Inlägg från: angio101 |Visa alla inlägg
  • angio101

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Dag 7 i städ-OS

Dagens utmaning är en byrålådedykning (Dresser Drawer Dive)

Vi kommer att dra ut EN låda i en av våra klädbyråar och ställa klockan på 5 min. Ha era Slänges, Skänkes och RättPlats-lådor redo. Dra ut en låda och gör dig av med allt som du inte älskar, använder eller behöver så fort du kan. Använd Slänges och Skänkes-lådorna för att gå igenom byrålådan så fort du kan. Om det ligger saker däri som är på fel plats, lägg dem i RättPlats-lådan. När klockan ringer, SLUTA! Om du har barn, gör likadant med en av deras byrålådor. Om du inte har barn, så fortsätt med en ny byrålåda för omgång 2.

Dagens guldutmaning är 5 byrålådor totalt. Du kan göra detta!

Dagens FlyLady-citat:
    Du är inte efter. Jag vill inte att du ska försöka komma ikapp; du ska bara hoppa in och börja om där vi är, OK?.

• angio101

Nileta: Jag kör på själv, men märker att min har blivit bättre på att hålla rent i köket och i vardagsrummet. Jag koncentrerar mig på att få in rutiner för mig som en god förebild för mina barn (de är för små ännu för att hänga på, under två år båda två).

• angio101

Dagen städ-OS. en upprepning av dag 5.

Dag 8 i städ-OS

dagens utmaning är att gå tillbaka till din garderob/klädkammare eller ditt barns garderob. Vi fortsätter att göra plats för alla de kläder som du ännu inte gjort dig av med. Det här kommer vara den sista klädrensningsutmaningen under detta OS! Du får göra den här utmaningen så många ggr du vill och behöver under resten av spelen. Gör samma steg i ditt barns garderob som i din egen.

Steg 1:

Grabba en kartong eller påse för saker som ska Skänkas. Ställ klockan på 2 min och gå till din garderob. Ta alla byxor som inte längre passar dig eller du inte tycker om. Tänk inte efter, gå på magkänslan. Ut med påsen till bilen.

Steg 2:

Ställ klockan på 2 min, ta en till Bortskänkespåse och plocka ut alla blusar och skjortor som du inte tycker om eller inte passar. Det spelar ingen roll om de är för stora eller små; om kläderna inte passar så borde du inte
    bära dem och om kläderna inte får dig att känna dig bra (bless) så bör de istället få någon annan att må bra/känna sig fin. Ta ut påsen till bilen. Gå inte igenom de utsorterade kläderna i bilen. Det är dags att släppa
    taget!

Steg 3:

Ställ klockan på 2 min och gör dig av med alla klänningar som du inte har burit på åratal. Brudtärneklänningen som du vet att du ALDRIG kommer att använda oavsett vad bruden sa, klänningen som är lie för sliten eller lite för tajt. lla klänningar som du har kvar för att de påminner dig om en speciell händelse. Dags att släppa taget om dem om du inte använder eller behöver dem. Samma sak med med klänningarna som inte är smickrande för din kropp. GGör plats för välsignelser och komplimanger i ditt liv. Du kan inte organisera röran och de kläderna håller dig tillbaka! !med dem direkt till bilen och stäng bakluckan ordentligt! De får inte rymma tillbaka in i huset!

Steg 4:

Dags att ge sig på kavajerna, jackorna, kjolarna. Ja, du kanske har betalt mycket pengar för dem men om de inte passar eller du inte använder dem så är det enda de gör att ta upp plats där du skulle kunna ha dina faktiskt älskade kläder. Det är pga detta som vi har en massa klädhögar i sovrummet eller klär oss från tvättkorgen. Ut till bilen med dem!

OK, så nu har du tagit tag i flera olika sorters klädesplagg. Om du känner för det, gör det en gång till. Fokusera på enskilda klädesplaggstyper, det ger dig friheten att inte bli överväldigad av att behöva städa
    hela klädkammaren JUST NU. Följ babysteps och det kommer att ske till slut.

Dag 8 i städ-OS

dagens utmaning är att gå tillbaka till din

garderob/klädkammare eller ditt barns garderob. Vi

fortsätter att göra plats för alla de kläder som du ännu

inte gjort dig av med. Det här kommer vara den sista

klädrensningsutmaningen under detta OS! Du får göra den

här utmaningen så många ggr du vill och behöver under

resten av spelen. Gör samma steg i ditt barns garderob

som i din egen.

Steg 1:

Grabba en kartong eller påse för saker som ska Skänkas.

Ställ klockan på 2 min och gå till din garderob. Ta alla

byxor som inte längre passar dig eller du inte tycker om.

Tänk inte efter, gå på magkänslan. Ut med påsen till

bilen.

Steg 2:

Ställ klockan på 2 min, ta en till Bortskänkespåse och

plocka ut alla blusar och skjortor som du inte tycker om

eller inte passar. Det spelar ingen roll om de är för

stora eller små; om kläderna inte passar så borde du inte

bära dem och om kläderna inte får dig att känna dig bra

(bless) så bör de istället få någon annan att må

bra/känna sig fin. Ta ut påsen till bilen. Gå inte igenom

de utsorterade kläderna i bilen. Det är dags att släppa

taget!

Steg 3:

Ställ klockan på 2 min och gör dig av med alla klänningar

som du inte har burit på åratal. Brudtärneklänningen som

du vet att du ALDRIG kommer att använda oavsett vad

bruden sa, klänningen som är lie för sliten eller lite

för tajt. lla klänningar som du har kvar för att de

påminner dig om en speciell händelse. Dags att släppa

taget om dem om du inte använder eller behöver dem. Samma

sak med med klänningarna som inte är smickrande för din

kropp. GGör plats för välsignelser och komplimanger i

ditt liv. Du kan inte organisera röran och de kläderna

håller dig tillbaka! !med dem direkt till bilen och stäng

bakluckan ordentligt! De får inte rymma tillbaka in i

huset!

Steg 4:

Dags att ge sig på kavajerna, jackorna, kjolarna. Ja, du

kanske har betalt mycket pengar för dem men om de inte

passar eller du inte använder dem så är det enda de gör

att ta upp plats där du skulle kunna ha dina faktiskt

älskade kläder. Det är pga detta som vi har en massa

klädhögar i sovrummet eller klär oss från tvättkorgen. Ut

till bilen med dem!

OK, så nu har du tagit tag i flera olika sorters

klädesplagg. Om du känner för det, gör det en gång till.

Fokusera på enskilda klädesplaggstyper, det ger dig

friheten att inte bli överväldigad av att behöva städa

hela klädkammaren JUST NU. Följ babysteps och det kommer

att ske till slut.
  • angio101

pallas: Du ska inte röja ut det du BEHÖVER även om du kanske inte älskar det längre (eller det är fel storlek). Röj ut motsvarande klädesplagg nästa gång du köper nytt, till slut har du bara kläder i rätt storlek som du älskar att använda. Babysteps

dag 9 i städ-OS

Idag ska vi göra en snabb gren som jag kallar sjukamp.

Det är sju grenar i en. Vi gör varje gren så fort vi kan och kollar vår bästa totaltid efter att alla sju är klara. Ställ
    klockan på 2 min för varje gren. Du kan göra detta.

1. Töm en papperskorg
    2. Sopa köksgolvet
    3. Bädda en säng
    4. släng 3 tidningar (typ Allers) och en dagstidning (DN, Expressen)
    5. Putsa fönstret i din ytterdörr med fönsterputs
    6. Damma dit vardagsrum med en dammvippa
    7. Dammsug vardagsrummet.

Klara, färdiga, GÅ!

• angio101

dag 10 i städ-OS

Dagens gren är tyngdlyftning!

Vi har alla tidningar, dagstidningar, kataloger, telefonkataloger och böcker som vi behöver få ut ur hemmet.

Jag vill att du ställer din timer på 3 min och så börjar vi rensa ut påsarna, kartongerna och lådorna med pappersröra. Bry dig inte om vad som ska göras med dem just nu. Jag vill att du ska börja packa ihop pappersgrejerna. Du kan behöva dubbla kassar pga vikten.

Vi gör det i flera kvalomgångar, var och en i 3 minuter.

1. Samla ihop dagstidningarna. Ut med kassen till bilen!

2. Nu till övriga tidningar. Börja inte titta igenom dem! Du har haft dem länge, det är dags att ge dem vidare, antingen till återvinning eller nåt väntrum nånstans. Ut till bilen med dem!

3. Nu är det dags för postorderkatalogerna. Bry dig inte ens om att öppna dem! Det är dags att spara dina pengar till något som du VERKLIGEN vill ha. Skjuts ut i bilen!

4. Har du några gamla telefonkataloger hemma? Kanske de senaste fem årens? Bort, bort, bort till återvinningen (men först bilen).

5. Det här är det tuffa kval-heatet. Ingen kommer att gilla det här! Om du inte tycker om en bok, du inte har plats för den eller du har två av samma, så är det dags att ge vidare. (Flylady föreslår till biblioteket, vet inte om det funkar här i Sverige, barnböcker kan säkert skänkas till ett dagis eller fritids)

OKEJ, 3 min för varje kvalomgång. Klara, Färdiga, GÅ!

• angio101

Silversvans: en känd "biverkning" av att ha blivit FLYtvättad Skrattande. Jag har gjort likadant själv på jobbet.

• angio101

nåt bra tips för riktigt ingrodda fett och matfläckar runt plattorna på en vanlig gammal spis (ej häll) eftersökes.

har prövat ättika och bikarbonat/bakpulver, vågar inte köra svinto pga reprisken, smutsen är precis i gränslandet metallplatta/emalj.

• angio101

Vad du är bra Luktärten som tog tag i tegelhögen!

Ang spisrengöring, så har jag inte YesPowerspray hemma däremot Cillit Bang Kök, ska försöka med den och en nylonkudde som tar riktigt bra (tycker bara att Cillit luktar så starkt, så försöker undvika den). Det kommer säkert att behövas flera omgångar, den här smutsen är ingrodd sen innan vi flyttade in förra våren.

fantasia: Jag kör med en halv deciliter ättika (12%) och en halv deciliter bakpulver, låt verka 10 min och spola sen med varmast möjliga vatten LÄNGE (minst 5minuter) för att rensa avlopp.

• angio101

Jag mot spisen omgång 1. Använde Jif-creme och vit kökssvamp, nu är iaf den nya smutsen borta. Jag tänker som så att även om jag inte direkt ser nån skillnad på den gamla smutsen så har säkert några nanometer försvunnit

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!