• Chianti

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

• Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Tallkotte12

Jätteduktigt Schnappi! Heja heja!!

• 060810
    Tallkotte12 skrev 2012-01-05 20:57:17 följande:
    Jätteduktigt Schnappi! Heja heja!!
    Pallas skrev 2012-01-05 20:57:26 följande:
    Heja schnappi!
    Tackar tackar!! :) Ni ger mig så mycket energi med era ord! Det är inte klokt vad några ord kan göra mycket, men de betyder massor just nu!
  • Tallkotte12

Köksbänkarna är fortfarande fina här hemma och idag har jag tagit hand om halva gwrderoben och rensat, har bara backarna kvar till imorrn, så snart fpr nog kläderna jag faktiskt använder plats i garderoben de med...

• Tres26
    Pallas skrev 2012-01-05 20:56:31 följande:
    Jag kommer göra lika som du - jag tar ett problemområde och jobbar med det tills det sitter som berget. Jag känner mig själv för väl för att tro att jag skulle klara av att brassa på med en massa för att det känns bra i början. Det håller aldrig, utan det är bara vanan att plocka undan som behöver etableras.
    Precis. Jag brukar köra stenhårt ut med ALLT, sen fallerar allt efter några veckor.. Därför jag började med detta för en tid sen. Har ju faktiskt en hel del som sitter som berget nu och det är jag jättestolt över.  

schnappi i magen Jättebra för dig att du fann energi
    Får du hjälp med barnen då det är sån problematik kring dem?  Oavsett om man har friska barn eller inte så behöver man sin egen tid. Ladda batterierna. 
    Jag vart sjuk varje gång jag var barnledig förut, låg raklång från det dom åkte tills det dom kom hem för att jag var så slut. Nu är det bättre då jag faktiskt tar emot och ber om hjälp från omgivningen.
    Jag måste erkänna att jag bara är människa. Även om jag inte riktigt vill. Jag vill vara superkvinnan som klarar ALLT!  
  • Tres26

Just ja! Tog faktiskt tag i flera delar i köket idag, organiserade upp spisfläkten, där står nu ett par fina små korgar där jag kan slänga ner småsakerna i.  Rensade ur "godisskåpet" så nu är det överblickbart där också. Samt plockade ren heeeela långa bänken så de bara glänser överallt nu. Åhhååå vad jag är braaaa  

• Anne81

Schnappi: Du är jätteduktig, heja, heja,heja! Går det inte att få hjälp av en stödperson när man är ensamstående med tre barn som har de behoven de har? Hade kanske varit bra för er alla fyra med lite hjälp. Många kramar

• Pallas

Gu vad ni är duktiga allihop! Jag är rätt seg, har tagit itu med ett mentalt stök idag, nämligen att begära föräldrapenning från 1 maj förra året tom nu. Väntar in 27 000 kr på kontot inom en snar framtid. DET har varit en energitjuv som heter duga.

• Clarissa

Jag är med!
    Pratade just med min dotter om vilken vidrig röra vi hade när hon var liten och som hennes far med nyfru fortfarande har i vårt gamla hus.( med massor av plats) 
    Jag har betydligt bättre nu, men det krävs konstant energi för att undvika totalt förfall. 
    Fast svårt med liten yta, många saker, stor kreativitet och massor på gång hela tiden.

Sen handlar det förstås inte bara om " att vara duktig" utan hur mycket tid och fysisk förmåga man har, hur rörigt man har från början, tillgång till förråd, förvaringsutrymmen.

Jag började med köket. Dels diska flera gånger om dagen. För så fort det blir för mycket disk, blir allt för jobbigt. Jag kan inte heller laga mat om det står en massa i vägen.
    Sen började jag sortera ut både porslin, pryttlar och matvaror. Försökte äta upp och köpa mindre mat. Jag bestämde en väldigt bestämd ordning för vad alla saker ska vara. Man kan sätta upp små etiketter också. 
    Sen har jag slutat ställa saker i hallen för att jag ska gå ut med sopor, tidningar, saker till vinden "sen". Har liksom bestämt mig för att det aldrig ska bli "förstoppat" i hallen. 
    Men det är en konstant kamp. Skillnaden nu mot förut är att jag insett att just jag mår så oerhört mycket sämre om jag inte har det väldigt rent och strukturerat om kring mig och att jag insett att det kräver en insats varje dag och en större varje vecka. Jag har däremot extremt stor tolerans mot stök hemma hos andra. Jag har också insett att det är väldigt svårt för för mig att hålla ordning och städa, men att jag behöver det mer än andra.
    Det är lite lättare när jag är ensam om att stöka till, än när mina barn ( lika kreativa och med samma oförmåga att hålla i ordning) är här .
    Jag passar alltid på att städa badrummet samtidigt som jag duschar. Vilket jag inte gör varje dag, eftersom jag tycker det är jobbigt. När jag väl är i duschen njuter jag och vill inte sluta.
    När det mesta är ganska rent är jag mycket lycklig över det. Jag är alltid väldigt stolt när jag har röjt nån låda. Eftersom det ÄR svårt för mig. Och försöker att inte deppa när allt är skitigt och rörigt efter nån timme eller dag. 

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!