• Chianti

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

• Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Tahu
    Johanna S skrev 2012-01-04 22:37:07 följande:
    Precis när de hade gått så kände jag verkligen inte för att städa upp alla tallrikar, glas, diskbänken och matbordet... "jag lämnar det till imorgon, när jag ändå är ledig". Men sen tänkte jag om, ska jag ändra mitt beteende så måste jag städa undan trots att jag är helt slut. Så nu är sinken och diskbänken skinande, matbordet rengjort och diskmaskinen igång. Kan jag göra det när jag är så här trött så kan jag göra det varje dag!!
    Bra jobbat, man blir konstigt nog inte tröttare av att plocka direkt. Därimot känns det så mycket bättre dagen efter!
    Diskutera aldrig med idioter, dom drar ner dig till sin nivå och vinner på erfarenhet!
  • Pallas

Jag har gått omkring lite planlöst och letat efter hotspots och polerat diskbänk. Köket ser städat ut och vi har kört tre tvättmaskiner nu när maskinen äntligen är lagad. Jag har en tvätt-hotspot i bastun, där vi torkar tvätten, jag funderar på att göra en makeshift-garderob av bastun istället. Vad tror ni? Kanske barnen kan få ha sina kläder där istället, så kan jag ta klädkammaren?

• Runguska

Skinande sink här och kläder för morgondagen framlagda. Mågra postit-lappar har jag inte skrivit - de dår det bara att se stökigt ut! Bättre då att påminnas av denna tråd!

Riktigt nöjd är jag med den här dagen. Tyvärr blev jag lite slö framåt eftermiddagen och det märkte ju äldste sonen och blrjade direkt att tjata - om allt och ingenting. Eftersom hag var trött försökte jag lösa det hela med film vilket såklart hade motsatt effekt! Resultatet - superjobbigt magkatarranfall akompanjerat av två gråtande pojkar! Inte kul och någon medicin hade jag inte heller så jag har fortfarande ont. Aja, skönt det är städat. Imorgon jobbar jag så då får jag ta det lite lugnare!

• Tahu

Låter kanon @pallas. Själv känner jag mig just nu så jäkla tillfreds, nöjd med hemmet och känner mig så jäkla glad. Har nog aldrig funderat på hur mycket röran påverkar mig som person, låter helt vansinnigt men sen jag började städa är jag så mycket nöjdare med hela mitt liv.

Diskutera aldrig med idioter, dom drar ner dig till sin nivå och vinner på erfarenhet!
  • Ms H
    Tahu skrev 2012-01-04 23:09:52 följande:
    Låter kanon @pallas. Själv känner jag mig just nu så jäkla tillfreds, nöjd med hemmet och känner mig så jäkla glad. Har nog aldrig funderat på hur mycket röran påverkar mig som person, låter helt vansinnigt men sen jag började städa är jag så mycket nöjdare med hela mitt liv.

Jag håller med, det påverkar verkligen att man har mindre saker liggandes. Jag kan tycka att det är jättejobbigt att ha stökit i källaren till exempel, trots att ingen (knappt jag) ser det. Att ha rensat ordning i ett skåp eller en låda däremot kan kännas bra i flera dagar =)
  • Pallas
    Tahu skrev 2012-01-04 23:09:52 följande:
    Vilken skön känsla! Det tar emot för mig detta, men det är därför jag har gett mig fan på att ta en liten grej i taget för att ändra mitt beteende. Bara detta som min man föreslog, att hänga upp jackan i hallen istället för över hela huset, är jätte, jättesvårt. Men jag har klarat det varje gång. Jag är rädd för att jag ska förta mig och gå för fort fram, så jag håller mig till polera diskbänken (fast faktum är att det utökat sig till att plocka undan allt i köket och sätta på diskmaskinen också) än så länge, samt att jag lagt till daglig soptömning. Jag har ju rensat hela mitt garage iofs, så jag har ju rätt bra utgångsläge för vår värsta hotspot, dvs hela garaget! Decluttering: done, så att säga.
  • Jojjanna

Jag blev så nyfiken på alla de 31 babystegen att jag gjorde en liten sammanfattning av varje steg på min blogg.
    Jag kommer absolut inte följa dessa steg slaviskt men det var intressant att se vad de lägger vikten på under den första månaden.

Dag 1-3 finns i detta blogginlägg: http://mydailylifeandsoon.blogspot.com/2012/01/shinar-sinken-varje-dag.html

Resten finns här: http://mydailylifeandsoon.blogspot.com/2012/01/fler-babysteg-mot-ett-mer-valstadat-hem.html

Välkomna in och kika  

Jag kan väl erkänna att jag inte kommit så väldigt långt på listan men diskhon glänser och min hotspot på köksbordet är rensad. Idag har jag och sambon även sorterat och skrivit upp innehållet i skafferiet så nu har jag full koll på det och på frysen som vi gjorde samma sak med häromdagen     

• IceCloud

Ja har funderat på det här med decluttra. Det är väl inget man egentligen måste göra. Känns som jag skulle slänga allt jag äger om jag skulle kasta bort 27 saker, ge bort 27 saker osv...(osäker på antalet...)
    Vi har liksom inte så mycket plotter...
    Det som gör det lite stökigt här är att de samlas muggar o tallrikar som ingen orkar ta bort o gammal reklam osv Och att saker som används hamnar på fel ställe hela tiden.. Bättre förvaring skulle nog vara lösningen där.
    Det är väl i så fall vinden som skulle behöva rensas men den är så jäkla kall nu så dit vill jag inte gå frivilligt! hahaa

☆ Vincent ☆ 110817
  • Runguska

Så var morgonens "sysslor" utförda och barnen bytta på och så vidare. Hade gärna, gärna fått sova lite längre men barnen "ville" annorlunda. Idag tog det emot lite mer, men ärligt talat börjar det på att bli en vana tror jag så det går rätt mycket av bara farten. Men galet jobbigt att vara så trött! (Trotsålder och separationsfas befinner sig barnen i så den ena "kräver" att jag ska göra saker och den andra "kräver" att jag ska bära konstant och inte lämna rummet för ens en sekund, något som känns omöjligt att kombinera då han vägrar selen annars hade det varit en lösning)

• Johanna S
    vike skrev 2012-01-04 22:46:26 följande:
    Starkt jobbat!!!! Imorgon när du kommer ut i köket kommer du vara sjukt stolt över dig själv hejja hejja allihopa
    Tack!! Det var jätteskönt att allt var städat imorse.
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!