Inlägg från: ascorbinsyra |Visa alla inlägg
  • ascorbinsyra

Hypotyreos tråden!

Jag vet att det står att man inte ska prata om förlossningar och graviditet. Men det är så att min hypotyreos upptäcktes under graviditeten med ett TSH på 98. Kände mig inte sjuk mer än att jag hade fruktansvärt ont i bäckenbotten och ryggen.
    Efter förlossningen fick jag värre ledvärk, inte just i bäcken o rygg utan i hela kroppen hade feberkänsla, samt jättetrött och matt, dåligt humör, tappade hår vaknade varje natt av att jag var helt svettig, jag blev super torr i huden med självsprickor på händer och fötter, dessutom gick jag ju upp i vikt. Det här med vikten trodde man ju var normalt eftersom man samlar extra vad amning.
    Så det var de andra symtomen jag sökte läkarhjälp för. 
    När de tagit proverna såg de en sänkning av TSH,  då värdet låg på 56 men fortfarande för högt för att vara sköldkörtelfrisk så att säga.
    Läkaren skrev ut levaxin som jag nu ätit i lite av. 25 mg.
    Redan efter två dagar kände jag mig piggare, mådde bättre, Slutat spricka i huden och svettas inte på nätterna längre, har inte lika ont i kroppen. Började ge mig ut på långa promenader med vagn och kände mig som på moln och tänkte att nu går jag kanske ner i vikt snart. Men på vågen står det stilla.  

Hur lång tid tog det för er innan ni började gå ner i vikt?       

• ascorbinsyra
    ascorbinsyra skrev 2012-03-09 11:03:58 följande:
    Jag vet att det står att man inte ska prata om förlossningar och graviditet. Men det är så att min hypotyreos upptäcktes under graviditeten med ett TSH på 98. Kände mig inte sjuk mer än att jag hade fruktansvärt ont i bäckenbotten och ryggen.
    Efter förlossningen fick jag värre ledvärk, inte just i bäcken o rygg utan i hela kroppen hade feberkänsla, samt jättetrött och matt, dåligt humör, tappade hår vaknade varje natt av att jag var helt svettig, jag blev super torr i huden med självsprickor på händer och fötter, dessutom gick jag ju upp i vikt. Det här med vikten trodde man ju var normalt eftersom man samlar extra vad amning.
    Så det var de andra symtomen jag sökte läkarhjälp för. 
    När de tagit proverna såg de en sänkning av TSH,  då värdet låg på 56 men fortfarande för högt för att vara sköldkörtelfrisk så att säga.
    Läkaren skrev ut levaxin som jag nu ätit i lite av. 25 mg.
    Redan efter två dagar kände jag mig piggare, mådde bättre, Slutat spricka i huden och svettas inte på nätterna längre, har inte lika ont i kroppen. Började ge mig ut på långa promenader med vagn och kände mig som på moln och tänkte att nu går jag kanske ner i vikt snart. Men på vågen står det stilla.  

Hur lång tid tog det för er innan ni började gå ner i vikt?       
    Förlåt värdet jag pratade om är antikroppar TPO som låg på 56, TSH låg på 8. Om jag fattade det rätt. Lite lätt snurrig.....
  • ascorbinsyra

Ok... 
    Vi får väl se hur det går för mig, nu har jag ialf ork att börja träna och går långa promenader.
    Känner mig piggare och det är ju positivt. Får se det så, hellre tjock och lycklig, än tjock och olycklig Flört   

• ascorbinsyra

Nu vill jag lätta upp stämningen lite i tråden med att säga att när jag ställde mig på vågen imorse hade jag gått ner 1 kg och att våren är här!! Allt känns fantastiskt för jag har orkat gå 16 km med barnvagn i solen!
    Nu orkar jag åtminstone kämpa med viktnedgången Solig håller tummarna för er alla andra och säger: Ge aldrig upp!Kraam

• ascorbinsyra
    Försök inte skrev 2012-03-19 18:08:52 följande:
    Hej jag har hypoteros. Jag gick med det i flera år innan det blev utrett. Snurrade runt i vårdkedjan. Iaf så fick jag samtidigt för högt kolesterolvärde som vissa läkare kan anknyta till att det skulle ha ett samband. Jag fick också B12-brist.

Nu har jag fått blåmärken på benen. De bara dyker upp utan att jag slagit mig det minsta. Är det någon här som har det också. 
    Ja det här med blåmärken känner jag igen. Jag har aldrig haft lätt för att få blåmärken annars, vet att jag som barn o ung kunde skada o slå mig rejält utan att det behövde bli blåmärken, men som nu kan uppkomma av minsta lilla.
  • ascorbinsyra
    Mammatilltretroll skrev 2012-03-29 20:34:09 följande:
    IUndrar om någon får mer synliga brustna blodkärl eller dålig hy, typ acne när ni är över eller under medicinerade?
    Som tur är har jag inte problem med acne, nu äter jag iofs en låg dos men kan ju bli sämre så jag ska inte hoppa över ån än. Det KAN uppkomma.
    Jag verkar gå ner i vikt nu ialf. Har gått ner sammanlagt 4 kg på 3 veckor nu. Tränar o äter mindre kolhydrater också.  SkrattandeDet känns helt fantastiskt! Mår bra just nu.  
  • ascorbinsyra
    Mammatilltretroll skrev 2012-03-29 21:22:06 följande:
    Okej så man kan få acne av för hög dos alltså?
    Ingen aning.....hoppas inte det. Har inet så lång erfarenhet av levaxin, har precis börjat ta det.
  • ascorbinsyra

Hej alla vänner! Skulle iväg och ta nya prover nu när jag ätit levaxin i 8 veckor.
    När jag kommer dit till lab. frågar sköterskan om jag hoppat över levaxintabl. på morgonen. Det hade jag INTE, utan hade så klart tagit den.
    Då förklarar hon att det måste man göra annars blir provsvaret missvisande? Hade ingen aning om det för det har inte läkaren sagt något om. 

Känner mig så frågande, för om jag inte tar tabl. alls blir väl provsvaret att jag ligger som jag gjorde innan jag började äta levaxin (om inte lägre om det nu sjunkit ännu mer?) Trodde att de tog prover med levaxin i blodet för att se om det är lågt trots dosen jag äter nu för att kunna göra en bedömning om ev. höjning?

Vad har ni för erfarenheter? 

• ascorbinsyra
    finskaflikkan skrev 2012-04-19 11:20:03 följande:
    Jag fick diagnosen mild hypotyreos... Eller subklinisk som de heter oxå...
    hade 2,0 i värde... Och när jag va "frisk" så hade jag 0,8 i TSH så de har ju höjts en del... 
    Fått levaxin 25mikrogram som jag ska äta i veckor nu.
    Sen ska de lämnas prover igen om nga veckor... Hoppas de gått ner då..    
    Gav de dig information om att du INTE ska ta levaxintabl. innan nästa gång de tar prover?

Blev liksom "tagen på sängen" när hon sa att hon inte kunde ta provet på mig när jag kom dit. (eftersom jag tagit levaxinet samma morgon.) 

• ascorbinsyra
    Försök inte skrev 2012-04-19 22:02:53 följande:
    Nej, man ska inte ta levaxin innan man tar prov, Den tar man direkt efter provtagningen. Tråkigt att de missade den infon.

Ja, trist. Men gör ett nytt försök imorgon, tar en tur ner till lab utan levaxin ;) måste kolla upp så det inte blir fel någonstans. Natti natti på er vänner!
  • ascorbinsyra
    Joona skrev 2012-04-23 10:57:06 följande:
    tistlar?

VC låter inte mig byta läkare, trots att jag krävde detta! Letar annan läkare!

Vad är det med läkarna? Jag mår ju så dåligt, spytrött, ingen mens på 4 mån, artymier(som enligt henne är normalt)  och tusen andra symtom som hon inte tänker utreda, det är helt ofattbart! Hur man kan gå till en läkare och be om hjälp för att man har problem med hälsan och så får man inget återbesök eller fortsatt utredning efter man lämnat blodprov. Särskillt när TSH ligger över deras egna referensvärde?

önskar dig lycka till o hoppas att du hittar en bra läkare som hjälper dig! själv väntar jag på att läkaren ska ringa ang nya prover. Kände mig så pigg i början av levaxinet på 25 mg, men nu har jag blivit så där trött igen.....antar att de måste höja.....en annan chock är ju att huden på mina händer är som en ödlas!! jättetorr+självsprickor.... usch.
  • ascorbinsyra

Jaha ja...nu kom mina nya provsvar. Höjjer till 50 mg. nu har antikropparna ökat från 59 upp till 300.....Rynkar på näsan ämnesomsättning ligger på 10 nu, mår nog som bäst när jag ligger på 12-13 då kanske. Äter 50 mg fram till hösten.

• ascorbinsyra
    DarkLink skrev 2012-04-30 17:25:13 följande:

Vad är det som ligger på 10?

T4 svaret. Det har ju ändå höjts men inte tillräckligt.....

• ascorbinsyra

Nej....jag mår inte bra just nu, ont i kroppen o det bara rasar hår. Mina händer o fingrar spricker i huden också så jag behöver definitivt högre dos. Hoppas att jag mår bättre till sommarn.

• ascorbinsyra
    Anne-Sofie skrev 2012-05-09 11:23:11 följande:
    upprop.nu/NBXB

Hjälp oss med behandling av våra Sköldkörtelsjukdomar så vi kan få tillbaks våra liv!!!!

Med detta upprop skall vi försöka få upp ögonen på hur katastrofal

vården är vad gäller oss med Sköldkörtelsjukdomar.

Okunskapen hos vårdpersonal är skrämmande.

Vi är alldeles för många som är drabbade & indirekt även våra

familjer & vänner.

Jag kommer att skicka denna insamling till Media samt regering

Kram på er Anne-Sofie Eksell

• ascorbinsyra
    DarkLink skrev 2012-05-01 23:09:46 följande:
    Du kan höja vad 4-6e vecka utan problem
    Mår mycket bättre nu efter ca 6 veckor med 50 mg. Hoppas att det håller i sig :).
  • ascorbinsyra
    Martha skrev 2012-06-03 20:51:52 följande:
    Hejhej.. 

Jag är lite nyfiken på vad ni haft för symtom när ni sökt läkare? 
    jag har en tid på torsdag för ett prov men jag vet inte om det är det som är felet eller nått annat.

Har sen i december gått upp i vikt. Ca 6kg

Fryser alltid, sover med strumpor och pyjamas på mej.

Torr om händerna

Förvirrad. glömmer ofta vad jag skulle göra eller hämta. speciellt på jobbet. 

Har känt mej "full" i magen på nått konstigt sätt ett tag..                
    Ja det låter som det är hypo, det här med att man fryser, är torr om händerna och är förvirrad känner jag starkt igen. Sen kände jag ingen hunger och tappade jättemkt hår. Vi får se vad dina prover visar nu då. Lycka till!
  • ascorbinsyra
    Martha skrev 2012-06-05 21:36:48 följande:

Hungrig är jag nog.. fast oftast inte så där jätte hungrig som man kan bli. det är ytterst sällan nu för tiden..
    Mjo..lite hungrig var jag ju, (äta bör man annars dör man Flört)  men matlusten hade avtagit ganska markant mot vad den brukar vara.

Nu när jag ätit levaxin ett tag är jag hungrig efter ca 4-5 timmar efter en lättare måltid o det känns mer normalt.
  • ascorbinsyra
    finskaflikkan skrev 2012-06-06 12:24:23 följande:
    Har ätit 25mg levaxin i kanske 2månader nu ca... Och för ungefär en vecka sen så börja symtom komma tillbaka.. Den värsta är tröttheten.. Spelar ingen roll om jag går lägger mig tidigt så känns
    de som jag blivit överkörd av en ångvält..
    Kan sova från 21 till lätt 12 dan efter.. Provade att ställa väckarklockan på 7, 8 och 9... Men jag hörde inte alarmet... Obestämd

Sen fryser jag för de mesta till den grad så jag har massor med extra kläder på för att i nästa stund va så jäkla varm så man får ställa sig i frysen eller nåt...

Sen mitt humör... Herregud.. stackars min man säger jag bara... Är så lättretlig och brusar upp för ingenting och gråter i nästa... Fattar inte va de e för fel på mig..   

Tror ni jag kanske behöver höja dosen?      
    Ja det låter det som. Jag känner inte av symtomen lika mkt alls längre sedan jag höjde dosen. Så skönt. Hör med din läkare.
Svar på tråden Hypotyreos tråden!