Inlägg från: angio101 |Visa alla inlägg
  • angio101

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

liten är beräknad till 24 april, så dvs när som helst, är inom det här "tre veckor för tidigt - två veckor över, allt är normalt"- intervallet.

Nu ska jag kuska iväg och köpa garn till litens babyfilt.

• angio101

Försökte göra rent spisen igår, fick väl bort en hel del med vim och snäll skrubbsvamp, MEN har fortfarande en inbränd ring precis emellan metallringen runt plattan och emaljen, några bra tips för att få bort den? Svinto känns lite väl repande.

• angio101

Har trappat ner rejält nu, just nu är det "bara" shiny sink och undanplock av sonens leksaker om kvällen som gäller. Jag har konstant ont i ryggen sen två dar tillbaka, går som en gammal gumma, och sammandragningarna är kraftigare och oftare, dock inte onda än, två veckor kvar till BF. Plus att vi har allmän sjukstuga här hemma, så tvätten får vänta tills maken känner sig bättre så han kan ta den.

Blev dock av med fem kassar blandat utrensade grovsopor igår Glad då hyresvärdens grovsopsturné hade ett stopp utanför porten (sker en gång i månaden).

• angio101

Idag har jag faktiskt swishat badrummet, YAY för mig, och gjort rent kaklet bakom diskstället. Små, små steg till ett renare hem, klarar just nu att vara aktiv i ca 10 min innan mage, höfter eller ben säger ifrån.

• angio101

Dammsugit och skrubbat en omgång till på spisen. Lite om dan är bättre än ingenting och till slut så är de inbrända ringarna borta.

• angio101

Vi har fått ommöblerat hemma. Goda vänner skulle skänka en bäddsoffa och en tvåsitssoffa med lila överdrag (ÄLSKAR lila) till loppis, men vi fick dem istället, på köpet så blev vi av med vår gamla, nedsuttna soffa, vårt gamla köksbord och två köksstolar, som de tog med till loppisen då de ändå hade med släpet. Underbart!

Nu ska jag bara packa klart BB-väskan (beräknad till imorgon) och fortsätta med litens babyfilt, maken får sköta markservicen (han är hemma föräldraledig för storebror)

Måste ge en eloge till honom, han sköter 90% av matsedelsplanering, handling, bakning och matlagning, sånt som jag tycker är jättetråkigt, då är det helt ok att jag ser till att det är rent och undanplocket i köket varje kväll och tömmer diskmaskin och diskställ varje morgon :). Så otroligt skönt att den vanan (shiny sink) har sjunkit in till 95%, bara svabbandet under storebrors matplats kvar att ta tag i.

• angio101

VildVittra: sätt en timer på 15 min, börja med EN banankartong och sortera så mycket du hinner på 15 min i släng/behåll/sälj. Tillåt dig att SLUTA efter 15 minuter även om du inte hann helt klart. Gör om nästa och nästa dag tills du är klar.

Lite i taget funkar MYCKET bättre för mig än att köra fullt ös i flera timmar för att "allt" ska bli klart, då blir tröskeln för hög och jag gör ingenting istället. Det är ju ofta lättare att hitta 10-15 minuter att göra lite rensning på än flera timmar.

Ang inventarielista på frysen, ja, det har vi, helt underbart att kunna kolla på datorn vad som finns i frysen och planera middagen istället för att behöva gräva i frysen och få frostskador.
    Tips: märk allt som du fryser in, en fryspåse med fläskkött blir med tiden väldigt lik en fryspåse med nåt annat kött, speciellt om det är olika styckdetaljer av samma köttslag. Skriv även upp infrysningsdatum på paketet OCH i inventarielistan så att du faktiskt använder frysvarorna innan de blir dåliga.

• angio101

Pallas: sätt igång timern och börja med första saken på listan, sen tar du rast. Två saker allaredan avklarade, det är ju kanon :)

Själv tänkte jag köra operation "moppa köksgolv", behövs verkligen, i hopp om att övertala liten att det är dags att komma ut nu, men det får vänta tills maken är klar med brödbaket.

• angio101

Chinx: har du några flyttlådor där du kan lägga allt som ska in i hyllan som nu ligger utspritt på golvet? Kanske grovsortera det i tre-fyra kategorier? Att få en tom golvyta är guld värt för mig

Börja sedan om med den "riktiga" hyllan, ett fack i taget, uppifrån och ner, vänster till höger. tricket är att dela upp det i små, hanterbara bitar, inte ta allt på en gång.

En ny tanke: Måste du använda sakerna i pysselhyllan innan flytten? Kan du "bara" göra en ordentlig rensning och packa ner i flyttkartonger direkt, så är det avklarat inför flytten, givetvis gjort enligt devisen -lite i taget, inte allt på en gång- , så slipper du tokpacka längre fram.

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!