• mumskastrull

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

finee skrev 2017-12-20 14:45:52 följande:

Tänker att din magkänsla stämmer.

Har också uppfattat att han ordinerade lägre doser bakåt i tiden. En del som slutat helt i vecka 23, läste jag om. Jag har bestämt mig för att testa gå ned från 20mg pred till 15mg i vecka 13. Man får väl följa blodproverna. Mitt immunförsvar har varit lugnt hela tiden, förutom där i början kring ägglossning och insättning, då jag ju också hade täta dropp (typ var fjärde dag). Tänker ligga på 15mg några veckor, sedan fortsätta trappa o se vad som händer. Blir jättestressad av tanken att stå på kortison i hyfsat höga doser ända till efter förlossningen. Å andra sidan är jag ju rädd att få immunattack och missfall.. Men man läser ju andra immunprotokoll än Dr D:s där man sätter ut mkt tidigare, som sagt.

Mina trombocyter har också senaste veckorna legat runt 300. I början av behandlingen låg de typ på 260-270, men nu runt 290-320. Tog FBC imorse och då var de 294. Han har varken ordinerat högre dos Clexane/Fragmin eller högre dos Trombyl till mig. Men det kanske är andra saker i proverna han kollar också..? Blev i alla fall ordinerad dropp ?within i a few days?, så åker till Fertilitetplus på fredag. Känns bra då jag inte haft dropp på nästan fyra veckor.

Går bra annars, redan vecka 12 nu och jag börjar se lite gravid ut, hehe! Underbart KUB i mellandagarna! Nervös!! Själv då, ska du göra KUB?

Jag avvaktar nog lite till innan jag sänker. Mitt immunförsvar har inte riktigt varit helt stabilt. Mina trombocyter ligger ungefär mellan 250-300. Sen har mina lymfocyter varierat ganska mycket 1.4-3.4.. Så har fått ta dropp var 7:e till 10:e dag. Nu verkar det vara lite lugnare igen :)

Roligt att se lite gravid ut! Jag är typ svullen hela tiden.. så vet inte vad som är vad. Jag har också mitt i mellandagarna :) också väldigt nervös!
  • mumskastrull
    Ladylufsen skrev 2018-01-14 06:43:31 följande:

Hej alla,

Det var ett par veckor sedan jag skrev här nu, hoppas ni fått en bra start på 2018! Jag har ett par funderingar som jag undrar om ni kan hjälpa mig med:

- blodförtunnande och säkerhet: hur tänker ni kring det? Om man tex är med om en olycka, var har ni upplyst om vilka preparat ni tar, har ni bricka/lapp på er, medicinsk data i tfn osv? Eller är det inte tillräckligt starka grejer man tar för att det ska vara nån större risk/så länge trombocyterna är i schack?

- kost och socker: kör ni strikta dieter (vilka isf), äter aldrig sötsaker osv? Försöker men tycker det är svårt! Plus att jag upplever att en del står i strid med varandra, te x odlad lax rek ur omega-synpunkt men har också läst att fiskfodret ger upphov till inflammation i kroppen etc. Frukt och bär nyttigt, men kan samtidigt vara (icke)blodförtunnande.. Eller ska man bara släppa sånt?

-kortisonintag: jag kör morgon + lunch men verkar som att många kör morgon + kväll? Varför?

- tillskott kalcium: tar ni extra tillskott för att undvika benskörhet (tänker på långvarigt kortisonintag som många här måste ha). Tar ni annat utöver mediciner, fiskolja, D-vitamin och folsyra?

- fiskolja/omega3: behöver tips på bra ren fiskolja. Bytte nyss till pharbio gravid men begränsas av att de också inkluderar D-vitamin och folsyra i sina kapslar, kommer endast upp i ca 1500 mg och ska ha upp till 3000 mg/ dag. Hoppas de är ok iaf! En djungel att hitta trovärdigt preparat därute..

- lymf/leuko: har ni koll på hur relationen ser ut i era kroppar utan behandling och/eller graviditet? Mina är rätt höga, trots dropp osv, men funderar samtidigt på hur mitt normaltillstånd ser ut, kanske är det normalt? D är också förbryllad.

Långt inlägg men hoppas på lite tips eller att ni kan lugna mig mina tankar lite!

Blodförtunnande - Jag tänker inte på det så mycket, men kan kanske vara bra att lägga in i sin telefon så att sjukvården kan vid ex en olycka.

Kost - Innan jag blev gravid så åt jag lchf, fast lite mindre fett. Fungerade väldigt bra tills jag blev gravid. Nu runt jul har det verkligen varit katastrof med kosten.. Ätit allt, speciellt det jag tänker är bra att undvika som snabbmat, bröd mm.. Det är svårt att veta hur mycket kosten verkligen spelar roll. Får väldigt ångest över det här med maten då jag hela tiden är sugen på allt annat än det jag borde äta. 

Kortisonintag: Jag tar morgon och kväll. Det var var Dr D sa till mig, men har tänkt att ta det lite tidigare på em för att se om jag kan sova lite bättre (Kissar hela nätterna).

Tillskott: Jag har gravidvitamin och omega 3 (Dr D som ordinerat). Köp de kapslarna som Undrandesökare rekommenderar så kommer du upp i rätt dos. 

Lymf/leuko: Jag vet att mina lymfocyter ligger något högre utan behandling, runt 4. Med kortison så stiger mina leukocyter och neutrofila direkt. Däremot sjunker mina lymfocyter och ligger runt 2-3, ibland lägre. 
    Nu under graviditeten har det varit väldigt svajigt. Första 10 veckorna växlade mina leukocyter mellan 11 (som lägst) till 20, neutrofila mellan 9-16.5. Lymfocyterna mellan 1.3-4.5. Nu lite senare i graviditeten så är mina leukocyter fortsatt höga (18) samt neutrofila (16). Lymfocyterna är bättre, runt 1.5-2.3. Jag tycker det känns jobbigt att mina leukocyter och neutrofila är höga, men Dr Dimitri är nöjd och jag har inte tagit något dropp på 4 veckor. 

Hoppas att du fick lite svar :) 
  • mumskastrull
    Yrla76 skrev 2018-01-15 10:26:22 följande:

Hej på er!

Jag har inte läst i tråden på någon månad, behövde en paus efter mitt senaste missfall. Hoppas så att det gått bra för er som är gravida?!

Vi ska nu göra ett FET i naturlig cykel, om äl kommer som den ska och upptiningen går vägen. Undrar över IL droppet. När har ni fått detta i cykeln? Jag har bokat tid imorgon men kommer nog inte få ÄL förrän i mitten/slutet på denna vecka om den kommer. Hade ni väntat till efter glad gubbe eller ok att ta innan? Skulle ni sedan ta igen samma dag som insättning även om det blir mindre än en vecka emellan? Tack på förhand om råd.
    kram

Hej!
    Det går bra hoppas jag :) Tack för att du frågar!
    Jag hade tagit ett dropp innan ägglossning för att förbereda kroppen och ett i samband med ägglossning. Sedan hade jag tagit samma dag som insättning. Det är ju inget farligt i IL-droppen, bara sojaprotein.

Kram ):
  • mumskastrull
    finee skrev 2018-01-16 06:32:58 följande:

Förresten - får ni svar av Dr D nu? Jag har maialt flera ggr utan att ham svarar.. Känns inget bra då jag behver veta när jag ska ta nästa FBC. När hörde ni från honom sist?

Jag har fått svar. Mailade honom för 10 min sedan och fick svar nu :)
    Hur går det för dig?? :)
    kram
  • mumskastrull
    Hera B skrev 2018-01-16 13:30:07 följande:
    Hej igen! Det ska ju stå fragmin! Inte dragning , suck!
    Hej!
    Försök istället att vänja dig vid sprutorna.
    De är sterilt förpackade och jag tror ur bakteriesynpunkt att du inte ska mixtra med att försöka dra upp med en annan kanyl. 
    Jag har vant mig trots stark stickrädsla. 
    Hoppas det blir bättre för dig! Annars köp lite emlakräm (bedövningskräm) och smörj på 1 h innan du sticker så tror jag inte att du känner av sticket. 
  • mumskastrull
    finee skrev 2018-01-16 19:48:12 följande:
    Tack för svar! Han svarade idag, tack o lov!
    mumskastrull skrev 2018-01-16 17:25:37 följande:

Jag har fått svar. Mailade honom för 10 min sedan och fick svar nu :)

Hur går det för dig?? :)

kram

Fick svar nu jag med! Jodå, det går bra Förlorade tyvärr ena tvillingen i vecka 10, upptäcktes i vecka 13, så det var tungt. Men den som är kvar mår bra och växer som den ska!

Försökte gå ned i kortisondos från 20mg till 15mg på eget bevåg i vecka 13, men fick då ett utslag och mina leukocyter gick från 10,7 till 13,8 och lymfocyterna från 1,7 till 2,4 och monocyterna från 0,7 till 1,11 så då fick jag panik och gick tillbaka till 20mg plus tog ett dropp. FBC förra veckan (ons) så hade värdena börjat gå ned igen. Mailade såklart Dr D om detta. På basen av FBC från i onsdags tyckte han ändå att jag ska gå ned i kortiosndos till 15mg från vecka 16. Blir dock osäker på om han med /week 16/ menar 15+0 eller 16+0? Någon som vet? Hur går det själv mumskastrull? Mår bebis o du bra? Har du fått börja gå ned i kortisondos?
    Jag beklagar förlusten av er ena bebis Gråter. Har de någon aning varför det blev som det blev?
    Skönt att den andre lille mår bra. Får du extra kontroller nu?

Vad lurigt med kortisonet. Dr D vill att jag ska gå ner till 15 mg i v 16. Utomlands räknar man annorlunda än i Sverige. Jag tolkar v 16 som 16+0. För mig blir det på fredag. 

Jo det går bra. Har precis börjat jobba heltid igen, vilket fungerar relativt bra. Har mycket oro fortfarande. Jag tror att bebisen mår bra. Var och lyssnade förra veckan hos bm :)
  • mumskastrull

Hej!

Jag har en fråga ang kortison. Kan man tappa mer hår av kortison? Tycker att jag tappar så himla mycket hår.... Fortsätter det såhär så kommer jag att nästintill vara skallig i slutet av graviditeten. Flört

• mumskastrull

Hej! 

Jag mailade med Werlabs i veckan. De har nya rutiner nu och lämnar inte längre ut provsvaren innan läkarkommentar. Varför vet jag inte. 

• mumskastrull
    UndrandeSökare skrev 2018-02-26 21:00:00 följande:
    Vet du om det är samma sak med Blodkollen?
    Oj! Nu var det längesedan nu skrev inlägget. Förlåt! Har tyvärr ingen aning om blodkollen. Har aldrig använt mig av dem. 
  • mumskastrull
    Zwillinge86 skrev 2018-02-22 23:02:02 följande:
    Jag har under vissa av våra försök tappat halva peruken känns det som. Stora nävar hår varje gång jag duschar. Och ibland har det istället varit när jag trappar ut kortisonet.
    Det är precis så. Då vet jag att jag inte är ensam. Det är ju ett i-landsproblem med tanke på vad man har gått igenom tidigare Oskyldig
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!