Inlägg från: Längtan 30 |Visa alla inlägg
  • Längtan 30

Vi som ska börja inseminera 2012

Jag kan mkt väl tänka mig att åka till danmark, killen tycker dock inte att det e så långt till hösten = vi kan väl vänta. Fick veta i torsdags att väntetiden är totalt runt 15-16 mån från att man satts på väntelista för donation, klantigt av mig att jag inte kollade upp att Gbg e en av städerna m längst väntetid, förra våren/försommaren när det stod klart att killen inte har nåra spermier. Har vart på skithumör sen igår (torsdags), jättedepp, arg å tankar som far runt i skallen, orkar knappt prata m min sambo heller. Har kikat på Storkklinik, skrev ut en massa papper redan förra året faktiskt men då fick jag inte några bra vibbar..tyckte att det kändes "pekpinne"-aktigt å omständigt, nästan som man skulle få göra ett skriftligt prov för att få deras hjälp..Gyn Grönlund verkar enklare, dessutom närmare. Nån som kan tipsa om fler kliniker, ifall jag kommer över frustrationen snart (vill ju inte gräla om det som ska vara d bästa som finns, dvs bli föräldrar) har jag ju fler ställen att berätta om å sådära..?

• Längtan 30
    Sally Cinnamon skrev 2012-01-26 20:43:38 följande:
    Hej!
    Vet inte om någon redan tagit upp detta, men jag tänkte tipsa om att spara alla kvitton om det är så att man inseminerar i Danmark eftersom man kan söka pengar från Försäkringskassan för vård i annat EU-land om man inte kan få den vård som man behöver i rimlig tid hemma i Sverige. Inte så dumt va?
    Länk för den intresserade:
    www.forsakringskassan.se/sjukvard/vard_inom_e.../!ut/p/b1/04_Sj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfGjzOItjAx8nZwM HQ0sgg0sDDwtPSxd3SyN3EMCDYAKIoEKDHAARwN8-l3MTaD68S ggYH-4fhRYCT4XEHKDn0d-bqp-QW5ohEGWiSIA4WWM-A!!/dl4 /d5/L2dJQSEvUUt3QS80SmtFL1o2XzgyME1CQjFBMDhTMDgwST lIOUVGOTJHSkw2/
    Tack så mycket för tipset å länken! Fick höra samma sak av en annan tjej jag pratat med, de hade fått tillbaks alla kostnader utom för bensin typ. Tack igen, d lutar mer å mer åt att d blir CFC eller gyn Grönlund.
  • Längtan 30
    jenniekk skrev 2012-01-28 08:44:30 följande:
    Ja vi laddar för ett nytt försök. Men det är ett tag kvar. Nu satsar vi på 3:e gången gillt!Glad

Kommer du förändra tidpunkt för insemination nästa försök? Eller hur tänker ni kring tidpunkten?
    Håller tummar å tår att d går bra för er nästa gång!
    sockerpian skrev 2012-01-28 08:51:45 följande:
    Jag är GRAVID......jag tror det knappt, men det är ett plus...det visar väl ingenting annars??? eller??? jag är helt snurrig av lycka!

försökt i 7 år och så åker man till Danmark och pangSkrattande
    Åhhh va härligt, stort grattis!!

• Längtan 30
    jenniekk skrev 2012-01-28 10:54:16 följande:
    Funderar över hur det gått till när ni andra valt donator, anonym donator.

Vi har lämnat ett önskemål om donator och gynekologen har sedan plockat ut den som stämmer bäst in på vårt önskemål, men vi har själva fått kolla igenom donatorerna.

När vi valt donator har vi fått sitta ner en stund medans strået hämtas. Sedan sker insemination.

Tinas sperman väldigt snabbt? Läste på Storks hemsida att sperman tinas och man tvättar den sedan igen??

Förstår inte hur det går till riktigt nu... Någon som är kunnig i detta?
    Vi har ju inte riktigt kommit så långt ännu, i.o.m att min kille e utomlands å jobbar t maj ungefär men vi har tänkt ta en anonym donator när vi kör igång, m liknande drag av min sambo å mig själv..

Vet inte riktigt hur lång tid d tar, bara att den tinas upp lagom t den tid man fått å att man helst inte ska bli sen för då kan den "fungera" sämre. Önskar jag kunnat vara t större hjälp Jenniekk .. Obestämd
  • Längtan 30
    jenniekk skrev 2012-01-28 11:47:18 följande:
    Tack ändå! Glad

Har redan gjort 2 DI men inte frågat gyn hur detta fungerar. Eftersom vi valt donator då vi kommit, fått sitta ner en stund sen insemination.

Hoppas någon annan kan svara...

Hoppas att Maj månad kommer fort iår så ni kan starta.. Lycka Till! Har ni valt klinik? Eller ni gör kanske DI i Sve?
    Så lite så!

D e Storken ni varit på va? Håller tummarna att nån annan har fler å bättre svar att ge, ja har fått mycket hjälp av 2 tjejer speciellt, även om jag fått fr fler när ja följt trådarna

Vi åker nog t CFC (Köpenhamns Fertilitets Klinik), men e även lite nyfikna på Gyn Grönlund som ligger i/på Helsingör. Vi e uppsatta på väntelista på reproduktionsmedicin, men fick veta förra veckan efter min undersökning att väntetiden e 15-16mån fr d att vi sattes upp i juni förra året å därmed inte förrän i september lr oktober.. Tack så jättemycket, jag hoppas oxå att tiden bara flyger iväg  
  • Längtan 30
    sunsed1 skrev 2012-01-28 13:46:47 följande:
    HEJ

Hur har et gått för er alla som har inseminerats och har BIM nu nån gång i dagarna?

Jag är nu på BIM - 1

Men Jag har haft världens mensvärk igår och ont i korsryggen, och var svullen som innan mens. Och så har jag testat igår med ClearBlue - och så stod det klart och tydligt - EJ GRAVID ....

Suck , så nu är det bara att vänta tills mensen dyker upp snart

Nya tag nästa månad - CPH here I come in February

lycka till till er andra

kram
    Håller tummar å tår att mensen inte kommer, t dess tycker ja inte att du ska tappa hoppet även om ja förstår att d e jobbigt!!

Har gått igenom samma känslor när vi gått igenom olika stadier i utredningen, fram t ja gjort min äggledarundersökning va ja övertygad om att VUL skulle visa alla möjliga sorters åkommor å att kontrastvätskan inte skulle ta sig igenom äggledarna. Stenhårt övertygad å deppig men när testet va gjort å ja bara fick positiva besked, vågade ja så sakta börja hoppas å se fram emot kommande insemination. Läkaren kallade min livmoder "slät å jättefin" å äggledarna likadant, hade t.o.m börjat få en äggblåsa trots att ja haft mens 6-7dgr innan undersökningen å d va visst jättebra d oxå. Nog om mig, ja håller tummarna som sagt! Hjärta
  • Längtan 30
    jenniekk skrev 2012-01-28 16:38:57 följande:
    Nej, vi går hos Gyn Grönlund. Har för oss varit smidigast och ta sig dit och så vill jag göra vul innan inseminationen för att se om ägglossning verkligen /skett/kommer ske.

Köpt nya ägglossningstest idag så nu vill jag att dagarna ska rulla på lite fortare...
    Oki, spännande! Ja vet väldigt lite om dom, men dom e m på vår "dk-lista" inför insemination framöver..Hur e dom? Tror ja såg i ett annat inlägg att du gillade dr Lars iofs, men hur fungerar deras "rutiner" för övrigt?

Kör du/ni digitala tester? Hoppas ni plussar efter nästa försök! Hjärta
  • Längtan 30
    jenniekk skrev 2012-01-28 16:39:43 följande:
    Hur gamla är ni andra tjejer?

Lite nyfiken... 28 är jag...
    Ja e 31, huuuuuuu vilken tant hehehe. Tungan ute
    MygganMy skrev 2012-01-28 18:01:28 följande:
    Jag blir 30 i år...:/ Kommer inte hinna få barn innan jag fyller- vilkert ger en grym ångest när jag tänker på det :/
    D hade ja oxå, men i "barnskaffningssyfte" säger dom att d e UNGT, iaf när ja har pratat m läkare å bm på reproduktionsmedicin. Huvva ja kommer va 32 när ja blir mamma första gången om/när ja blir gravid i vår/sommar, 30-31 e ju ingenting! 
  • Längtan 30
    sockerpian skrev 2012-01-28 16:29:39 följande:
    Tack allihopaSkrattande Känns helt overkligt!!! Har ätit prinsesstårta hela dagen..haha
    vi är superglada med samtidigt tror man ändå att mensen kommer komma...jobbigt!

Lycka till allihopa, hoppas på fler plus snartSkrattande

Tack för att ni finns där ute så man kan dela alla tankar och oro med er, skönt när man alla är i liknande eller samma situation!Hjärta

Jag hänger kvar här såklartSkrattande, vill ju följa er och se hur det går..och peppa så mycket jag kanSkrattande
    Underbart! Hjärta Grattis igen! Kan tänka mig att hjärnan går på högvarv å känslorna åker berg-o-dalbana men tror inte du behöver oroa dig, jättekul att du hänger kvar här ändå!
  • Längtan 30
    lisalycklig skrev 2012-01-28 18:32:30 följande:
    Hej, jag tror inte att jag har varit inblandad i denna tråden tidigare men jag hoppar gärna in om jag får. Är i samma sits som er andra. Maken har inga spermier så vi gör donatorsinseminationer. Har gjort 7 i Danmark och 1 i Sverige denna veckan. Ville gå över till Ivf på rmc men fick inte. Jag fyller 32 i år och vi har försökt i över 5 år...
    Välkommen!

Håller tummarna att 2012 e året ni blir gravida! :) 
Svar på tråden Vi som ska börja inseminera 2012