. 
    Jag hoppas att det går bra, han sparkar på :)
    Oron går upp och ner. Har tyvärr börjat få problem med sammandragningar, speciellt när jag jobbar.. Så får se om det blir ytligare en sjukskrivning.. 

Hur går det för dig?

Kram!
  • mumskastrull
    Ariellan skrev 2018-03-16 12:51:03 följande:
    Tack snälla för stöd!

En annan fråga, fick tillbaka mina FBC resultat idag, alla utom leukocyter och neutrofila fick jag, så antar att dom är förhöjda. Visst ör det dom två som stiger vid när man äter Prednisolon? Mina trombocyter har också ökat...trots Fragmin och trombyl.
    Mina neutrofila och leukocyter har legat förhöjda hela tiden under prednisolonbeh. Trombocyterna har gått upp och ner, ibland har de legat nästintill gränsvärdet. 

Håller tummarna för dig! 
  • mumskastrull
    Ariellan skrev 2018-03-19 12:27:36 följande:

Visst finns det något där? Blir dropp imorgonbitti.
    Grattis!!
    Jag plussade svagt på RD 4 eller 5 med ett 5-dagars. Var också så svagt (om inte svagare). Tänkte berätta att jag också vid kramp/stark mensvärk under en natt kring tiden jag skulle haft min mens när jag blev gravid. 
  • mumskastrull
    Ariellan skrev 2018-03-22 16:26:58 följande:
    Kan det vara för att jag bara betalat fram till plus som Dr D inte svarar?
    Han är dålig på att svara tyvärr. Om du någon gång behöver få tag på honom akut, så skriv "urgent". När jag har gjort det så har han svarat snabbt. 

Han fortsatte att svara på mina mail efter pluss. Däremot runt v 7-8 när han såg att graviditeten fortskred så fick jag fakturan av honom. 

Satte du in en 2-dagars eller 5-dagars? :) 
  • mumskastrull
    Ariellan skrev 2018-03-23 18:03:45 följande:
    Jo men tänkte mer om det är lågt för att vara på ruvardag 10?
    Jag tog ett hcg på rd 9 med en 5-dagars. Värdet var då 125. Ditt värde på 192 är en dag tidigare än var mitt var och är högre. Låter som en jätte fint värde :) Det viktigaste är att värdet dubblas varannan dag. 
  • mumskastrull
    Ariellan skrev 2018-04-20 18:40:47 följande:
    Jo men detta är inte utslag, utan finnar.
    Jag tror det kan vara graviditeten. Jag fick precis likadant. Jag hade ganska dålig hy fram till v 20, sen blev den lite bättre. Har vänner som inte gjort IVF med immunmedicinering som har haft likadant. 

Grattis till graviditeten och grattis till dig med Tumvante! Fin Hcg-stegring!
  • mumskastrull

Hej!
    Jag är nu gravid i v 30 och tog ett nytt FBC igår. Trombocyterna har gått ner till 211.. Känns väldigt lågt. Tar Fragmin 2500IE, Trombyl 75mg, Prednisolon 10 mg, Levaxin 25 microg och Omega-3. Har inte fått alla provsvar ännu och Dr D ville vänta in resterande prover... 

Har någon annan varit med om detta under sin graviditet? Vågar inte riktigt ta min Fragmin idag.. 

• mumskastrull
    UndrandeSökare skrev 2018-04-21 12:55:38 följande:
    Tar du inte folsyra och d-vitamin som Dr D också rekommenderar?
    Tack för ditt svar! 

Jo, jag tar multivitamin gravid. Ingår både Folsyra och D-vitamin, men han har inte rekommenderat D-vitamin till mig. 

Jag ska ringa och fråga dem på måndag om det finns möjlighet att ta det provet. 
  • mumskastrull
    Ladylufsen skrev 2018-04-21 21:03:20 följande:
    Hej igen,

Du är förresten nere på 10 mg prednisolon? Har dina lymfocyter osv varit lugna länge? Jag är på 15 mg (nys gått in i v 27) men skulle gärna vilja gå ner till 10 mg så snart som möjligt då jag läst att doser över 10 mg tre mån före födseln kan öka risken för barnet att få binjurebarssuppression vid födseln. Men D är inte så sugen på att sänka min dos än så länge (har ganska nyligen kommit ner på 15 mg). Eller har du sänkt på eget bevåg?

Någon som förresten har koll på hur allvarligt det är om en nyfödd får binjurebakssuppression? Har sökt men har svårt att hitta någon detaljerad fakta..
    Hej!
    Jag vet inte hur man ska tänka med trombocyterna under en graviditet, men tänker att de borde ligga något högre. Väntar på svar från Dr D. Mina lymfocyter har varit lugna relativt länge, från ca v 20. De har legat runt 1.3-1.5. Enligt min plan från Dr D så skulle jag sänka till 10 mg i v 24, vilket jag gjorde.

Förra veckan tog jag ett nytt FBC och då hade mina lymfocyter gått upp från 1.3 till 1.5 samt att mina leukocyter, neutrofila och monocyter har gått upp något.. Har inte haft några direkta symtom vad jag vet (svårt att veta vad som är immunsymtom), förutom ont i ena örat till och från sedan 1-2 veckor tillbaka.

Jag skulle gärna vilja sänka kortisonet mer, men får nog invänta nästa prov. På det senaste TUL var bebisen 10% för liten och mitt SF-mått hade dalat lite, vilket gör mig orolig... Funderar om det kanske kan bero på kortisonet..
    Jag skulle även gärna sluta med Fragminet, men vågar inte riktigt...

Hur ser dina värden ut? och vad säger läkarna här i Sverige till dig?
  • mumskastrull

Hej alla i sommarvärmen!

Var ett tag sen jag skrev något, men jag läser regelbundet :)
    Jag har en fråga ang prednisolonet... Efter flera diskussioner här i Sverige med olika obstretiker så vill dem att jag försöker trappa ut kortisonet innan förlossningen (vilket jag också vill). Mina värden har legat relativt stabilt sedan länge (hade en mindre ökning av lymfocyter för några veckor sedan men hade samtidigt en hörselingångsinflammation). Läkarna här föreslog in sänkning med 2,5mg/v från och med v 34+0. Jag har nu sänkt och är idag i v 35+2 och har nu totalt 5 mg. 
    Det jag undrar är om någon vet om sänkningen av kortisonet så här sent i graviditeten ger någon ökad risk för barnet? 

• mumskastrull
    finee skrev 2018-06-03 11:57:00 följande:
    Jag har läst nånstans här långt bak i tråden att Dr D har sagt till nån att för tidig uttrappning, men ändå i senare del av graviditeten, kan öka risken för tillväxthämning och för tidig förlossning. Men vet inte hur pass detta stämmer. Något av detta har inte drabbat mig (än). Har varit på två TUL som sett normala ut, har fint SF-mått och än så ligger bebisen i magen ! Och jag började ju trappa från 15mg i v21+ och var helt av kortisonet i v 28+. När man läser mer bakåt i tråden så uppfattar jag att Dr D lät vissa sätta ut kortisonet i tredje trimestern. Men numer verkar han sätta alla på fortstt kortison fram till efter förlossningen. Undra varför..? Jag tycker Dr D är fantastisk, men det är synd att han ogärna svarar på frågor kring hur han tänker gällande sina ordinationer.

Skönt Mumskastrull att sätta ut kortisonet! Hoppas det går bra för dig!
    Jag läste att du hade trappat ut, skönt! :) .. Står du kvar på fragmin och trombyl? Hur ligger dina värden? Undrar speciellt över trombocyterna. Mina har gått ner så drastiskt.

Jag har också varit på TUL som ser bra ut :).
    Ja, man undrar varför. Svar får man inte. Jag frågade om jag kunde sänka då skrev han bara att han inte rekommenderade det men att jag fick göra som jag ville. Det kändes nästan som om att han blev irriterad. Det är skönt att börja sänka kortisonet, men blir lite rädd att det ska påverka barnet på något negativt sätt.. Är så otroligt rädd för intrauterin fosterdöd...
  • mumskastrull
    Ariellan skrev 2018-06-04 20:10:26 följande:

Vet du om det är ökad risk för intrauterin fosterdöd för oss med immunproblem? Är också rädd för det...

Det vet jag inget om.. försöker inte läsa heller..

Blir bara knäpp!
  • mumskastrull
    finee skrev 2018-06-05 15:12:30 följande:

Ja, det är jätteskönt att ha trappat ut kortisonet. Känns så bra att jag klarat mig utan biverkningar av nedtrappningen också. Jag står kvar på Trombyl, men satte faktiskt ut Fragmin på eget bevåg från v 32+0. Hade väl egentligen kunnar fortsätta med tanke på att Fragmin inte ger några risker för barnet. Men tyckte det började bli svårt att sticka i magen när den blev så stor, och tänkte att Trombyl är nog tillräckligt skydd. Har läst att andra immunbehandlingar använder Fragmin till antingen vecka 12 eller vecka 31. Mina trombocyter har senaste mätningarna legat på runt 250. Det senaste provet tog jag bara några dagar efter Fragminutsättningen. Ska ta nytt FBC nu på måndag och hoppas att trombocyterna ser bra ut, såhär några veckor efter att jag slutat med Fragmin. Helt omedicinerad och inte gravid innan jag började med immunmedicinerna låg mina trombocyter på 268. Så att de legat på runt 250 sista tiden känns ju bra. När jag hade full immunbehandling låg de alltid på mellan 290-320. Hur lågt ligger dina trombocyter?

Usch förstår verkligen din oro gällande intrauterin försterdöd! Har haft många sådana katastroftankar jag med! Speciellt där när jag höll på att sätta ut kortisonet helt!! Var till och med in på förlossningen för en koll i v28 för jag fick för mig att bebisen inte rörde sig längre. Läkaren konstaterade dock med ultraljud att det var rikligt med rörelse..... Denna oro alltås! Och ändå SÅ MYCKET BÄTTRE att ha gåvan att ha en graviditet att oroa sig över...jämfört med allt kämpande med alla misslyckade IVF:er. Nu är det bara några veckor kvar av gravidteten dock (för oss båda ) Snart i hamn! Känner så mycket tacksamhet! Skönt att allt sett bra ut för dig också på TUL

Jag har varit på koll hos förlossningen 7 ggr kanske.. har verkligen problem att kontrollera min oro samt att bebisen har varit väldigt lugn i perioder. Håller däremot med om att det är bättre att ha en graviditet att oroa sig jämfört med hur det var innan.

Mina trombocyter låg länge runt 250-300 men sedan ett par veckor har dem successivt minskat och var nu på 172. Jag har ingen koagulationssjukdom vad jag vet. Ska enligt plan av mina svenska läkare sätta ut fragmin och trombyl på torsdag (36+0). Enligt Dr D plan så skulle dem sättas ut v 36+6, men dem tycker att det är för sent.

Jag hoppas verkligen att han vill komma ut snart!

Härligt att allt ser bra ut för dig! :)
  • mumskastrull
    Vviiccttoorriiaa skrev 2018-06-05 08:53:18 följande:

Tips på kliniker i Göteborg eller Jönköping med närområden mottas tacksamt! Det behöver vara kliniker som kan genomföra antingen hela behandlingen från Dr D, alternativt behandling fram till ägguttag.

Tacksam för svar!

Prata med sokolovas gynklinik i Göteborg. De gör inte ägguttag men kan kanske hjälpa till fram till ägguttag.
  • mumskastrull
    UndrandeSökare skrev 2018-06-06 11:11:04 följande:

Enligt vad jag läst i andra trådar är de duktiga på vul men skriver inte ut några mediciner, men det kan man ju lösa ut på EU-recept.

Så här har de flesta här löst det med Dr Ds behandling : Mediciner på EU-recept från Dr D kan lösas ut på svenskt Apotek.

Blodprover genom Werlabs.se och Blodkollen.se

FBC betyder Blodstatus plus b-celler

Rabattkoden "LCHF" gör det billigare hos Werlabs

IL-dropp genom tex Marie på Fertilitetplus eller privat hemma genom släkting/granne som är sjuksköterska och kan och vill hjälpa med droppsättning.

Den enda kliniken som gör ivf och behandlar med IL, kortison etc är ivfFalun som just nu gör en forskningsstudie om intralipid.

Lycka till med Dr Ds behandling !

Jag fick kortison, fragmin och trombyl utskrivet av Sokolova. Det ända var att hon inte skriver ut Fragmin 5000IE utan endast 2500IE.
  • mumskastrull
    Ariellan skrev 2018-06-18 10:41:07 följande:

Vet ni vad som kan hända vid högt blodtryck med bebisen? Jag tog dropp i fredags och då var trycket 160/80. Var också på UL och allt såg bra ut. Ska till BM på onsdag för att följa upp trycket, men är orolig att bebisen hinner påverkas innan dess. Vet någon??

Vilken vecka är du i? Om blodtrycket går upp innan v20 brukar det räknas som hypertoni. Efter v20 som graviditetshypertoni och man får mediciner för att sänka blodtrycket. Om det går upp efter v20 kan det tyda på havandeskapsförgiftning samtidigt som man då också har protein i urinen och om utan protein, graviditetshypertoni. Det är svårt att säga på ett blodtryck, man behöver ta fler för att veta om det betyder något.
    Det bästa är att prata med din bm. Det finns risker för dig och barnet om blodtrycket fortsätter att vara högt, men som sagt prata med din bm :)
  • mumskastrull

Hej!

Ville bara att den 26/6 föddes vår son. Stort tack till er alla för råd och stöttning. Om jag inte hade hittat den här tråden och sökt hjälp utomlands så hade han troligen aldrig kommit till oss.

TACK! Jag håller alla mina tummar och tår för er som kämpar <3

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!