• Chianti

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

• Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Meline
    060810 skrev 2012-01-04 16:51:54 följande:
    Kollan länken i TS där hon lagt in som ett blogginlägg. :) Den är superbra och jag kommer köra efter den! ;)
    Ah, jag missade visst den Glad
    Ser jättebra ut! Då ska jag också försöka köra enligt det.
  • Catgodess

Skulle gärna hänga på jag med, skulle vilja ha någorlunda snyggt när folk hälsar på i allafall. Jag VET att det kanske inte går att ha allt skinande blankt och dammfritt när man har både djur och två spädbarn och är hemma själv på dagarna men det vore trevligt att i allafall slippa skämmas när det kommer folk på besök.

• Ms H
    IceCloud skrev 2012-01-04 13:25:16 följande:
    usch, nu känner jag mig inte alls peppad att fortsätta med detta. Pratade med sambon om han inte ville haka på det här o försöka sätta lite vardagliga rutiner.
    Men det var tvärblank nej!
    Han ville inte bli tvingad att städa om han inte hade lust sa han (han städar aldrig om man inte tjatar så lusten finns nog inte alls) därför tänkte jag ju att det kunde vara bra att börja smått.
    Men nej, det gick inte alls...
    Känns ju så där att vara helt ensam med detta samtidigt som den andra bara stökar till istället...

Spontant känner jag att du skulle fråga honom om han tycker att du också endast ska städa när du känner för det, men det är säkert ingen bra idé... men, finns det något han oftare tar tag i än annat? I så fall tycker jag att du ska lämna de sakerna till honom och koncentrera dig på andra saker som du tycker är skönt att ha rent. Till exempel om det han brukar göra är att dammsuga, så ta aldrig i dammsugaren men se till att det är undanplockat i köket och hallen. Om det är grusigt kan du ju hinta honom lite snyggt om det
  • Minimor78

Härlig tråd! Jag tänker också hänga på, jag kan behöve lite draghjälp.

Vill komma med ett litet tips: ta 10 min och rensa ur alla gamla räkningar och gör plats för nya årets räkningar.
    Själv brukar jag spara dom i något år, så jag tog ut alla ur min räkningspärm & bara la dom rakt ner i en plastmapp. Tog ca 3 min, men ger bra utdelning =)

• IceCloud
    Ms H skrev 2012-01-04 18:18:51 följande:
    Spontant känner jag att du skulle fråga honom om han tycker att du också endast ska städa när du känner för det, men det är säkert ingen bra idé... men, finns det något han oftare tar tag i än annat? I så fall tycker jag att du ska lämna de sakerna till honom och koncentrera dig på andra saker som du tycker är skönt att ha rent. Till exempel om det han brukar göra är att dammsuga, så ta aldrig i dammsugaren men se till att det är undanplockat i köket och hallen. Om det är grusigt kan du ju hinta honom lite snyggt om det

Han tar inte några initiativ till att städa något alls om jag inte säger till att vi nog måste städa nu. Men skulle inte komma på tanken att göra det själv. Jag har testat att hinta om städningen ibland men det funkar inte. Nån som har några tips på hur man kan få sambon mer delaktig kanske?
    ☆ Vincent ☆ 110817
  • Ms H
    IceCloud skrev 2012-01-04 19:39:39 följande:

Han tar inte några initiativ till att städa något alls om jag inte säger till att vi nog måste städa nu. Men skulle inte komma på tanken att göra det själv. Jag har testat att hinta om städningen ibland men det funkar inte. Nån som har några tips på hur man kan få sambon mer delaktig kanske?

Frågar hur han vill ha det hemma?
  • Pallas
    Jojjanna skrev 2012-01-04 19:29:14 följande:
    Åh, där fanns ju massor med inspiration

Jag gillade lösningen för veckomatsedel och sambandscentralen...  
    Själv fick jag panik. Jag har aldrig stått ut med att leva så inrutat.
  • Blå Flygare
    IceCloud skrev 2012-01-04 19:39:39 följande:
    Jag har länge försökt få maken att göra saker, inte själv ta över hushållet. Med resultat att jag gått mest hela dagarna och varit sur över att det alltid är så stökigt. påminna har inte funkat. Att tjata har inte funkat. Att gnälla har inte hjälpt. Att hinta har varit meningslöst. 
    Så jag kände att jag har ett val. När maken inte gör det JAG tycker behövs, ska jag då låta det vara och bli sur för att det är smutsigt, tjata och bli sur för att han inte gör det, eller göra det själv. Jag valde nu det senare.

Nu tar jag hand om disken och tvätten, och jag kan tänka mig ta på mig stora delar av städningen med. Det är JAG som vill ha fint här hemma, inte han. Och man kan inte påverka någon annan än sig själv.

Fast sen låter inte min man mig ta ALLT. Han ser också saker och gör något åt det. Och nu tror jag jag har inspirerat honom för nu äntligen när jag fått rent i köket så rensar han avloppet när jag klagat på att det är svårt att hålla hon ren när vattnet inte rinner undan Det är svårare att stöka ner där det är smutsigt, och trots att maken inte läst något om fly-lady så är det ffa dag 4 helt rent och undanplockat i köket. Det har aldrig hänt innan!

Jag märker att jag börjar må bättre av detta också. Eftersom man blir klar med dagens uppgifter så blir jag nöjd och känner att jag har kontroll. den där ständiga stressen över att jag har så mycket att göra/sstäda/tvätta är borta.
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!