Inlägg från: angio101 |Visa alla inlägg
  • angio101

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Go, Pallas! Go, Pallas! Yaaaaaaay, go, Pallas!  Jo, jag anar... vill komma dit själv, ett litet babystep i taget...

• angio101
    Lattjo skrev 2012-02-16 09:53:26 följande:
    Undra när jag ska orka ta tag i alla hyllor i mitt sovrum? Sen ska jag köpa massor med såna papplådor på IKEA att sortera upp saker i. Det är fem hyllor och dom kommer att svälja undan saker till max. Precis vad jag behöver! Men det känns motigt då jag verkligen inte har råd att åka till ikea just nu utan måste vänta till nästa månad och då känns det bara dumt att börja rensa hyllorna... Som ni ser är jag bra på att hitta ursäkter till det jobbiga :)

Nu ska jag samla kraft och kanske börja att städa upp på hyllorna inne i sovrummet! Då kan jag dessutom få bort en jobbig hotspot som är byrån inne i mitt sovrum som pga platsbrist är helt omöjlig att bli av med. Jag har helt enkelt ingenstans att göra av sakerna som ligger där just nu... Jag kanske ska försöka tänka som så att om jag städar hyllorna INNAN jag handlar lådor så kan jag räkna ut hur många jag behöver och inte köpa för många så jag måste hitta någon plats att lägga dom på också :)
    Låter som en bra idé, du kanske inte alls behöver så många lådor som du tror och fram tills dess att du kan ta dig iväg till IKEA, kolla vad du redan har i förvaringsväg typ gamla skokartonger odyl och använd dom så länge. Bara att lägga saker i prydliga staplar kan förändra känslan i ett rum

Jag har köpt på mig alldeles för många "organisationssaker" genom åren... för det finns ju ingen plats för sakerna - men om de ligger i en papplåda så är det ju iaf "rent" och "snyggt" på ytan. Det blir bara FLER "blandat/övrigt"-lådor att gå igenom nu och jag tror nog att mycket i lådorna är rent skräp som borde slängts redan när de lades ner i lådan. Foten i munnen.
  • angio101

Sockerstinn: Zonerna kommer ju tillbaka nästa månad, det "viktiga" Flört är väl att du gör nåt nånstans.

Igår inventerade/städade maken sin hantverksbyrå helt självmant, dock rensades det nog inte bort så mycket, han gillar verkligen sina udda saker som är "bara skräp" i mina ögon... men, men så länge det hålls i den byrån så står jag ut.

• angio101

Så ta sovrummet då, strunta i vilken zon det är enligt Flylady, det var så jag menade

• angio101

Smulu: Man måste sluta skjuta upp och/eller mellanlagra saker på "fel" plats. Tar det mindre än 3 minuter att göra, så GÖR DET NU! även om det känns motigt, annars ligger det och gnager i bakhuvudet och tar en massa energi. Oftast så tar det inte så lång tid som man tror. Tex plocka med tekoppen direkt från vardagsrummet istället för att "jag tar den sen...", släng godispappret/skräpet/prislappen från nya tröjan på en gång istf lägga den på skrivbordet för det är lättast för stunden, plocka ur diskmaskinen när den är klar så att man kan börja ställa in smutsig disk.

Jag har börjat bli bättre på det, kämpar fortfarande, men så tänker jag "DING it" dvs Do It Now Girl, det har blivit mitt nya mantra :)

Men först och främst: Börja med lite i taget och börja med att hålla vasken ren och fin från smutsig disk dvs shine your sink varje kväll innan du går och lägger dig. LÅt det få ta tid att nöta in nya vanor.

• angio101

SockerStinn: här kommer veckans zon och Kellys missions, har dock inte orkat översätta...

Sneak Peek for the Week - March 18 - 24, 2012

This Week we are in Zone 4 - The Master Bedroom
    http://www.flylady.net/d/zones/zone-4/

Our habit for March is: Getting Dressed to Shoes: Monthly Habit: March -- Getting dressed to shoes

Zone 4: Mission #1 Monday

Dear Friends:

This week we are in the Master Bedroom. Today I want you to spend 15 minutes under your bed! LOL! Take this time to get the things out from under the bed that you have shoved under there during a mad stash and dash through the house. 15 minutes might not be enough, but for today, just try to put a dent in the stuff that you have put there. Things that just don't belong. If you don't have anything under your bed, then grab a vacuum cleaner or broom and get the dust bunnies that have been multiplying under there. Have fun with this, just 15 minutes, set you time and go go go!

Zone 4: Mission #2 Tuesday

Dear Friends:

It is time to fling some socks and pantyhose today. You know that drawer that is full of old pantyhose and mismatched socks that you have held on to for reasons you don't even know. It is time to go through and toss, toss, toss. Be good to yourself and let go of these things that are cluttering up your bedroom. Hidden in a drawer or not, it is still clutter. Take 15 minutes and toss, toss, toss!

Bonus Declutter Mission: Go after that pile that is on top of the dresser. This will become a hotspot for me if I am not careful. Set your timer for 5 minutes - I bet you can get rid of that pile in less than 5.

Zone 4: Mission #3 Wednesday

Dear Friends:

Today is the day that you get a really short mission. The only thing you have to do is grab your feather duster or dust rag and dust off the tops of your door jambs and windows. I am short and don't really see the tops of these areas very often, so I have a tendency to forget about them. Take the duster or rag and wipe across the tops of the molding and jambs. Take a swipe across the hinges as well; they seem to collect little dusties as well. This is quick and easy and makes quite a nice difference.

Bonus Declutter Mission: Set your timer for 5 minutes and do a 27 fling boogie in your bedroom.

Zone 4: Mission #4 Thursday

Dear Friends:

Back in the Master Bedroom we go. For today check the hotspot that might be warming up on your nightstand. Get it quick before it turns into a four alarm fire! Take a few minutes today to straighten up your nightstands. Have fun, this is not a chore, it is blessing your
    home.

Bonus Declutter Mission: Get rid of 5 items of clothing in your bedroom that you do not wear anymore. I am giving you a break and not asking for 27, just start with 5.

Zone 4: Mission #5 Friday

Dear Friends:

Today is the last day in the Master Bedroom. Take 15 minutes to declutter the laundry. Set your timer and put away the laundry that you were going to put away later. Later is now.
    Take the time to take care of this; it really makes a great difference.

Bonus Declutter Mission: Your choice get rid of 5 more pieces of clothing from your closet OR put away another basket of laundry.

• angio101

Luktärten: 27 fling boogie är vanligtvis att gå runt i rummet, lägenheten eller huset med en skräppåse i handen och slänga 27 saker, stora eller små, allt från ett tuggummipapper till en bokhylla beroende på vad man vill räkna in- Man kan göra 27 fling boogie på saker att slänga, återvinna, donera till välgörenhet, lägga på rätt plats etc

• angio101

Är nu hemma på heltid inför förlossningen (v37 idag), så ska försöka att få in lite fler rutiner här hemma och faktiskt köra 15 min decluttering/dag tills grovsopsinsamlingen kommer den 10e. Vasken och disken klaras av (nästan) varje dag iaf :)

Tänkte också tackla pappersarbetesberget så här inför deklarationen

• angio101

Körde stora vårtvätten igår på allt i sängklädesväg man inte tvättar kontinuerligt, dvs kuddar, täcken, madrasskydd och bäddade rent med plastad frotte i botten så nu kan bebis komma när hen vill utan att resårmadrassen blir förstörd...  Har även plockat fram 50/56-kläder till BB.
    Det kliar i fingrarna efter att ta itu med fönstrena, nu har de äntligen sopat gatorna och gårdarna här, men idag regnar det, så får vänta lite.

Märks det att jag håller på och boar inför förlossning Tungan ute?

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!