Inlägg från: Voxen1 |Visa alla inlägg
  • Voxen1

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Dagens städtips : 2 dl vatten i en skål,, pressa ur en halv citron i vattnet och lägg citron halvan i skålen med vattnet. 3-4 min på högsta effekt i mikron. Ta försiktigt ut den varma skålen och torka ur. På 10 min blev min ingrodda mikro som ny!

• Voxen1
    Aniiee skrev 2018-11-16 23:28:47 följande:

Dags att börja ta itu med julstäd och sånt. Det är det värsta med julen.....

Några tips?

Jag tar lite i taget. Denna veckan försöker jag få köket klart. Just nu väntar jag på att ugnsrengöringen ska verka. Sedan har jag två skåp och kökslampan kvar.

Fönsterputsning är inte min starka sida, men får nog tvinga mig att göra det i helgen. Hur har det gått för dig?

Ska julpynta på lördag och då kommer jag att damma av lite lätt. Har inte så mycket att damma.

Jag har säkert glömt bort något ställe att städa för i år känns det ovanligt lätt :) (Kan ju avslöja att jag helt glömde bort fönsterputsningen, haha)
  • Voxen1
    Aniiee skrev 2018-11-20 21:09:58 följande:

Jag har i alla fall städat på balkongen. Det var intressant. En gammal sur trasmatta och en påse blomjord som det växte något i samt ett par aluminiumburkar som förmodligen kommer från balkongen ovanför...... Aja, gjort i alla fall... Nu går det att hänga dit lite belysning eller något. Imorgon ska jag städa i hallen.

Bra jobbat! Jag skulle behöva röja lite på uteplatsen. Får bli till helgen. Hann inte kökslampan idag, så det får jag ta imorgon. Ändrade i skåpen och det blev mer runtflyttat än vad jag tänkt. Men slutresultatet blev riktigt bra. Sitter och funderar på om jag ska dyka in och röja i garderoben på nedervåningen. Jag får sova på saken.....
  • Voxen1
    vallakra skrev 2018-11-25 11:24:59 följande:

Är lite nyfiken på hur pass "noga" ni städar till jul. Kör ni vanlig veckostädning eller är det all-in där ni skurar golvlisterna med tandborste?

Själv tar jag bara vanlig städning före jul däremot kör jag lite extra noggrant efter, tycker det behövs mer då.

Jag kör lite mer än en vanlig veckostädning. Det jag tar extra är lampor, rengör ugnen noggrant, köksluckor lite mer noggrant, fläkten, fönster, glasrutor på vitrinskåp, lister samt dammar lite extra. Det är nog allt. Inget filande med tandborstar :)
  • Voxen1

Hur går det med städandet? Här har det varit lite blandat. På listan över julstädningen har jag två fönster kvar att putsa på utsidan. Blev avbruten av ett spöregn. Ska försöka hinna det idag. Mitt projekt i december är att rensa lite i barnens garderober, torka taklampor på övervåningen, rengöra spegeldörrar samt en sista rensning av garaget. Behöver organisera om lite också. Vissa saker vill jag kunna nå lätt utan att behöva köra ut bilen. Ska försöka hinna med lite julbak också!

• Voxen1

Idag körde jag ett riktigt städrace. Dammsugit, våttorkat, dammat, bytt lakan, tvättat, städat alla badrum inklusive badkar och dusch samt börjat röja i garaget. Men nu får det vara bra för idag. Tar nya tag i garaget imorgon. Ska gå igenom en hylla i taget och rensa ut. Målet är att allt ska få plats på en hylla och inte stå på golvet. Kommer nog ta resten av december innan jag är klar! Det är mycket annat i december som prioriteras över städning!

• Voxen1
    nytt eller gammalt skrev 2018-12-13 17:14:25 följande:

Har haft influensa och helt kommit av mig i städschemat som jag har inför jul. Men idag när jag för första dagen kände lite energi igen så rensade jag mitt gamla skrivbord på papper från 2014 och annat (återvinningens öppettider 2014, någon intresserad? bankens julerbjudande 2014, kan man utnyttja det denna julen? vad hände 2014 eftersom det hade blivit inslängt så mycket från just det året...)...konstiga give-aways från banken och olika saker som jag inte visste att jag hade. 

När det gäller julstädningen får jag nu dra ner på ambitionen och tänka på vad som syns mest för besökare helt enkelt!

Visst är det intressant vad som blir sparat. Vi hade en hel låda som jag hittade full med papper från ett visst år. Vi flyttade det året och fick lite bråttom att tömma skrivbordet så allt åkte bara ner i lådan. Lådan hittades 6 år senare. Det var inte mycket där som behövde sparas! Erbjudanden, reklamblad, inbjudningar, småsaker, leksaksdelar mm mm.
  • Voxen1

Tog en paus över jul, men nu är jag igång igen. Vi har renoverat på vår övervåning så det blir extra rensning där. Slet hela dagen med rensning och ställa tillbaka saker. Hoppas att bli klar imorgon. Måste åka en sväng till Ikea och köpa förvaring till två garderober. Det befintliga är så ineffektivt och skrymmande. Planen är att rensa ut ordentligt och sedan förvara en del av barnens saker i garderoberna så att det bli mindre framme på rummen. Jag har märkt att de leker bättre med mindre saker framme!

• Voxen1
    Chianti skrev 2018-12-26 13:19:18 följande:

Vad kul att få göra lite större förändringar.

Själv har jag rensat ut plastbunkelådan, varför sparar man ens på glassförpackningar??

Ja det undrar jag också! Försöker plastbanta men det är inte lätt! Det värsta är att jag använder de flesta av mina plastlådor till matrester. Det gör det extra svårt! Har Några som jag vill slänga, men varje gång jag tänker tanken får jag användning av dem och då tvekar jag.
  • Voxen1
    vallakra skrev 2018-12-29 09:49:34 följande:

STOR SORG!!!!!

Var iväg till Ikea igår, vårt närmaste ligger 10 mil bort så det tar ett hela dagen i anspråk. Det var väldigt kul och jag gick lös ordentligt på bardumsavdelningen.

Men när vi kom hem..... En av grannskapets hundar hade kommit lös och tagit sig in till våra ankor. Alla tre är döda till och med den stora hannen. Stor sorg råder i detta hus nu. Herregud så tomt det blev i trädgården...

Beklagar sorgen. Så fruktansvärt att komma hem och upptäcka detta!
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!