Ladylufsen skrev 2018-01-14 06:43:31 följande:
Hej alla,
Det var ett par veckor sedan jag skrev här nu, hoppas ni fått en bra start på 2018! Jag har ett par funderingar som jag undrar om ni kan hjälpa mig med:
- blodförtunnande och säkerhet: hur tänker ni kring det? Om man tex är med om en olycka, var har ni upplyst om vilka preparat ni tar, har ni bricka/lapp på er, medicinsk data i tfn osv? Eller är det inte tillräckligt starka grejer man tar för att det ska vara nån större risk/så länge trombocyterna är i schack?
- kost och socker: kör ni strikta dieter (vilka isf), äter aldrig sötsaker osv? Försöker men tycker det är svårt! Plus att jag upplever att en del står i strid med varandra, te x odlad lax rek ur omega-synpunkt men har också läst att fiskfodret ger upphov till inflammation i kroppen etc. Frukt och bär nyttigt, men kan samtidigt vara (icke)blodförtunnande.. Eller ska man bara släppa sånt?
-kortisonintag: jag kör morgon + lunch men verkar som att många kör morgon + kväll? Varför?
- tillskott kalcium: tar ni extra tillskott för att undvika benskörhet (tänker på långvarigt kortisonintag som många här måste ha). Tar ni annat utöver mediciner, fiskolja, D-vitamin och folsyra?
- fiskolja/omega3: behöver tips på bra ren fiskolja. Bytte nyss till pharbio gravid men begränsas av att de också inkluderar D-vitamin och folsyra i sina kapslar, kommer endast upp i ca 1500 mg och ska ha upp till 3000 mg/ dag. Hoppas de är ok iaf! En djungel att hitta trovärdigt preparat därute..
- lymf/leuko: har ni koll på hur relationen ser ut i era kroppar utan behandling och/eller graviditet? Mina är rätt höga, trots dropp osv, men funderar samtidigt på hur mitt normaltillstånd ser ut, kanske är det normalt? D är också förbryllad.
Långt inlägg men hoppas på lite tips eller att ni kan lugna mig mina tankar lite!
Blodförtunnande - Jag tänker inte på det så mycket, men kan kanske vara bra att lägga in i sin telefon så att sjukvården kan vid ex en olycka.
Kost - Innan jag blev gravid så åt jag lchf, fast lite mindre fett. Fungerade väldigt bra tills jag blev gravid. Nu runt jul har det verkligen varit katastrof med kosten.. Ätit allt, speciellt det jag tänker är bra att undvika som snabbmat, bröd mm.. Det är svårt att veta hur mycket kosten verkligen spelar roll. Får väldigt ångest över det här med maten då jag hela tiden är sugen på allt annat än det jag borde äta.
Kortisonintag: Jag tar morgon och kväll. Det var var Dr D sa till mig, men har tänkt att ta det lite tidigare på em för att se om jag kan sova lite bättre (Kissar hela nätterna).
Tillskott: Jag har gravidvitamin och omega 3 (Dr D som ordinerat). Köp de kapslarna som Undrandesökare rekommenderar så kommer du upp i rätt dos.
Lymf/leuko: Jag vet att mina lymfocyter ligger något högre utan behandling, runt 4. Med kortison så stiger mina leukocyter och neutrofila direkt. Däremot sjunker mina lymfocyter och ligger runt 2-3, ibland lägre.
Nu under graviditeten har det varit väldigt svajigt. Första 10 veckorna växlade mina leukocyter mellan 11 (som lägst) till 20, neutrofila mellan 9-16.5. Lymfocyterna mellan 1.3-4.5. Nu lite senare i graviditeten så är mina leukocyter fortsatt höga (18) samt neutrofila (16). Lymfocyterna är bättre, runt 1.5-2.3. Jag tycker det känns jobbigt att mina leukocyter och neutrofila är höga, men Dr Dimitri är nöjd och jag har inte tagit något dropp på 4 veckor.
Hoppas att du fick lite svar :)