• Chianti

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

• Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Alvi
    060810 skrev 2012-01-07 15:33:39 följande:
    Idag har jag varit effektiv! Diskat, vikt tvätt, städat vardagsrummet och dammsugit köket och vardagsrummet. ;)
    Känns riktigt skönt!!
    OCH du tog inlägg 500! Bara det är ju värt en applåd!! Skål
    Once you try menskopp you´ll never go back!
  • 060810

Haha det skulle va jag till det va?! ;)
    Känner mig riktigt duktig som bjuder hem mina föräldrar + lillebror på middag trots 3 timmars sömn i natt 04-07. Min bror läser till kock så lite jobbigt att ha honom på middag och sen min mor som gärna klagar på att jag inte städat. ;) ska bli spännande att se hur detta går! ;) både med maten och städningen. ;)

• Ms H

Får erkänna att oredan på Flylady återigen har fått mig att ge upp. Men, fortsätter att bli inspirerad här i tråden och att hålla ordning hemma men på mitt eget sätt.  

• Alvi
    060810 skrev 2012-01-07 16:05:18 följande:
     mor som gärna klagar på att jag inte städat
    Spännande indeed!! Berätta sen hur det gick!
    Ms H skrev 2012-01-07 16:12:51 följande:
    Får erkänna att oredan på Flylady återigen har fått mig att ge upp. Men, fortsätter att bli inspirerad här i tråden och att hålla ordning hemma men på mitt eget sätt.  
    Oredan fick mig att inte ens börja, men jag tänkte ge mig i kast med TS egen varian, har du sett den i TS. Börjar med den IDAG!
  • IceCloud

Jag höll också på att ge upp pga röran på hemsidan men ts variant är bra!

☆ Vincent ☆ 110817
  • Ms H
    Alvi skrev 2012-01-07 16:19:05 följande:
    Oredan fick mig att inte ens börja, men jag tänkte ge mig i kast med TS egen varian, har du sett den i TS. Börjar med den IDAG!
    Jepp, har sett den, mycket bra men innebär ändå att jag behöver in på den tradiga hemsidan och läsa. Jag kör på mitt eget sätt och hoppas att det funkar. Är uppe i rätt bra styrfart på städningen nu, har till och med shineat vaskens avloppsrör
  • Alvi

Ett tips till er som gillar listor! Jag håller just nu på att skriva av listan i TS på vanligt papper - HAJA hur skönt det kommer vara att kunna STRYKA saker när de är gjorda! Bara en sån sak som att "Titta på komihåglappen", CHECK....!

• Alvi

Ni som är mer insatta, detta Swish and swipe. Kommer man någon gång i framtiden bli uppmanad att använda faktiskt toarengöring, och inte bara fönsterputs? Eller tycker de att daglig swish and swipe räcker?

• Tres26

Fixat tvätt, disk, rent köksbord och sängbäddning. 

Jag kikade in på Flylady en gång i början här, insåg rätt snabbt att den sidan inte var nåt för mig. Kikade sen på andra listor. Fick nå slags nervfel av dom, så jag kör på en sak i taget. INTE skriva listor som stressar mig. Kör på det jag gör, sakta men säkert och blir peppad och inspirerad av denna tråden. Funkar bra för mig   

Börjar se fram emot mitt hallprojekt som jag har framför mig. Blir ett stort men förhoppningsvis sjukt bra projekt. Ska bli skönt att få var sak på sin plats.  

• Tres26
    Alvi skrev 2012-01-07 16:43:26 följande:
    Ni som är mer insatta, detta Swish and swipe. Kommer man någon gång i framtiden bli uppmanad att använda faktiskt toarengöring, och inte bara fönsterputs? Eller tycker de att daglig swish and swipe räcker?

Fönsterputs i toa? Eller va?
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!