• Chianti

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

• Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Pallas

Det är väldigt skönt att vakna till ett rent kök, faktiskt. Imponerad över att jag kunna hålla det här så många dagar i sträck, fast det tagit emot. Jackan har jag också lyckats hänga upp. Borde rensa kylskåpet i dag och göra rent, det är en riktig hotspot för allt spännande som maken köper hem.

• manet en

hej, jag har varit med sedan starten fast lite i smyg eftersom jag inte suttit vid min egen dator inloggad. Men jag är på! Har kunnat hålla sinken, plocka fram kläder kvällen före arbetsdagar och att plocka undan köksgrejer och leksaker på kvällen, och det ÅR härligt att ha det mer i ordning hemma!

• Tallkotte12
    Pallas skrev 2012-01-06 17:59:53 följande:
    Här är en som tagit sink-shinandet på allvar med kromputs!

Ah, shit! Nu måste du berätta hur du gjort!! Håller det borta vattenfläckar och sånt mer när man putsat med? Har ganska mycket kalk i vattnet och hoarna blir matta direkt när vattnet torkat (torkar inte ur dom jämnt..).
  • Chianti

Wow, nu snackar vi shining!!! Imponerande!

Jag har imponerat på mig själv faktiskt. Efter bara 6 dagars pysslande efter Fly Ladys schema så ser det faktiskt helt okej ut här hemma. Skulle nån ringa på så skulle jag bjuda in den personen utan att behöva panikstäda innan, det värsta är redan röjt här.

En annan kul sak, min blogg, där det lite svenskare schemat av Fly Lady ligger, har haft fler än 1100 besök på 5 dagar!! Så vi är nog några stycken som schemastädar. :)

Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Tres26
    Pallas: Där har du fått till de!! Min är ju dassig i jämförelse! Skäms 

Idag är det segt, barnen har varit tokiga från det dom vaknade i morse, jag har en sprängande huvudvärk och humöret nere på noll. 
    Jag missade helt tvätten i morse men den är i nu. Känner inte för nånting! Jo det gör jag. Jag känner för att lämna barnen hos barnvakt, dra utomlands och ligga på stranden och inte göra nånting! 
  • MajaVira
    Tres26 skrev 2012-01-06 11:36:49 följande:

Tips förresten! Jag blöter ner äggkartongerna innan jag slänger dom, blir bara en liten boll av dom då istället för att hela kartongen ska mölas ner i soppåsen.  
    Då är det väl bättre att sopsortera och sedan lämna det i behållaren för pappersförpackningar?
  • Tres26
    MajaVira skrev 2012-01-06 19:23:23 följande:
    Då är det väl bättre att sopsortera och sedan lämna det i behållaren för pappersförpackningar?
    Då kan man göra en ynka pynka boll av det i behållaren för pappersinsamlingen?  
  • Graphique

Jag brukar trampa på mina äggkartonger för att de ska bli platta och ta mindre plats :)

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!