• Chianti

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

• Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Tallkotte12
    IceCloud skrev 2012-01-05 07:59:31 följande:
    Ja har funderat på det här med decluttra. Det är väl inget man egentligen måste göra. Känns som jag skulle slänga allt jag äger om jag skulle kasta bort 27 saker, ge bort 27 saker osv...(osäker på antalet...)
    Vi har liksom inte så mycket plotter...
    Det som gör det lite stökigt här är att de samlas muggar o tallrikar som ingen orkar ta bort o gammal reklam osv Och att saker som används hamnar på fel ställe hela tiden.. Bättre förvaring skulle nog vara lösningen där.
    Det är väl i så fall vinden som skulle behöva rensas men den är så jäkla kall nu så dit vill jag inte gå frivilligt! hahaa
    Jag har heller inte tänkt slänga eller ge bort halva mitt liv... Dock ska jag attackera min garderob i helgen har jag tänkt. I dagsläget ligger det mest kläder jag aldrig använder i hela garderoben och de jag faktiskt har varje dag ligger på en bänk i tvättstugan... Så det blir ett ordentligt röj i garderoben vilket jag bestämt redan innan jag hittade den här tråden, och faktum är att jag redan då tänkt dela upp kläderna i Slänga, Spara i källaren, Lägga tillbaka och Skänka...

Men till vardags kommer jag nog inte ägna mig åt en massa declutting... Då kommer jag inte ha ett hem kvar till slut!
  • Johanna S
    Tahu skrev 2012-01-04 22:48:48 följande:
    Bra jobbat, man blir konstigt nog inte tröttare av att plocka direkt. Därimot känns det så mycket bättre dagen efter!
    Tack! Nej, man blir ju inte det. Det är bara ta tag i det på en gång och det går så himla mycket snabbare än att vänta till dagen efter och det samlas ännu mer i högen.

Är det någon mer än jag som känner ett slags lugn i kroppen? Jag har alltid känt mig uppstressad över att det är så stökigt överallt och att jag borde städa. Nu har jag tid att spela spel och titta på film med barnen utan att känna att jag borde göra massa andra saker. Det har gått så fort. Hoppas att det håller i sig!
  • Johanna S
    Tahu skrev 2012-01-04 23:09:52 följande:
    Låter kanon @pallas. Själv känner jag mig just nu så jäkla tillfreds, nöjd med hemmet och känner mig så jäkla glad. Har nog aldrig funderat på hur mycket röran påverkar mig som person, låter helt vansinnigt men sen jag började städa är jag så mycket nöjdare med hela mitt liv.
    Jag känner precis likadant. Det påverkar verkligen mer än vad man tror, man tror att man mår bättre av att vila och slappa framför tv:n men det gör man verkligen inte.
  • Finurlan

Duschad, påklädd, sminkad, frukosten i magen och en skinande diskbänk. Skönt!
    Sängarna har jag tyvärr inte tagit ännu, men snart är även de renbäddade och dagens maskin med tvätt kan börja snurra.
    Har även hittat dagens hot spot, ett hörn av köksbänken. :)
    Ett varv med dammsugaren så här innan långhelgen skulle nog sitta fint också. Men jag måste nog ladda med en kopp kaffe, lite amning och påklädning av största sonen som hittills bara velat ha pyjamas idag.

• Mossy

Snart en vecka avklarat!

Igår kväll tog det emot att göra iordning diskbänken men var mäkta nöjd att jag ändå tog tag i det. Under långhelgen skall tvätten tas tag i och så ska jag försöka rensa nån låda eller ett skåp per dag. Finns hopp för mig med känns det som. Tom sambon plockade ur diskmaskinen häromdagen utan att jag sagt till om det!

Appropå diskutionen tidigare om att män och kvinnor ser olika på när det är rent osv så har jag kommit fram till att jag måste vara man! Jag tycker inte det är så farligt om det ligger lite grejer framme medans jag tycker det är viktigt att det är typ dammsugit. Sambon därimot tycker det är väldigt irriterande när det ligger några tidningar tex på vardagsrumsbordet! 

Önskar alla lycka till under helgen att klara den första veckan av våra nya liv Skrattande!

• Chianti
    IceCloud skrev 2012-01-05 07:59:31 följande:
    Ja har funderat på det här med decluttra. Det är väl inget man egentligen måste göra. Känns som jag skulle slänga allt jag äger om jag skulle kasta bort 27 saker, ge bort 27 saker osv...(osäker på antalet...)
    Vi har liksom inte så mycket plotter...
    Det som gör det lite stökigt här är att de samlas muggar o tallrikar som ingen orkar ta bort o gammal reklam osv Och att saker som används hamnar på fel ställe hela tiden.. Bättre förvaring skulle nog vara lösningen där.
    Det är väl i så fall vinden som skulle behöva rensas men den är så jäkla kall nu så dit vill jag inte gå frivilligt! hahaa
    Jag tror du rört ihop decluttra med en annan uppgift, Kolla mitt inlägg 201 så har jag översatt decluttra där.

Det där med att kasta 27 saker hette något annat men det det stod om det på declutteringsidan.
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Runguska

Nu har vi fixat lite till i köket, jag och barnen! Jag har rengjort vitvarorna, spisen, mikron och spisfläkten. Riktigt fint känns det i köket. Passade även på att baka lite även idag då gårdagens bröd blev mycket uppskattat. Gjorde en mycket rejälare sats idag så jag får hoppas att bunken räcker till under jäsningen (tror den bara räcker till 0,5l degspad och jag gjorde på 0,75l idag) - men skulle det "jäsa över" är bänken under ren så det gör inte så mycket ytterligare en fördel med att ha städat och fint!

Och ja, sinken skiner, sängen är bäddad och jag är klädd. Nu ska jag och barnen titta på Aladdin i väntan på degen jäser och vi får baka ut brödet och sedan tillslut gå ut! Fick även veta att jag får jobba hemifrån idag vilket är ok, men lite jobbigt eftersom jag måste sitta i vardagsrummet och jobba och att jag då blir störd av allt möjligt, barn, tv, make osv. Har en liten förhoppning att min man ska ta hand om barnen.

Men nu kom uppdatering - jag är ledig i eftermiddag!

• mrsIce

Jag förstår inte vad som hänt, huset har varit (i våra mått mätt) städat i en hel vecka, heja oss!

Köket är fortfarande i strålande glans, diskmaskinen är igång och bilen ska precis packas för en tur till tippen för att slänga trasiga glas och tallrikar, så skönt att vara i rätt fas! (Kanske är det detta som kallas att boa, men det skiter jag i )

• Minimor78
    Blå Flygare skrev 2012-01-04 21:55:39 följande:
    Jag vill börja lite med min control journal, men snälla hjälp mig hitta ett bra namn på den. Control journal känns som något för en person med överdrivet kontrollbehov och tvångssyndrom Tungan ute I min telefon har jag det mesta man ska ha i den (telefonnumer, kalander, kan få påminnelser...) men saknar att-göra-lista och info om zoner. Funderar på den appen man kan ladda ner, men vet inte om den är något att ha. Annars får jag väl skriva på datorn och skriva ut och lägga i en liten A5-pärm. Städ-bibeln kanske? Jag har börjat med att skriva ner planeringsgrejer. Jag läste att tisdagar är den dag man ska planera nästkommande vecka på, och jag skrev ner vad vi har att planera och kom fram till:
    -veckomeny
    -inköpslista
    -planera in/boka träningspass
    -uppdatera barnens medicinlista och skriva ut
    -kolla medicinförrådet för påfyllnad
    -kolla veckans aktiviteter och förbered (köpa presenter, skriva upp frågor inför bvc-besök...)
    -planera helgen
    Jag har en sådan pärm som jag gjort i ett tidigare anfall av Flylady.  Där har jag gjort en massa egna flikar och inte bara de som Flylady föreslår. Kallar min för Familjepärmen.
  • Hallandstös

Sängen är bäddad, både jag och dottern är klädda och mätta, diskbänken är fortfarande fläckfri och diskmaskinen är igång. Bara tvätten kvar.

Nu blir det mys i soffan en stund innan vi sätter igång med dagens uppgifter.

Vi ska fortsätta rensa bland våra kläder. Igår bockade vi av min byrå igår och går vidare på min garderob och sambons byrå idag. Har vi tur så kanske vi hinner baka bullar också. Jag har ju inte lovat någon viktnergång det här nyåret.

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!