• Chianti

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

• Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • 060810

Stolt: ja du det var mig ett mirakel det! :)

Här håller det sig ok! Minns inte när det var så städat sist!! :) skönt!!

• tvåtjejer

Älskar denna tråd !
    Hej alla!
    Jag har inte hoppat på tåget men blir inspirerad av Er
    Ta tag i ngt direkt som ändå bara tar nån minut att göra var det ngn som skrev tidigare. Och vilken skillnad det är!
    Har massor av små saker att fixa.

Har mina hot spots oxå och tar tag i dem strax

Tack!!!!!

• 060810

Jag är duktig! ;) snart är hallen städad. Bara dammsugning och dammning kvar, men det får bli morgondagens projekt! :) känns så skönt när man ser resultat! Köket är fint och barnen sover! ;)
    Snart dags att sluta för dagen, men det tar sig sa pyromanen! ;)

• Ms H
    060810 skrev 2012-01-08 20:33:12 följande:
    Jag är duktig! ;) snart är hallen städad. Bara dammsugning och dammning kvar, men det får bli morgondagens projekt! :) känns så skönt när man ser resultat! Köket är fint och barnen sover! ;)
    Snart dags att sluta för dagen, men det tar sig sa pyromanen! ;)

Ja, du är superduktig!
  • 060810

Ms H: tackar o bockar! Fick t o m barnen att plocka lite idag. ;) hihi!! Mina små städhatare! ;)

• 2små2stora

Denna tråd är något för mig
    Hotspots har jag med om man nu kan kalla 80kvm källare för hotspot.  Men efter 15 vändor till soptippen han vi nu gå som vanligt folk.

Jag har engagerat stora delar av familjen så nu har vi ett städschema med 4 stationer så vi varje dag gör var sin del. Det är så skönt att komma upp till ett någorlunda städat hus och det tar inte mer än 15 min varje kväll. Ingen som behöver diska varje dag utan var 4:e dag diskar man osv. 

Nu är det bara sovrummet som jag/vi måste lära oss att hålla ordning i.  

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • 060810

Nämen tjena 3bus!! Nu har du ju avslöjat mig!! Det är detta jag ska lyckas hålla som jag skrev om på facebook! ;) haha!!

• 2små2stora

Schnappi: lovar att inte avslöja dig

Vi får hjälpas åt att hålla ordning  

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • 060810

Tack 3bus!! :) det får vi göra! Vi har ju samma typ av kaosartade vardag. ;)

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!