• Scream2

Hypotyreos tråden!

En medlemstråd för folk med konstaterad hypotyreos alt behöver hjälp att få en diagnos.

Här pratar vi om hypotyreos, om värden, om behandling, tipsar om ex bra läkare, alternativ vård och behandling, konsttillskott osv. Relaterade åkommor osv.

Men vi pratar inte om graviditet, inte om hypertyreos. Det är ämnen som är så stora att de behöver egna trådar.

Välkommen hit och jag hoppas på god stämning och respekt för trådens inriktning!      

• Svar på tråden Hypotyreos tråden!
  • Försök inte
    Millazzon skrev 2012-02-28 15:10:31 följande:
    Ska uppdatera lite här. Var till en mag/tarm speciallist igår. Väl där bröt jag ihop totalt o berättade att jag mådde skit och att jag inte blev lyssnad på. Hon tittade igenom mina symtom (hade skrivit ner dem på en lapp).
    Hon tyckte att jag hade typiska hypo symtom och skulle mejla min husläkare om att bli skickad till endo trotts att mina värden är inom ramen.

Fick även svar på nya prover.
    Tsh första gången: 3,7
    Tsh nu: 2,5

T4 fritt: 10 båda ggr.

Känns i kroppen att Tsh gått ner, men mår långt ifrån bra.. Hoppas nu bara att min husläkare får fingrarna ur..
    Håller båda tummarna.
  • Mammatilltretroll

Är det någon som får detta om ni ligger tokigt i värden - för mycket eller för lite Levaxin? Och som försvinner när ni är välindtällda ?

1) ögon som kliar och är svullna?

2) ledvärk och muskelvärk?

3) blåmärken?

4) fysiskt utmattad i kroppen.. Så att det är jobbigt att gå upp från soffan, vispa en pannkakssmet och andra vardagliga saker?

• Millazzon

Jag har oxå tungt att andas och blir anfådd bara av att gå i trappan här hemma.

Är det någon mer som har problem med återkommande infektioner?
    Hade halsfluss i dec och har sedan dess varit sjuk med halsont, förkyld o feber i tre omgångar. Är inne på den 4:e nu.
    Så här har jag alltid haft det. Återkommande halsfluss och infektioner.

• Mammaboom

Fick min diagnos hösten 2008, 1 år efter att jag fått min första son. Tog ca 8 månder innan jag pressat ner mitt tsh till OK värden (dvs runt 1,0). blev gravid igen och fick min andra son. Sedan dess har jag inte fått stabila värden.
    Det är nu snart 2 år sedan.

Ni som har hashimotos, har ni problem med att få stabila tsh-värden? Det känns som om mina fladdrar och jag hålelr hela tiden på att lämna blodprov, fippla med medicineringen och mår skit under tiden.

Är det någon av er som helt sonika opererat bort sköldkörteln för att nå stabilitet?
    Jag menar, jag komemr ju ändå få ta levaxin resten av livet så varför ha kvar en skum sköldkörtel som ändå inte fungerar som den ska?

jag är så akut trött på att aldrig känna mig frisk.

• Mammaboom
    Millazzon skrev 2012-02-06 11:56:57 följande:
    Nu har jag varit till läkaren. Blev skickad till tarmspeciallist då jag troligtvis har inflamerad tarm och nån sjukdom kopplad till det. Alltså inte ibs som sagts tidigare.
    Fick även svar på sköldkörteln.
    THS 3,7
    T3: 10
    Missade tyvärr T4.
    Sa till min läkare att tsh låg högt enligt nya normer, men enligt henne är det jättebra. De reagerar inte på att det är högt förrens det ligger över 7!!!?? Enligt henne.

Vad säger ni som kan lite om det här?
    Såsom jag förstått är praxis vid förhöjda värden att nytt TSH-prov ska tas efter 4 veckor i kombination med TPO (antikroppar mot sköldkörteln). kan rekommendera om artiklar av Bo Wikland som är guru inom området. på viss.se kan du även hitta viss information kring hur läkare rekommenderas hantera vanliga sjukdomsfall.
  • DarkLink

Tsh värdet säger inget om hur du mår. Tsh referensintervallet är ett normalspann för de som inte har hypothyreos.... En del är halvdöda vid tsh 4, en del står upp med tsh 99....
    Man kan inte medicinera efter ett provsvar (idiotläkare) utan man måste medicinera bort syntomen...

• ascorbinsyra

Jag vet att det står att man inte ska prata om förlossningar och graviditet. Men det är så att min hypotyreos upptäcktes under graviditeten med ett TSH på 98. Kände mig inte sjuk mer än att jag hade fruktansvärt ont i bäckenbotten och ryggen.
    Efter förlossningen fick jag värre ledvärk, inte just i bäcken o rygg utan i hela kroppen hade feberkänsla, samt jättetrött och matt, dåligt humör, tappade hår vaknade varje natt av att jag var helt svettig, jag blev super torr i huden med självsprickor på händer och fötter, dessutom gick jag ju upp i vikt. Det här med vikten trodde man ju var normalt eftersom man samlar extra vad amning.
    Så det var de andra symtomen jag sökte läkarhjälp för. 
    När de tagit proverna såg de en sänkning av TSH,  då värdet låg på 56 men fortfarande för högt för att vara sköldkörtelfrisk så att säga.
    Läkaren skrev ut levaxin som jag nu ätit i lite av. 25 mg.
    Redan efter två dagar kände jag mig piggare, mådde bättre, Slutat spricka i huden och svettas inte på nätterna längre, har inte lika ont i kroppen. Började ge mig ut på långa promenader med vagn och kände mig som på moln och tänkte att nu går jag kanske ner i vikt snart. Men på vågen står det stilla.  

Hur lång tid tog det för er innan ni började gå ner i vikt?       

• ascorbinsyra
    ascorbinsyra skrev 2012-03-09 11:03:58 följande:
    Jag vet att det står att man inte ska prata om förlossningar och graviditet. Men det är så att min hypotyreos upptäcktes under graviditeten med ett TSH på 98. Kände mig inte sjuk mer än att jag hade fruktansvärt ont i bäckenbotten och ryggen.
    Efter förlossningen fick jag värre ledvärk, inte just i bäcken o rygg utan i hela kroppen hade feberkänsla, samt jättetrött och matt, dåligt humör, tappade hår vaknade varje natt av att jag var helt svettig, jag blev super torr i huden med självsprickor på händer och fötter, dessutom gick jag ju upp i vikt. Det här med vikten trodde man ju var normalt eftersom man samlar extra vad amning.
    När de tagit proverna såg de en sänkning av TSH,  då värdet låg på 56 men fortfarande för högt för att vara sköldkörtelfrisk så att säga.
    Redan efter två dagar kände jag mig piggare, mådde bättre, Slutat spricka i huden och svettas inte på nätterna längre, har inte lika ont i kroppen. Började ge mig ut på långa promenader med vagn och kände mig som på moln och tänkte att nu går jag kanske ner i vikt snart. Men på vågen står det stilla.  

Förlåt värdet jag pratade om är antikroppar TPO som låg på 56, TSH låg på 8. Om jag fattade det rätt. Lite lätt snurrig.....
  • MammaHela
    ascorbinsyra skrev 2012-03-09 11:03:58 följande:

Har gått 5 år, går fortfarande inte ner i vikt...
Svar på tråden Hypotyreos tråden!