• Chianti

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

• Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Runguska

Schnappi: Låter som du har mycket att göra och mycket att hantera! Det låter även som att du hanterar allt på bästa sätt - på ett sätt så dina barn mår bra! Ärligt talat, ge inte damen i butiken mer av din energi - lägg den istället på dig själv och peppa dig med att du är en bra förälder, en bra kvinna och att du och dina barn förtjänar att ha det bra, att ni har det bra och kommer att fortsätta att ha det bra!

Nu ska jag ta hand om min lilla minsting som vaknat igen - han är bra på det, att vakna om och om igen. Imorgon blir det hotspot i två minuter, blir nog bra det. Sedan "flyr jag fältet" med båda barnen och hälsar på min farmor, blir fint det. Jag hjälpte äldsta sonen att baka kokoskakor idag som han ska ta med och bjuda på, han är så stolt. Jag vet även jag att jag är expert på att "överanstränga" mig och sedan helt tröttna så nu när huset faktiskt är okej ska jag sakta ner och göra stegen "ordentligt" för jag vill verkligen fortsätta att ha det så här!

• Alisa

Underbar tråd!
    Här hemma har vi "kvartar" dagligen (eller försöker iaf), dvs vi tar varsin kvart, ställer äggklockan och börjar plocka/ställa in disk i maskinen/torka av diskbänk/plocka tvätt/annat. Jag föredrar att hålla mig i ett rum. Efter en kvart får man sluta, med GOTT samvete. Och eftersom vi båda kan koncentrera oss på en grej så jag upplever att det är ganska effektivt så händer ganska mycket på den kvarten. Vi känner att man orkar köra full fräs för sen får man sluta  

Det är oerhört skönt med avgränsningen, det gör att det dagliga inte känns oövervinneligt. För då brukar jag generellt skita i allt..

• 060810

Tack alla!!!

Jag har stödfamilj till de två stora varannan helg, men nu pga jul o nyår är det uppehåll med det, men nästa helg är det dags igen.
    Hemskt o säga men det ska på något vis bli skönt.. Även om det är minstingen som kräver mest, men henne har jag lite svårare att lämna bort..
    Men till hösten är planen att hon ska få en egen stödfamilj hon med. Får se hur det går med det.. ;)
    Har även dagis 8 timmar per dag till dem där de kan vara vid behov. De är inte alltid där sina timmar, men de finns om det behövs.
    Idag tex var stora tjejen hemma med mig. Nästa vecka har jag de två minsta på onsdagen (ok läkarbesök men ändå). Så de får lite egentid med mig med. Det är viktigt och det önskar jag att de kommer fortsätta kunna få.

Tvätten sket jag faktiskt i. Jag röjde en hörna i köket istället som kändes lite mer lockande. Fyllde efter 1 år äntligen upp välling i min fina burk från Nestlé och ställde allt fint, allt som inte behövde stå framme åkte upp i skåpet. Nu är där fullt så får ta tag i det sen.. ;) Tvätten dör inte av att vänta för igår startade jag ju inte ens maskinen med tvätt... Kom ner o tyckte tvätten var lite väl torr och luktade ju inte gott heller.. Näää tro fasen det för jag hade ju glömt starta den.. Så då kan jag ta hängtvätten imorn när jag tar upp den nytvättade tvätten ju! ;) Jäklar vad tvätt det blev! ;)

Sen när hörnan var röjd ja då spelade jag lite wii istället! :) För första gången på 1½ mån! ;)
    Nu dags att sova, får se hur länge det blir, pluttan brukar vakna vid midnatt o va uppe några timmar...
    God natt allihop och städa inte ihjäl er nu! :) 

• Luktärten

Funderar på om jag missat något. Är det något mer än hot spotsen och shina sinken man ska göra så här i början? Är det några mailutskick man ska anmäla sig till för att få fler "uppdrag"?

• Millans hustru

imorgon är mitt mål att bära ner allt i källarförrådet som borde vara där istälelt för stå o ta plats i garderoben o tillfälliga hörn här...
    blir inspirerad av er! 

• Colisa

Fasen, nu var jag ju tvungen att gå in och läsa på FlyLady och div andra sidor och nu har jag suttit uppe flera timmar! Men vad fasen, jag hänger också på! Det behövs, sedan flytt i våras har vi hela rum som är "hot spots" och massa grejer som liksom inte hittat sin plats än.

• Euphoria85

Har lyckats att hålla sinken skinande hela veckan!
    Bänken och spisen har även den fått en avstädning varje kväll!
    igår lade jag till badrumsvasken med tillhörande skåp!
    Egentligen borde jag ta tag i uteplatsen/entren men men sålänge jag sköter nått Solig

Det är så skönt att ha det städat och fint hemma!
    Hoppas verkligen jag orkar hålla igång detta!

(: Melwin och Edwin :) sansad.webblogg.se
  • Tres26

Vaknade, bäddade sängen. Tog en yrvaken kik in i köket, njöt av att se min skinande ho PLUS bänk.  
    Sen slog jag en kik på köksbordet! Där hade jag glömt en tidning sedan gårdagen, plockade bort på en gång. Njöt av att de var enkelt åtgärdat. 
    Nu ska jag tvätta en tvätt.  

Tips förresten! Jag blöter ner äggkartongerna innan jag slänger dom, blir bara en liten boll av dom då istället för att hela kartongen ska mölas ner i soppåsen.  

Sen så klart en Skål  till alla här inne som fixar det här! Tjohoo till oss  

• 060810

Jag har inte bäddat idag. ;) inte kommit upp ur sängen än knappt men jag har plockat skit runt min säng och fått 3 åringen och 5 åringen att lägga sina saker på sina rum. Om de kommit på plats vet jag inte men bara att de är på rummet istället för vardagsrummet gör det så mycket enklare.

Blir nog 2 maskiner tvätt idag. Känner att jag behöver komma i kapp lite med det.

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!