Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
Ms H: funkar urbra. Man får gå ut på balkongen/farstutrappan llite då och då och skaka ur den. Så länge man inte viftar/skakar hårt inomhus tycker jag dammet håller sig i vippan.
Ms H: funkar urbra. Man får gå ut på balkongen/farstutrappan llite då och då och skaka ur den. Så länge man inte viftar/skakar hårt inomhus tycker jag dammet håller sig i vippan.
Idag tänker jag påbörja projekt "flytta in i biblioteket".
Vi bor i en trea och har just nu ett rum som bibliotek, vardagsrummet samt sovrummet där vi alla sover. I praktiken bor vi i en tvåa då biblioteket mest används som lagringsplats för allt och ingenting samt 6st 80cm, 1st 90cm och 1st 60cm breda höga Billybokhyllor fulla med böcker. Sovrummet huserar mig och min man i en dubbelsäng, två spjälsängar, en byrå med barnens kläder som extraknäcker som skötbord (60x120cm) samt en vanlig lös 60cm-garderob med mina kläder, det är trångt med gångar på 30-50cm mellan sängar, spjälsängar och väggar. Mannens kläder ligger i en byrå i biblioteket.
Från början var tanken att biblioteket skulle bli barnrum och alla bokhyllor flyttas ut i vardagsrum och vårt nuvarande sovrum, men vi har tänkt om och beslutat att vi vuxna flyttar in i biblioteket och sovrummet blir barnrum. Mitt första steg kommer att bli att kondensera ihop mina böcker så att jag kan få tre 60-hyllplan lediga i en Billy-bokhylla för mina kläder (har rensat hårt bland mina kläder så borde klara mig på det). Vi har två dörrar till biblioteket, en vanlig 80cm på väggen mot köket där det står tre vitrinskåp på kökssidan och täcker dörren och en 60cmdörr mot vardagsrummet, vilket innebär att vi får inte in sovrumsgarderoben i biblioteket, därav denna lösning. Just detta att ha mina kläder i samma rum som barnen har gjort att jag tyckt det vara svårt att lägga fram morgondagens outfit, vill inte gärna in och tända och rota när de äntligen sover.
Nej, nu ska jag passa på medan de små liven sover.
Nja, det som finns i biblioteket förrutom bokhyllorna och böckerna är: min mans klädbyrå (blir kvar), tre extra stolar till köksbordet (kommer användas istf nattduksbord), en enorm nallebjörn som sonen fått av farfar (in i barnrummet), en läderfåtölj med fotpall (blir läsfåtölj i barnrummet), en skranglig 15 år gammal Poängfåtölj (hivas) samt våra tavlor som ännu inte kommit upp på väggarna. Rummet har varit avstängt för att barnen inte ska riva i böckerna (en tvååring och en tiomånaders).
Har rensat ut två kassar med böcker som får gå till Myrornas så nu finns det plats för mina kläder. Tänkte hänga ett skynke för den undre halvan av bokhyllan där mina kläder ska bo.
jodå, jag läser Linn77, men har inte kommit mig för att kommentera.
Jag har tagit före-bilder i sovrum och bibliotek men måste komprimera dem för at kunna lägga upp dem.
jag är shockad över mig själv! Idag har jag: satt igång diskmaskinen, diskat upp handdisken, shinat siinken, S&S!!, lagt in två blå ikeakassar ren tvätt, flyttat majoriteten av mina kläder till bblioteket, bäddat, fyllt på barnens blöjstation och samlat ihop all smutstvätt. Inte att förglömma, jag har duschat och piffat mig själv.
Sitter just nu och väntar på svärmor så att jag kan gå till jobbet. Och väskan är färdigpackad.
hur snabbt gör ni åt äggen? Det bästföredatum som finns är ju för förvaring i rumstemperatur, kanske ni kan ha hälften i rumstemperatur tills ni ätit upp de andra. Ägg märker man ju definitivt om de blivit dåliga så fort man knäcker dem.
köp två flak ägg i en vanlig affär och spara de kartongerna, eller fråga grannar/släkt om du kan få deras gamla köpeäggkartonger och flytta över era ägg när ni kommer hem med dem så slipper ni mögellukten. Återigen, datummärkningen är tänkt för förvaring i rumstemperatur (EUstandard) vilket ju kan vara ganska varmt i södra Europa.
Analoga: kanske 15 minuter är för länge. Testa 5 eller 2 min. Eller för dig kanske det passar bättre att göra ett bestämt antal, säg slänga eller sätta in 10 (eller 2 eller 1) papper i rätt pärm i varje omgång. Allt du gör, hur litet det än är, är bättre än ingenting, och kanske fokusera på en röra i taget så du faktiskt ser hur det minskar.
Angående de utspridda rörorna; om det är olika pappershögar, kan du inte samla ihop det till en hög eller lägga dem bredvid varandra, sen tar du det översta pappret och bestämmer vad du ska göra med. Ett steg i rätt riktning, du behöver inte göra mer idag, det är mer än vad du brukar göra.
Rörigt inlägg men hoppas du får ut nåt av det.
Ja, barnvagnar i hallen... vi har inget barnvagnsrum i huset (hyreslägenhet) och man får ju inte ställa barnvagnen utanför dörren pga brandföreskrifterna.
Vi har just nu en syskonvagn och en singelsulky (som annars bor ihopvikt på balkongen) stående i hallen. Med en tvååring och en snart ettåring blir syskonvagnen kvar ett tag till, annars skulle vi aldrig komma iväg nånstans. Vi har ju iaf en 50cms remsa golv mellan vagnen och skohyllan, alltid något men för det mesta belamrat med skor och stövlar.
jag med
Kan meddela att ikeas Skubb-lådor funkar i Billy-bokhyllor. De sticker ut 7mm, men det kan jag leva med :). Har numera min "garderob" i den undre halvan av en 60cm bred Billy.
Har vikt om makens Tshirts och ställt dem på högkant, så nu kanske han använder fler än det forna översta lagret. Min ändring i vikning är bara att efter att ha vikt in sidor och ärmar i den klassiska (för mig) vikningen (ärrmarna vikta ner mot magen) så viker jag dubbelt två gånger dvs fyra lager istf tre som jag hade förrut. Nu går de precis ner på höjden i en Malm-låda.
Är så sugen på att åka till ikea och köpa mer förvaring typ skubb, men då måste jag mäta utrymmena först.