• Scream2

Hypotyreos tråden!

En medlemstråd för folk med konstaterad hypotyreos alt behöver hjälp att få en diagnos.

Här pratar vi om hypotyreos, om värden, om behandling, tipsar om ex bra läkare, alternativ vård och behandling, konsttillskott osv. Relaterade åkommor osv.

Men vi pratar inte om graviditet, inte om hypertyreos. Det är ämnen som är så stora att de behöver egna trådar.

Välkommen hit och jag hoppas på god stämning och respekt för trådens inriktning!      

• Svar på tråden Hypotyreos tråden!
  • ascorbinsyra

Nu vill jag lätta upp stämningen lite i tråden med att säga att när jag ställde mig på vågen imorse hade jag gått ner 1 kg och att våren är här!! Allt känns fantastiskt för jag har orkat gå 16 km med barnvagn i solen!
    Nu orkar jag åtminstone kämpa med viktnedgången Solig håller tummarna för er alla andra och säger: Ge aldrig upp!Kraam

• Millazzon

Mandy1981: tack för info! Får ta o höra av mig till honom. Kan tänka att han har mkt att göra, så hoppas han har tid.

Uppdatera gärna hur det går. :)

Jag bor själv i Västmanland, men som du säger så är det absolut värt att åka den sträckan för att få hjälp.
    Lycka till nu! :)

• Champis
    ascorbinsyra skrev 2012-03-11 15:17:50 följande:
    Nu vill jag lätta upp stämningen lite i tråden med att säga att när jag ställde mig på vågen imorse hade jag gått ner 1 kg och att våren är här!! Allt känns fantastiskt för jag har orkat gå 16 km med barnvagn i solen!
    Nu orkar jag åtminstone kämpa med viktnedgången Solig håller tummarna för er alla andra och säger: Ge aldrig upp!Kraam
    GRATTIS! Roligt med glada nyheter. Jag kämpar också på med att gå ner i vikt. Jag tror att mina värden är bra då jag mår bra.
  • holy shit

Hej! Vilken bra tråd! Jag skulle behöva all hjälp jag kan få.....

Har i flera års tid varit så trött, har kunnat sova tio timmar per natt men fortfarande vara trött dagen efter. Gick till VC för tre år sen, doktorn tog lite olika tester men "allt såg bra ut" när de kom tillbaka. Tröttheten har fortsatt och en mängd andra symptom har kommit till; håravfall, extremt kalla händer och fötter, tryck över bröstet osv osv.
    Gick till en annan läkare för ett par månader sen och resultaten visade d-vitaminbrist. Har ätit tillskott sedan dess men det blir inte bättre. Alla andra värden "såg också bra ut"

Tänkte inte mer på det, men för några dagar sen tittade jag närmare på pappret med provresultaten jag fick. TSH ligger på 2,5, är det inte det hyfsat högt? Referensvärdet kan ju vara upp till 4, men alla symptom passar ju in på mig. Blir tokig snart....

Övrig sjukdomshistoria; jag har psoriasis. Den har hållit sig väldigt fin senaste åtta åren, kan få någon lien torr fläck på ögonlocken eller på armen men de blir aldrig stora.  Frisk i övrigt.

Både min mamma och min mormor har konstaterad hypotyreos, mormor har även haft struma.

Jag måste få så mycket kött på benen som möjligt innan jag kontaktar min läkare igen. Hon är duktig och professionell men jag vet inte hur mycket hon kan om just detta. Tips på vad jag ska trycka på?

Tacksam för all hjälp jag kan få

• Försök inte

Hej jag har hypoteros. Jag gick med det i flera år innan det blev utrett. Snurrade runt i vårdkedjan. Iaf så fick jag samtidigt för högt kolesterolvärde som vissa läkare kan anknyta till att det skulle ha ett samband. Jag fick också B12-brist.

Nu har jag fått blåmärken på benen. De bara dyker upp utan att jag slagit mig det minsta. Är det någon här som har det också. 

• ascorbinsyra
    Försök inte skrev 2012-03-19 18:08:52 följande:
    Hej jag har hypoteros. Jag gick med det i flera år innan det blev utrett. Snurrade runt i vårdkedjan. Iaf så fick jag samtidigt för högt kolesterolvärde som vissa läkare kan anknyta till att det skulle ha ett samband. Jag fick också B12-brist.

Nu har jag fått blåmärken på benen. De bara dyker upp utan att jag slagit mig det minsta. Är det någon här som har det också. 
    Ja det här med blåmärken känner jag igen. Jag har aldrig haft lätt för att få blåmärken annars, vet att jag som barn o ung kunde skada o slå mig rejält utan att det behövde bli blåmärken, men som nu kan uppkomma av minsta lilla.
  • Mammatilltretroll

Förresten har även jag symptomet blåmärken som poppar upp på benen utan att jag slagit mig..

Vet inte om det hänger ihop med hypon, låga b12, dåliga järnvärden eller om det beror på något helt annat...?

• ascorbinsyra
    Mammatilltretroll skrev 2012-03-29 20:34:09 följande:
    IUndrar om någon får mer synliga brustna blodkärl eller dålig hy, typ acne när ni är över eller under medicinerade?
    Som tur är har jag inte problem med acne, nu äter jag iofs en låg dos men kan ju bli sämre så jag ska inte hoppa över ån än. Det KAN uppkomma.
    Jag verkar gå ner i vikt nu ialf. Har gått ner sammanlagt 4 kg på 3 veckor nu. Tränar o äter mindre kolhydrater också.  SkrattandeDet känns helt fantastiskt! Mår bra just nu.  
Svar på tråden Hypotyreos tråden!