Inlägg från: angio101 |Visa alla inlägg
  • angio101

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

vad gäller "shine your sink" så gör man ju bara en storrrengöring första gången, använde inte klorin men väl ajax köksspray och lite stålull. Sen håller man efter dagligen, vilket för mig innebär att allt skräp tas bort från vasken (min man kan tydligen inte hitta sophinken när han lagar mat {#emotions_dlg.djavulsk}) och jag drar några tag med intvålad diskborste, sköljer ur och torkar med torr mikrofibertrasa. Det är så mycket lättare att faktiskt diska undan det man använt när vasken är ren från början.

Rengöring runt kranar etc görs under Zonstädning så varje-varannan månad ungefär eller när jag känner för det.

• angio101

Pallas:

från din lista så skulle jag börja med att lägga in den rena tvätten och samla in den smutsiga. Då borde en massa småoredor försvinna, så kan du andas lite lättare.

Tillåt dig sedan att vila, ta hand om dig och din familj (och hästarna) med god mat. Sen fortsätter vi imorgon.

• angio101

Pallas: Flylady decluttrade sitt hem genom att ta hand om två saker/föremål (ev en kasse) per dag, alltså INTE en hel garderob etc. Börja vid dörren till ditt rum med garderoberna och jobba dig in två saker i taget. Kör med timern max 15min.Tillåt dig att "bara" ta hand om två saker därifrån per dag.

Likaså, fokusera på EN bil så att du kan sälja den och BLI AV MED DEN om nu det långsiktiga projektet är att sälja tre av bilarna.

Kämpa på och tag hand om dig

• angio101

Tänkte jag ska städa undan julen idag, allt utom granen (vi har granuppsamling på torsdag).

Dte blir många Room rescues om dan här hemma med två småttingar som river runt, får säga till mig själv "det tar mindre än fem minuter sen har du rena ytor igen". Just nu ligger alla barnböckerna på golvet, allt duplo, lilltjejens mjuka byggklossar, en mängd bollar, samt de har härjat i i skohyllan de små monstren {#emotions_dlg.djavulsk}. Nu sätter jag timern på 5 min...

• angio101

Hmm Feltryck01: kanske värt att köra en omgång med klorin i köksvaaskarna alltså. Använde du fönsterputs också?

• angio101

Diskbänken skiner, leksakerna undanplockade, make (sjuk) och barn i säng.  ÅÅh, härliga egentid, tror jag ska belöna mig själv att jag dessutom har fått upp barnspärrarna på vitrinskåpen i köket med att handarbeta lite.

• angio101

Pallas: Ta nu och dammsug/borsta upp barren och ställ lådan med julgransprydnader där den ska vara. Sen ta lite rast och planera nästa grej.

Glöm inte att plocka undan verktyg etc från högtalarbygget

• angio101
    {#emotions_dlg.flower}

Pallas: det fanns ingen guldstjärna så du får en blomma istället =)  Just det där att faktiskt plocka undan efter sig när man är klar kan vara nog så svårt.

Och en stor klapp på axeln får du definitivt, nu är skåpet gjort. Släpp de onda tankarna och njut av ditt välstädade skåp.
  • angio101

Välkommen Linn77.

Har just "förstått" att vi ska barnkalas (2år) hemma hos oss på lördag. yikes!, bara tre dagar kvar och jag måste städa, baka fika (maken tar tårtan), ska vi dekorera med nåt? vad måste köpas in? hjälp!!

Okej, tar några djupa andetag. Det är TRE dagar kvar, och jag är hemma med barnen. Om jag fokuserar på ett rum om dan, bakar ett fikabröd om dan, slår in ett paket om dan och börjar imorgon så borde det gå bra.

Ska sätta mig o skriva ihop en inköpslista efter jobbet idag, vill ju tex inte att födelsedagspresenterna ska vara inslagna i julpapper Flört och just vanligt presentpapper vet jag att vi har dåligt med.

• angio101

mm, får se hur jag gör där, bakar helst efter nattning av barnen (kl20) och vill komma i säng i rimlig tid. Visserligen bara småkakor, inga mjuka kakor.

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!