• Scream2

Hypotyreos tråden!

En medlemstråd för folk med konstaterad hypotyreos alt behöver hjälp att få en diagnos.

Här pratar vi om hypotyreos, om värden, om behandling, tipsar om ex bra läkare, alternativ vård och behandling, konsttillskott osv. Relaterade åkommor osv.

Men vi pratar inte om graviditet, inte om hypertyreos. Det är ämnen som är så stora att de behöver egna trådar.

Välkommen hit och jag hoppas på god stämning och respekt för trådens inriktning!      

• Svar på tråden Hypotyreos tråden!
  • finskaflikkan
    Mandy1981 skrev 2012-01-23 10:08:38 följande:
    läste ditt inlägg och säger bara usch, vad mycket jag känner igen mig. Mitt TSH ligger på 3,0 men är ju fortfarande inom ramen. Att ditt ligger på 2,0 betyder inte att du är frisk eller att du mår bättre än mig eller nån som har 25 i TSH. Alla mår bra av olika nivåer. Det har jag lärt mig.

Om du skulle vara frisk nu med ett TSH på 1, sen börjar du må dåligt och får ett värde på 2,0. Vad betyder det????
    Jo, ditt värde har FÖRDUBBLATS, en stegring med 100 %. Och det är det läkarna inte vill förstå. Man måste inte ha ett värde över 5 för att vara sjuk, det beror helt enkelt på vad man har för "friskvärde".

Titta bara på hur många av symtomen du har. Till och med Antidepressiva fick du knapra utan resultat.

Jag vet för ca 3år sen att jag hade ett TSH under 1... Hade för mig om jag inte minns fel att den va 0,7-0,8.
    Så den har ju gått upp markant!
    Hoppas att läkaren vill hjälpa mig på torsdag!!!
    Och tack för svar! =D     
  • Tinzu
    Scream2 skrev 2012-01-22 22:52:26 följande:

You made my day!!!!
    Lycka till imorgon!
    Känner att jag själv är lite hypo för tillfället och vette 17 hur jag ska komma på rätt spår...jag vill ha B12 sprutor...jag vill jag vill jag vill....har sovit heeela helgen känns det som. Inte fått nått vettigt gjort...ja det ger sig...men det är ju vart man ska hitta THE DOCTOR..han fanns och han försvann...  

vart försvann den doktorn? Förvånad hoppas du hittar någon snart.

det gick inte så bra för mig idag, jag höll koll på mobilen hela dagen, sen kom en kompis och pratade med mig i kanske 1 minut, och då ringde det såklart, jag hörde det inte då jag jobbar på ett så bullrigt ställe, och kompisen berättade just då att hon hade alldeles just missat ett samtal haha så det kan bli. men på mobilsvaret så berättade läkaren att värdena är perfekta och jag ska behålla min dos. Vilket bakslag det var, jag ringde då vårdcentralen och berättade om att jag mår kräk trots att jag enligt tabell har bra värden, så jag frågade om jag kanske skulle få ta prover för binjurar och även T3, för T3 har det inte tagits alls, bara TSH och FT4. Fick tid då hos en läkaren den 6:e och ska prata om detta, det känns som att magen står still och jag går på toa typ var 3:e dag inte kul kan jag meddela lite smått försiktigt.

Nu ska jag vila!     
  • Scream2
    Tinzu skrev 2012-01-23 16:13:28 följande:

vart försvann den doktorn? Förvånad hoppas du hittar någon snart.

det gick inte så bra för mig idag, jag höll koll på mobilen hela dagen, sen kom en kompis och pratade med mig i kanske 1 minut, och då ringde det såklart, jag hörde det inte då jag jobbar på ett så bullrigt ställe, och kompisen berättade just då att hon hade alldeles just missat ett samtal haha så det kan bli. men på mobilsvaret så berättade läkaren att värdena är perfekta och jag ska behålla min dos. Vilket bakslag det var, jag ringde då vårdcentralen och berättade om att jag mår kräk trots att jag enligt tabell har bra värden, så jag frågade om jag kanske skulle få ta prover för binjurar och även T3, för T3 har det inte tagits alls, bara TSH och FT4. Fick tid då hos en läkaren den 6:e och ska prata om detta, det känns som att magen står still och jag går på toa typ var 3:e dag inte kul kan jag meddela lite smått försiktigt.

Nu ska jag vila!     
    Slutade....gjorde den doktorn, den superba jag åkte långt för att träffa har gått i pension och nu har jag varit hos min "chef"...blir lixom inget bra det heller.

Hoppas det blir ordning på torpet...hur låg proverna då i siffror? Tabellen kan vi ju skippa har vi kommit överens om  
  • Lampsken

Sökte mig till doktorn och tog prover då han misstänke låg ämnes och fick som svar att jag ska få piller....  för att:

Sj känner jag mig som en iq-befriad amöba eftersom jag tänker och fattar trögare än vad jag vill.. som en dement 90åring då ingenting fastnar i knoppen.. o liksom hallå jag vill studera..öööh hmm.
    Jag VET vad saker heter och betyder men kommer inte på skiten emellanåt utan får säga .. ja du vet en...sån....när jag pratar och diskuterar, likaså som jag säger fel ord rätt ut i meningen emellanåt när jag menade nåt helt annat. (Irriterande till max)
    Har ökat i vikt, en hel del kilon, trots att jag äter precis likadant som då, har ökat det senaste året en 10-12kg
    Blir mätt innan jag ens ätit en måltid eller börjat på den (ja den är normal, tom liiite mindre eftersom ingenting vill komma ner)
    Känner mig som en luftballong o svullen precis överallt... fluffig mage, tjockare ben, halvplufsigt fejs osv
    Är trött som ett såll och orkar ju nstan inte gå upp för trappen till 3 e våningen utan att flåsa som en vansinnig galning som flytt fältet efter mordet... typ. 
    Andas högt och det känns jobbigt att få några andetag.
      Tycker rösten har blivit hesare och lägre än vanligt ( sjunger vanligtvis), ja jag får tom en slags irritationshosta varje gång jag äter., kvittar om det är varmt eller kallt , hett, sött, beskt eller okryddat och smaklöst.
     Jag tappar MITT HÅR... det ligger precis ÖVERALLT!!!  svarta fnurriga hårbollar.. Gaaaah!!!!

Var och tog mitt andra blodprov i förra veckan...  

• Lampsken
    Lampsken skrev 2012-01-30 11:34:38 följande:
    Sökte mig till doktorn och tog prover då han misstänke låg ämnes och fick som svar att jag ska få piller....  för att:

Sj känner jag mig som en iq-befriad amöba eftersom jag tänker och fattar trögare än vad jag vill.. som en dement 90åring då ingenting fastnar i knoppen.. o liksom hallå jag vill studera..öööh hmm.
    Jag VET vad saker heter och betyder men kommer inte på skiten emellanåt utan får säga .. ja du vet en...sån....när jag pratar och diskuterar, likaså som jag säger fel ord rätt ut i meningen emellanåt när jag menade nåt helt annat. (Irriterande till max)
    Har ökat i vikt, en hel del kilon, trots att jag äter precis likadant som då, har ökat det senaste året en 10-12kg
    Blir mätt innan jag ens ätit en måltid eller börjat på den (ja den är normal, tom liiite mindre eftersom ingenting vill komma ner)
    Känner mig som en luftballong o svullen precis överallt... fluffig mage, tjockare ben, halvplufsigt fejs osv
    Är trött som ett såll och orkar ju nstan inte gå upp för trappen till 3 e våningen utan att flåsa som en vansinnig galning som flytt fältet efter mordet... typ. 
    Andas högt och det känns jobbigt att få några andetag.
      Tycker rösten har blivit hesare och lägre än vanligt ( sjunger vanligtvis), ja jag får tom en slags irritationshosta varje gång jag äter., kvittar om det är varmt eller kallt , hett, sött, beskt eller okryddat och smaklöst.
     Jag tappar MITT HÅR... det ligger precis ÖVERALLT!!!  svarta fnurriga hårbollar.. Gaaaah!!!!

Var och tog mitt andra blodprov i förra veckan...  
    åh ja... vill tillägga att jag äter mediciner som tydligen påverkar ämnesomsättningen och att min mamma fick först låg och sedan hög som sedan resulterade i giftstruma.
  • Mandy1981

nu vill jag helst bara gräva ner mig, orkar inte mer!!!!
    Har varit hos den andra vc och tog med studien samt symtomlistan. Läkaren tittade inte på studien, inte på symtomlistan. Han undersökte mig inte ens. Han sa bara hela tiden jaha, jaha. Inte ett enda led kollade han. Sen frågade han om jag kan böja lederna onaturligt mycket, då sa jag ja och han tyckte bara. jaha överrörlig, då är det det och då är det så, typ inget att göra. Jag tjatade så mycket tills dem i alla fall tog proverna, men om de inte visar nåt, är det kört. Dem tog inte ens TSH!!!!

I september började vänster handen som nu undvecklats till karpaltunnelsyndrom, en månad senare tillkom höger foten, sen tillkom vänster foten, hallus valgus, vänster knä och vänster armbåge. Och på alla de leder känner man en sena eller muskelfäste som är jätte svullen samt gör satans ont och gör till slut att leden blir stel. Röntgen visade inget. Tar smärtstillande samt diklo som inte hjälper nåt (jo senan i tummen blev bättre, men karpaltunnelbesvären kvarstår). Nu kommer vårdcentralen ringa om en halv timme och förhoppningsvis får jag en tid igen. Dem vet inte vad jag har och tar mig inte på allvar, ska nästa vecka till neurografi gör handen, och det vill dem invänta. Men vadå???, det gäller ju bara handen!! Resten då??? Jag kan knappt stå, gå, lyfta, bära mm.

Ringde imorse även till sjukgymnasten där jag varit en gång för 2 månader sen och som påstod att jag inbillade mig. Berättade nu om hur problemen förvärrades samt vad som tillkom. Jag sa att jag är orolig för jobbet, måste leta jobb nu och vet inte ens vad jag kan jobba i mitt tillstånd. Då fick jag den underbara frågan igen: "När är mammaledigheten slut???" Jo, jag ska börja den 1. Juni.

"Ja, men då är det ju långt tid kvar."
    FAAAAAAAAAANNNN, problemen började i september, nu har vi februari. Hur länge ska vi vänta?? 2 veckor innan jobbstart??? Ska jag rulla till jobbet med rullstol eller vill dem att jag ska bli långtidssjukskriven. Ska jag fortsätta ta 1 kilo piller om dagen livet ut bara för att kunna ta hand om mina barn??? Vet inte längre vad jag ska göra??? Hade ju haft 4 olika läkare och sjukgymnasten och ingen hjälper mig, ingen tar mig på allvar. Är det så det ska vara????
    Känner redan att vänster höften och höger knät börjar, skulle bara kunna lägga ner mig och gråter. Känner mig så hjälplös. Sorry, jag vill inte att nån ska tycka synd om mig, behövde bara skriva av mig.

• Champis
    Mandy1981 skrev 2012-02-01 09:21:20 följande:
    nu vill jag helst bara gräva ner mig, orkar inte mer!!!!
    Har varit hos den andra vc och tog med studien samt symtomlistan. Läkaren tittade inte på studien, inte på symtomlistan. Han undersökte mig inte ens. Han sa bara hela tiden jaha, jaha. Inte ett enda led kollade han. Sen frågade han om jag kan böja lederna onaturligt mycket, då sa jag ja och han tyckte bara. jaha överrörlig, då är det det och då är det så, typ inget att göra. Jag tjatade så mycket tills dem i alla fall tog proverna, men om de inte visar nåt, är det kört. Dem tog inte ens TSH!!!!

I september började vänster handen som nu undvecklats till karpaltunnelsyndrom, en månad senare tillkom höger foten, sen tillkom vänster foten, hallus valgus, vänster knä och vänster armbåge. Och på alla de leder känner man en sena eller muskelfäste som är jätte svullen samt gör satans ont och gör till slut att leden blir stel. Röntgen visade inget. Tar smärtstillande samt diklo som inte hjälper nåt (jo senan i tummen blev bättre, men karpaltunnelbesvären kvarstår). Nu kommer vårdcentralen ringa om en halv timme och förhoppningsvis får jag en tid igen. Dem vet inte vad jag har och tar mig inte på allvar, ska nästa vecka till neurografi gör handen, och det vill dem invänta. Men vadå???, det gäller ju bara handen!! Resten då??? Jag kan knappt stå, gå, lyfta, bära mm.

Ringde imorse även till sjukgymnasten där jag varit en gång för 2 månader sen och som påstod att jag inbillade mig. Berättade nu om hur problemen förvärrades samt vad som tillkom. Jag sa att jag är orolig för jobbet, måste leta jobb nu och vet inte ens vad jag kan jobba i mitt tillstånd. Då fick jag den underbara frågan igen: "När är mammaledigheten slut???" Jo, jag ska börja den 1. Juni.

"Ja, men då är det ju långt tid kvar."
    FAAAAAAAAAANNNN, problemen började i september, nu har vi februari. Hur länge ska vi vänta?? 2 veckor innan jobbstart??? Ska jag rulla till jobbet med rullstol eller vill dem att jag ska bli långtidssjukskriven. Ska jag fortsätta ta 1 kilo piller om dagen livet ut bara för att kunna ta hand om mina barn??? Vet inte längre vad jag ska göra??? Hade ju haft 4 olika läkare och sjukgymnasten och ingen hjälper mig, ingen tar mig på allvar. Är det så det ska vara????
    Känner redan att vänster höften och höger knät börjar, skulle bara kunna lägga ner mig och gråter. Känner mig så hjälplös. Sorry, jag vill inte att nån ska tycka synd om mig, behövde bara skriva av mig.
    Usch vad tufft för dig. Hoppas du får rätt nyhet när VC ringer.
  • Mandy1981
    Champis skrev 2012-02-01 10:58:44 följande:
    Usch vad tufft för dig. Hoppas du får rätt nyhet när VC ringer.
    tack, men nej det fick jag inte!!! Sjuksköterskan sa att, oj vad tufft och hit och dit, läkaren ska ringa mig närmaste dagarna men det hade vi redan och då blev det inte heller nåt av. Hur får jag dem att fatta??
    Att ha såna smärtor varenda minut, dag in dag ut. Man blir galen. Jag klarar inte av nåt, jag orkar inte med nåt och det drabbar oxå barnen, när jag inte kan det eller det. Känns så drygd att känna så!!! Men då får man höra att man kanske kan testa antidepp för jag verkar vara nedstämd.

Ja, inte konstigt. Att ha ont hela tiden sen september plus att sova dåligt både pga barnen och smärtan, och sen att inte ens bli tagen på allvar, vem blir inte nedstämd då??? Jag vill ha hjälp, en förklaring, en behandling och inte antidepp!!!
  • Millazzon

Nu har jag varit till läkaren. Blev skickad till tarmspeciallist då jag troligtvis har inflamerad tarm och nån sjukdom kopplad till det. Alltså inte ibs som sagts tidigare.
    Fick även svar på sköldkörteln.
    THS 3,7
    T3: 10
    Missade tyvärr T4.
    Sa till min läkare att tsh låg högt enligt nya normer, men enligt henne är det jättebra. De reagerar inte på att det är högt förrens det ligger över 7!!!?? Enligt henne.

Vad säger ni som kan lite om det här?

• Scream2
    Millazzon skrev 2012-02-06 11:56:57 följande:
    Nu har jag varit till läkaren. Blev skickad till tarmspeciallist då jag troligtvis har inflamerad tarm och nån sjukdom kopplad till det. Alltså inte ibs som sagts tidigare.
    Fick även svar på sköldkörteln.
    THS 3,7
    T3: 10
    Missade tyvärr T4.
    Sa till min läkare att tsh låg högt enligt nya normer, men enligt henne är det jättebra. De reagerar inte på att det är högt förrens det ligger över 7!!!?? Enligt henne.

Vad säger ni som kan lite om det här?
    Jag säger att du ligger för högt om du har symtom och bordde få pröva Levaxin! Ta upp det med nästa doktor. Funkar inte sköldkörteln och kroppen bästa förutsättingar kan det ju vara svårt att komma till rätta med resten av kroppen.
Svar på tråden Hypotyreos tråden!