• Chianti

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

• Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Runguska

Ett städat hem som luktar nybakat bröd - här kunde besökare numera känna sig riktigt välkomna, synd att vi inte haft något besök bara! Å andra sidan, hade jag haft besök så hade inte tiden funnits för att städa?

• IceCloud
    Chianti skrev 2012-01-05 09:35:49 följande:
    Jag tror du rört ihop decluttra med en annan uppgift, Kolla mitt inlägg 201 så har jag översatt decluttra där.

Det där med att kasta 27 saker hette något annat men det det stod om det på declutteringsidan.
    ok, det är mycket möjligt, rör ihop allt på den där sidan haha. Skyller på 4 timmars sömn i natt!

Har iaf, fixa lite grann i dag. Julen är bortstädad, har en maskin med mattor igång, och inte en skymt av disk i köket eller fläckar på diskbänken :)
    ☆ Vincent ☆ 110817
  • Anne81

Har läst lite på flylady och i vissa avseenden så blir det lite sektlikt. Men man får helt enkelt plocka russinen ur kakan och ta till sig det som känns bra.

Julen är nästan utstädad här, jag tycker om att ha ljusstakar och stjärnor ett tag till för det känns så långt till våren och ljuset annars.

Min man påverkas nog mer än vad både han och jag tror för i morse så fanns det inte en tillstymmelse till tallrik eller filfläckar efter hans frukost. BRA

Jag tror verkligen på det här att en ren yta sprider sig om det är den man focuserar på precis som en rörig yta kan sprida sig till hela huset.

Håller med er andra att det känns så mycket bättre att kunna ha det bortplockat och rent.

• Runguska
    IceCloud skrev 2012-01-05 10:44:15 följande:
    ok, det är mycket möjligt, rör ihop allt på den där sidan haha. Skyller på 4 timmars sömn i natt!

Har iaf, fixa lite grann i dag. Julen är bortstädad, har en maskin med mattor igång, och inte en skymt av disk i köket eller fläckar på diskbänken :)
    Sidan är väldigt rörig och att vissa länkar verkar trasiga gör ju inte det hela lättare heller. Jag vet inte hur länge den funnits, om den är ny och inte fått struktur, växt för fort och tappat strukturen eller om de helt enkelt inte prioriterar eller kan strukturera. Jag ska hålla mig till babystepsen och så städar jag när andan faller på utöver det.

Jag signade också upp på bigtent och ja många mail blir det - varav många känns väldigt överflödiga just nu. Första mailet jag fick var förövrig en uppmaning om att decluttra mailboxen, ta bort alla gamla flylady-mail ifall de kändes många. Nu förstår jag verkligen att de kan kännas många! Under de timmar jag arbetade igår och inte kollade mailen hann ett flertal ramla in! Nåväl, idag kom ett om att julsakerna nu ska vara borta och så även kartongerna. Det mesta är bortstädat här hemma, men att jag drar ut liiite mer på julstämningen gör inget, är ju inte dags än egentligen!

Sälja, skänka och slänga måste jag göra för vi drunknar i prylar. Alltså jag förstår det inte. Under 8 år av de 10 vi levt ihop jag och min man har vi levt under normen, sedan ett halvår på soc och nu äntligen över normen. Ändå har vi så himla mycket grejer och prylar och jag vet inte allt - hur har vi haft råd? Visst, vi har fått mycket och en hel del är köpt begagnat, men ändå! Helt absurt! På måndag har tippen öppet så då får maken ta en vända dit efter jobbet sen imorgon ska jag kolla om loppisen i byn har öppet - så ska de få lite saker!
  • Runguska

En sak till - Jag har ett rent skrivbord! Nu ska jag ju vara ledig idag och inte jobba, men skulle jag ha jobbat så hade jag njutit i fulla drag!

• Runguska

Nu spammar jag hela denna tråd men jag måste bara berätta hur "sektig" jag känner mig. Dels detta med Flylady - ja det känns som en sekt lite lätt. Sedan håller jag på med vikten och är där med på en sida där jag räknar kalorier och så vidare, också rätt sektartat. Vidare jobbar jag med min självkänsla och läser allt av Mia Törnblom och där kan man tala sektkänsla!

Hur som helst mår jag så sjukt bra av detta så det gör inget! Appleanhängare är jag också - om någon undrade

• Tres26

Sängar bäddade, ungarna har röjt lite extra på sina rum. Köksbordet är (hör och häpna) fortfarande fint!!  
    Köket lyser också. Har inte tvättat men det är för att jag inte har tillräckligt för att få ihop en maskin än  
    Hallen står i planering. Ska bygga om lite, sätta upp hyllor m.m.. Får bli projekt till nästa vecka.

Är det bara jag som blir stressad av det här med diskhon?
    Så fort jag hällt lite vatten så torkar jag ur, 5 min senare är en unge törstig. Jag dit direkt och torkar ur. Sen kommer jag på att jag vill ha ett glas vatten, dricker, TORKAR UR!!! Manisk?
    Hur sjutton njuter man av att det är rent istället!? 
    Får lov att sluta upp att torka ur hela tiden och bara efter måltid kanske... Suck för mig ibland.. Lr rätt ofta men de talar vi tyst om  

• IceCloud

Jag torkar inte i hon under dagen, torkar bara på diskbänken. Sen tar jag allt på kvällen en gång. Kan inte hålla på o torka hela dagarna :)

☆ Vincent ☆ 110817
  • Ms H
    Tres26 skrev 2012-01-05 14:17:59 följande:
    Sängar bäddade, ungarna har röjt lite extra på sina rum. Köksbordet är (hör och häpna) fortfarande fint!!  
    Köket lyser också. Har inte tvättat men det är för att jag inte har tillräckligt för att få ihop en maskin än  
    Hallen står i planering. Ska bygga om lite, sätta upp hyllor m.m.. Får bli projekt till nästa vecka.

Är det bara jag som blir stressad av det här med diskhon?
    Så fort jag hällt lite vatten så torkar jag ur, 5 min senare är en unge törstig. Jag dit direkt och torkar ur. Sen kommer jag på att jag vill ha ett glas vatten, dricker, TORKAR UR!!! Manisk?
    Hur sjutton njuter man av att det är rent istället!? 
    Får lov att sluta upp att torka ur hela tiden och bara efter måltid kanske... Suck för mig ibland.. Lr rätt ofta men de talar vi tyst om  

Jag försöker torka bort ev skräp och kladd under dagen, vatten bryr jag mig inte om.
  • Runguska

Jag torkar ur vatten om jag står med ett papper i handen som ändå ska slängas! Däremot torkar jag ur kladd och liknande, men det är mest för att det är så mycket enklare att göra direkt. Dessutom är det så lätt att man låter det vara flera gånger och då blir det snart ett litet berg där igen - i alla fall för mig!

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!