• Edds

Vi som väntar smått i September 2012

Jag kissar också 5 gånger per natt ungefär, riktigt jobbigt ! Ibland sitter jag så länge på toaletten att jag nästan somnat dit ! jag är så trött.. idag sov jag länge.... närmare 11 tror jag klockan var.. är annars uppe kring 7-8 varje morgon..

har inte gjort många krafttag idag men har ändå haft ett jädrans tryck neråt idag, en mycket stor bebis i väldigt lite plats känns det som. Nästan som "Mamma snäälla får jag komma uuuut, ur naveln !!!"   hihi

NICU skrev 2012-07-22 12:07:10 följande:
    Nej, det ser man inte på UL. Det syns om man gör ett KUB/NUPP-test för att bedöma riskerna. Men annars syns det inte på UL.
    Jag gjorde aldrig något KUB/NUPP test, fick inte ens frågan, men förmodligen för att jag bara är 22 år antar jag? . Jag minns inte om det var många här som gjorde det testet heller ? Guuu.. Jag hoppas så att min bebis är frisk och kry, kan inte oroa mig mer känns det som..
  • Edds
    FijaLija skrev 2012-07-22 20:50:28 följande:
    Åh jag blir helt matt... Jag vet inte om det är Sd eller om det bara är bebis som trycker... Jag vet iaf att det är obehagligt, jobbigt och svårt att andas...
    you´re not alone ! Det trycker neråt , det trycker uppåt och lungorna kollapsar snart. på tvären tycks det ligga än, så jag har verkligen inga hopp om att bebis vänder sig själv till rätta just nu faktiskt :( ibland undrar jag om jag har två där inne och de har missat den andre ? förstår inte hur det kan trycka ut åt alla håll samtidigt ,.. haha
  • Edds
    sexhundra skrev 2012-07-22 21:06:27 följande:
    Edds, du tror din bebis ligger på tvären. Vart känner du den? Huvud, rumpa, fot osv! :)
    hehe jag SER att den ligger på tvären. Det är som två bröst som sticker ut, på varsin sida av naveln, en mycket envis bebis som tycker om att trycka upp rumpan och huvudet, antar att den liksom lägger händer och fötter mot ryggen och spjänar ut. det är olidligt och jag kan inte göra nånting när det är så haha

fast jag tror även att den snurrar lite grann iallafall, för ibland är det en lååång rygg som trycker ut på sidan av magen bara ! Men som fijalija säger så känner jag verkligen att den ligger på bäckenet, och definitivt inte i det...
    FijaLija skrev 2012-07-22 21:07:51 följande:
    Skönt att man har några som förstår en! 
    Jag har samma lika som dig när det gäller tvärläge, tidigare idag så slogs det på ena sidan blygbenet, sparkades på andra sidan blygbenet plus att den sparkade upp stjärten eller knäade mig i vänstra lungan samtidigt...  det var läskigt! 

jag fattar inte riktigt hur min ligger men jag vet och känner iaf att den ligger på bäckenet och inte i... ibland kan den sparka eller slå neråt så man viks dubbelt men det är det enda jag känner neråt... annars är det utåt och uppåt som gäller. 
    Jag längtar så till i morgon så jag får börja förbereda mig psykiskt på snittet och räkna ner på riktigt..  
    ja precis, när det bökar omkring som mest så kan man inte förstå hur det kan putta och spjäna och snurra och puffa från alla håll och kanter, det verkar vara en riktig akrobat där inne !!

Hade du fått något datum än för snitt? Måste ju kännas skönt att kunna förbereda dig som du säger psykiskt på det !!

Jag tycker dock inte om att min BM, mina senaste besök, har pratat om att vi kommer få planerat snitt ifall den inte vill vända på sig, och det förstår jag, men det känns som om hon vill förbereda mig, tror hon sagt det nu vid 3-4 besök... ja sen v 28..
  • Edds
    FijaLija skrev 2012-07-22 21:22:52 följande:
    Edds: haha ja precis! ;)

Nej vi ska få datum i morgon :)
    hm, det känns ju lite tidigt att börja prata om det redan då! men som du säger hon kanske förbereder dig! 
    Har du börjat fölika/försonat dig vid tanken på att du kanske kommer få planera in snitt?
    Ja, förmodligen har hon någon baktanke, kanske hon varit med om detta tidigare :)
    Jag var väääldigt EMOT tanken på kejsarsnitt i början. Har pratat med bekanta som gjort KS och även försonat mig vid tanken av det. Skulle helst slippa ett ks, men just nu känns det absolut inte som något hemskt eller läskigt som jag tyckte i början. (var så orolig över såret och allt omkring att vara vaken när de gör de liksom) Men jag har nog bearbetat den tanken ganska mycket på baksidan av alla andra tankar tror jag, för jag ser mycket mildare på det nu än jag gjorde först :)

Nu på torsdag ska jag på vanligt bm besök så vi får se hur liten vill placera sig då. Annars så känns det såå skönt att de ska kontrollera läge och tillväxt den 1 augusti, bebis har altså bara 9 dagar på sig att vända sig, annars åker jag på vändningsförsök  !

Och just nu är det vändningsförsöket jag tänker mest på. Jag har hört att det inte är så trevligt... och så undrar man såklart, finns det några risker ?

Lycka till imorgon hos läkaren !!! :)
  • Edds

Jag vill också njuta av sommaren ! Men hela släkten är bortrest, mina vänner jobbar, mannen jobbar och jag och vår hund ligger inne i vår lägenhet och börjar bli smått deprimerade och ruttnar bort ! Jag vill ut i solen och promenera och mysa, glassa och ta det lugnt, men jag har ingenstans att ta vägen, och kan heller inte promenera ! Uäk. Får passa på att måla klart spjälsängen...

Ang.alkoholen säger jag precis som alla andra, helt oacceptabelt ! Och JAG har ångest för att jag drack vin på julafton, för att sen 5 dagar senare få ett pluss på stickan (Och då hade jag avstått från alkohol i ungefär 9 månader redan eftersom jag var rädd att dricka ifall jag var gravid, på julafton tänkte jag att jag minnsan skulle unna mig lite vin, blev inte ens berusad, detta för att jag hade gett upp hoppet om att bli gravid, men TJI fick jag) Skit samma, man ska INTE dricka alkohol, inte röka, snusa.. ingenting. Min sambo drar iväg mig från folk som röker tillochmed ! När jag ammar kommer jag inte heller dricka, vill bara vara med mitt barn. Och om jag någon gång skall ta ett glas vin, så kommer jag pumpa ut och sätta i frysen klart så jag kan ge några omgångar. Jag går efter mina egna känslor ang det där, och går inte efter livsmedelsverkets.

• Edds
    oOLillaJagOoo skrev 2012-07-23 09:12:41 följande:
    Missuppfatta mig rätt nu, men vad skönt att det är fler än jag som går med dessa tankar! Jag har kontakt med en kurator men jag tycker inte att det hjälper så mycket ändå. Tankarna finns ju där ändå och det kommer nog att vara så fram tills barnet är fött då jag hoppas att allt "släpper". Jag är också rädd för den stora förändringen som ett barn för med sig, även om jag innerst inne vet att det förmodligen kommer vara den bästa förändringen i mitt liv. Men just nu känns det bara skrämmande.

Kram på dig!  
    även jag har haft denna rädsla. Det har inte kommit många gånger men som skoogish säger så har den tanken slagit en någon dag och det är inte kul. De värsta funderingarna har slutat för mig nu och jag kan inte mer är längta.

Men de senaste dagarna har jag skrämt upp mig själv med tanken att pappan kommer vara borta, han åker på jobbet, och hur gör jag då? Och jag är helt ensam, och kommer jag klara det utan honom?

Innerst inne VET jag att det kommer gå hur bra som helst, jag tror man kan allt på automatik, men det är en stor förändring för hela familjen. Vi har gjort ett barn som skall leva med oss nu, som inte klarar sig utan oss, som älskar oss över allt annat och som ser upp till oss. Och det ska jag leva upp till :)

Hoppas att du mår bättre och jag tror också att när du väl ligger där med din bebis på ditt bröst så kommer nog både du och barnet drunkna i kärlek :) !
  • Edds

längtar också massor tills jag ska till BM. Samtidigt som det känns som att de senaste besöken varit lätt sjattiga.. Fick ett samtal idag från min tillfälliga BM som ville bekräfta att "Du har lågt järnvärde" .. nehe? Säg något som jag inte redan vet... 9 rör blod senare och det är deeeeee ni kan konstatera, hade jag lust att säga. Det visste vi ju redan sen innan.

Just nu vill jag bara komma på BM besök och gå därifrån och faktiskt MÅ BRA. och att jag får magen mätt, och att bebis är pigg.. och att jag slipper det där vändningsförsöket.. för just nu stressar det mig enormt, trots att ni många förklarat så bra för mig hur det går till.. det känns jobbigt, och jag är en sån som tar ut detta i förväg, och mår dåligt flera dagar innan, för vad vet jag, min älskade lilla plutt kanske ligger rätt?? Och så går jag och mår dåligt i flera dagar....

FijaLija: Jag förstår precis din känsla, den besvikelsen när man sett fram emot något. Detta känns ju som att de skulle varit ett möte för dig att liksom få reda på information om vad som komma skall, att du ska få undra och få svar och sen kunna komma hem, må bra av att du tagit ett bra beslut som sen lättsamt sjunker in. Det är ingenting du bara vill läsa på en lapp och "jaha okej, då åker jag in den ex 29 augusti och snittar och plockar ut ungen" för det gör man ju varje dag... NOT ..

Usch, hoppas att du kanske kan få prata lite bättre med din vanliga barnmorska sen som kanske kan förklara lite bättre för dig så att du känner positivitet och engagemang från deras sida, de ska ju hjälpa dig genom detta !! det är ju deras jobb...

blää för taskiga attityder, jag blir så irriterad ! Samma som hände starstruck. Åååh jag vill bara #%!!!?="!!! grrrr på alla som har sån taskig attityd att de inte borde vistas offentligt..!

• Edds

ursäkta för lååångt och kaskadspytt inlägg föressten hehe ;)

• Edds

jaa hoppas att det känns bra tillslut iallafall !

Jag tror att jag är såå otrooligt negativ till allt just nu för att jag har så otroligt tung mage, jag är otroligt less på att vara gravid och jag har tagit på mig för mkt jobb, och jag önskar att barnmorskan ber mig sluta jobba nu på torsdag när jag är dit, för då har jag en anledning att säga bort det.

Jag är så otroligt stressad över detta hus, och jag har såna förvärkar varje kväll nu och det är så trångt att det gör ont så fort barnet rör sig..och jag vill bara ha ut mitt barn, haha !

Men jag gissat att allt detta hör till :)

• Edds

precis så... jag kan verkligen inte förstå hur det skall rymmas 1 kg bebis mer i magen, på ett ungefär ...

Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012