Angie99 skrev 2012-08-16 20:10:55 följande:
Har varit hos BM idag.
Hon kollade inte järn, socker eller urin. Jag tror det berodde på att vi fick annat att prata om.
Som jag trodde så har bebis fortfarande inte vänt sig. Rackarunge!
Toppen tänkte jag, då bokar hon ett UL (som jag ville) så kan vi kolla om läget stämmer, samt få reda på vikt och förhoppningsvis kön. SEN får jag ta ett beslut om jag vill prova vändningsförsök eller KS.
Men inte då, BM ringde och bokade tid för vändningsförsök så på måndag kl 9 ska jag dit. Det var som jag inte hade nått val. Jag frågade om risker men hon sa att de var väldigt små. Jag frågade om det gjorde ont, men det skulle det inte alls göra. Både dessa saker vet jag inte alltid stämmer då jag har läst folks berättelser om vändningsförsök.
Så nu är frågan, ska jag prova att få bebis vänd och köra på vaginal förlossning ELLER ska jag vägra vändningsförsök och försöka få tid för ett planerat snitt? Vad hade ni gjort? Vilka för och nackdelar finns det med vaginalt vs kejsarsnitt? Nån som har erfarenhet av båda?
Jag har blivit både snittad, fött vaginalt och vänt ett barn
Senast jag var på bm-besök låg bebisen i säte för min del också, och jag förväntar mig inte att den har vänt sig till nästa besök då det i så fall blir tal om vändningsförsök. Jag kommer vilja försöka vända, sist gång gick det jättebra. Det gjorde inte ont, det som var värst (förutom nålen i armen) var att försöka slappna av medan någon trycker ner händerna i magen på en, fast det gjorde inte ont utan krävde mest mycket koncentration. Och så låg jag och väntade på att det skulle börja göra ont. Tydligen lyckas det till 50% så vi hade väl "tur" att det gick så bra sist. Kommer inte tro att det går lika bra den här gången, men jag vill ju hoppas.
Tycker det var väldigt konstigt gjort av din bm att inte ens fråga dig hur du tänkte kring det hela. Att inte upplysa om riskerna kan jag väl också tycka är lite fel, även om det är dumt att skrämmas i onödan. Tycker själv att jag blev lite konstigt bemött på sjukhuset när vi var där för att vända, precis som att det aldrig inträffar något vid vändningsförsöken.