Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
Wow Pallas, helt underbart fint!
Wow Pallas, helt underbart fint!
Nej, nu ska liten ut. Vilken storstädning har bäst rykte som igångsättning ? Att jaga efter en aktiv ettåring duger tydligen inte.
1 timmes promenad i går kväll till Valborgselden (med lite vilset irrande) gjorde ingenting förrutom att inmundigande av Alvedon blev nödvändigt för att kunna sova.
Lite S&S borde jag orka med, tänker inte ge mig på vare sig ugnsrengöring eller fönsterputs, även om det skulle behövas.
Chinx: Börja med vinterkläderna som du ändå inte kommer använda nu :)
060810: fick du ordning på proppen i avloppet? Hade själv stopp i köksvasken förra veckan, hällde på en halv deciliter ättika (12%) och ungefär lika mycket bikarbonat (bakpulver funkar också) och lät vara i tio minuter, sedan på med en full kanna kokande vatten från vattenkokaren. Då sa det gurgel och proppen släppte, spolade sedan med varmvattenkranen på maxfart och maxvärme i tio minuter för att skjutsa bort allt skit så långt ut i avloppet som möjligt.
Alemonia: Det är väl jättebra att du får in vanor att ta hand om dig själv, det kommer att smitta av sig till hushållet så småningom. Jag märker stor skillnad på de dagar jag faktiskt kommer ur pyjamasen (maratonamning med nyföding) och i riktiga kläder, och ja, borstade tänder
FLYing = Finally Loving Yourself, innebär ju att man ska vara snäll mot sig själv, och inte sätta sig själv sist i alla lägen.
idag har jag torkat av köksluckorna.
miriamne: skynda långsamt, låt en rutin sätta sig innan du börjar med nästa.
Jag har varit med ett tag och hittills är det egentligen "bara" den rena diskbänken som görs nästan varje dag plus att jag tänker på att plocka undan efter mig själv direkt jag slutar med något, typ läsa tidning, hantverka, slutat dammsuga
DING IT! (Do It Now Girl) när det gäller småsaker som att slänga skräp och kvitton, ta ut kaffekopp från vardagsrummet etc.
Det kommer att ta tid att få i ordning, men det var ju inte igår som det blev oordning...
Största skillnaden: plockar undan efter MIG, inte alltid men oftast direkt.
Shiny sink: i det närmaste varje dag, likaså en eller två diskmaskiner körda, plockas ur varje morgon medan tevattnet kokar.
Försöker verkligen få undan den rena, vikta tvätten samma dag (gemensam tvättstuga, så ett tvättpass i veckan)
Övriga familjen: njo, maken bäddar sängen oftast (men aldrig med överkast som jag vill, men, men... ett steg på väg) och han sköter menyplanering, mestadelen av mathandling och 98% av matlagning. Har dock inte berättat för honom om FlyLady utan började med mig själv.
Bästa tips: DING IT! Do It Now Girl om alla små projekt som ligger och gnager i bakhuvudet och irriterar, de tar oftast inte mer än fem minuter, ex ta ut tekopp från vardagsrum, byt påse i dammsugaren, lägga in räkningar för betalning direkt när de kommer
Välkommen nano07!
Fortsätt med små, små steg, sätt en timer och lyssna på din kropp. Glöm inte bort att vila mellan varven. Det är mina bästa tips för att FLYga med foglossning.
Glömde bort att göra rent i köket igår kväll, slocknade på soffan. KOm ut i morse och vaskarna och köksbänken sken. Det börjar så smått påverka maken också
Bra gjort HannaE! Glöm inte ta rast och ladda batterierna.
Sockerstinn: lätt hänt att gå ut för hårt med en allt-eller-inget approach. Man måste liksom acceptera att det kommer att ta tid att få in rutiner och bort med röran. Men jättebra att vissa saker har satt sig, låt nu inte det som inte hängt med spoliera det som faktiskt funkar .
Av nån underlig anledning så har jag så svårt för S&S i badrummet, trots att sonen är där och leker med toalettlocket femtielva ggr om dan, så jag vill ju att det ska vara rent just därför.
Men köksbänken gös rent nästan varje kväll, diskmaskinen plockas ur varje morgon, köks- och vardagsrumsgolv städas från leksaker varje kväll och sopas av lite snabbt. Den rena tvätten förblir max en dag i tvättpåsen innan den plockas in i garderober och byråar. Ja, det är ju klara förbättringar mot för ett år sedan. Hurra för mig