Inlägg från: Superbia |Visa alla inlägg
  • Superbia

Vi som väntar smått i September 2012

Skoogish skrev 2012-08-16 11:11:34 följande:
    Usch, vad hemsk jag känner mig. Sitter och läser om er som får åka in till förlossningen och som har smärtor av olika slag och tänker "Jaha, jag då?" Har inte ens lite molvärk eller några sammandragningar eller slemproppar eller vatten som sipprar. Det enda är att ungen verkar vilja sparka sig ut ur urinröret, typ..

Som sagt, inget som man ska tänka, och jag är egentligen tacksam över att jag inte har så ont, men snart vill jag bara att NÅGOT ska hända - för att visa att jag är nära.. Det är tur att ungen lever rövare där inne, i alla fall..
    Sorry för lite gnäll...
    Det händer inget för mig heller om det är till någon tröst Glad
    ♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Knut 110531 ♥ BF 120916
  • Superbia
    Carfreak skrev 2012-08-16 12:08:11 följande:
    Mena inte att hon blir anfådd av bilkörandet men att åka till sitt jobb, flaxa runt på stan/ullared osv.

Hon blir ju anfådd av att bara ta på sig skon eller resa sig ur sängen så ovanstående saker torde göra det ännu värre..

Rätt kul när man får skit för att man är orolig och tänker på hennes/barnets bästa.. - men nu förblir jag tyst istället !

Herregud, tål ett skämt människa.
  • Superbia
    Snart fyra barn skrev 2012-08-16 12:14:25 följande:

Har kännt så med alla barnen innan dom kommit, bara den lille kommer ut så tror jag att det känns bättre.
    Ja, man har ju inte så mycket att välja på, och sist gång var jag överraskad av att det inte alls var så svårt att få det att gå ihop som jag hade föreställt mig. Hoppas att det känns samma den här gången. Min sambo kommer vara hemma ett tag var det tänkt, ett par månader i alla fall, så jag behöver inte fixa allt själv till en början och det känns ju bra.
  • Superbia
    Edds skrev 2012-08-16 14:26:13 följande:
    Jag har hört ( och sett bilder på både mor och svärmor ) att man kan få en riktig potatisnäsa om man samlar vätska... Detta har jag dock inte gjort :D MEN kan man samla i läpparna?? Mamma frågade på fullaste allvar igår om jag satt fyllning i läpparna och nu när jag tittar på ex mun överläpp så ser den väldigt ny fylld ut , put anka läpp ungefär haha :)
    Man kan samla vatten överallt tydligen. Första gången fick jag ta ut min piercing i läppen eftersom jag hade svullnat så mycket att jag inte kunde ha den kvar. Det där med näsan berättade en jobbarkompis till mig att hon hade haft alla sina graviditeter.
  • Superbia
    Alicias skrev 2012-08-16 15:11:09 följande:
    Usch fick nyss veta att en kollega till mig har gått bort i en olycka. Hennes lilla son var med henne när det hände och han har bara sin mamma, ingen kontakt med pappan. Ryser i hela kroppen! Livet är så otroligt skört, ena stunden är man här och nästa stund kan livet vara över, på bara en sekund. 

Vill inte skapa tråkig stämning här inne men idag är jag extra tacksam och lycklig för det lilla livet jag bär i min mage och för alla era små. 
    Men vad hemskt! Hur gammal är hennes son?
  • Superbia
    Em skrev 2012-08-16 17:11:24 följande:
    Näe...förklaringen jag fick från min bm var att det alltid är högt tryck på fl här så fl- personalen vill att det verkligen är fl på g...så tyvärr är der ju så att de hellre inte tar emot/ skickar hem folk istället för att göra undersökningar...med Noah fick jag tjata mig in...efter att ha ringt 2 gånger o de hade nekat mig på telefon...3 min mellan värkarna o öppen 5 cm...gött!!
    Hur långt har du till nästa sjukhus med förlossningsavdelning? Visst kan det vara fullt och jag förstår om de inte vill ha folk där "i onödan", men det är ju inte helt otroligt att det börjar hända saker för oss nu snart.
  • Superbia
    Angie99 skrev 2012-08-16 20:10:55 följande:
    Har varit hos BM idag.

Hon kollade inte järn, socker eller urin. Jag tror det berodde på att vi fick annat att prata om.
    Som jag trodde så har bebis fortfarande inte vänt sig. Rackarunge!
    Toppen tänkte jag, då bokar hon ett UL (som jag ville) så kan vi kolla om läget stämmer, samt få reda på vikt och förhoppningsvis kön. SEN får jag ta ett beslut om jag vill prova vändningsförsök eller KS.
    Men inte då, BM ringde och bokade tid för vändningsförsök så på måndag kl 9 ska jag dit. Det var som jag inte hade nått val. Jag frågade om risker men hon sa att de var väldigt små. Jag frågade om det gjorde ont, men det skulle det inte alls göra. Både dessa saker vet jag inte alltid stämmer då jag har läst folks berättelser om vändningsförsök.

Så nu är frågan, ska jag prova att få bebis vänd och köra på vaginal förlossning ELLER ska jag vägra vändningsförsök och försöka få tid för ett planerat snitt? Vad hade ni gjort? Vilka för och nackdelar finns det med vaginalt vs kejsarsnitt? Nån som har erfarenhet av båda?
    Jag har blivit både snittad, fött vaginalt och vänt ett barn Glad

Senast jag var på bm-besök låg bebisen i säte för min del också, och jag förväntar mig inte att den har vänt sig till nästa besök då det i så fall blir tal om vändningsförsök. Jag kommer vilja försöka vända, sist gång gick det jättebra. Det gjorde inte ont, det som var värst (förutom nålen i armen) var att försöka slappna av medan någon trycker ner händerna i magen på en, fast det gjorde inte ont utan krävde mest mycket koncentration. Och så låg jag och väntade på att det skulle börja göra ont. Tydligen lyckas det till 50% så vi hade väl "tur" att det gick så bra sist. Kommer inte tro att det går lika bra den här gången, men jag vill ju hoppas.

Tycker det var väldigt konstigt gjort av din bm att inte ens fråga dig hur du tänkte kring det hela. Att inte upplysa om riskerna kan jag väl också tycka är lite fel, även om det är dumt att skrämmas i onödan. Tycker själv att jag blev lite konstigt bemött på sjukhuset när vi var där för att vända, precis som att det aldrig inträffar något vid vändningsförsöken.
  • Superbia
    Dag och natt skrev 2012-08-16 22:01:34 följande:
    Vad mysigt drömmenblirsann! Jag har inte riktigt förstått mig på babyshowers dock, man får presenterna innan bebisen har kommit? Sen antar jag att man förmodligen inte får ytterligare presenter efter att barnet är fött? Vet inte om det är en generationsfråga, kanske inte, men jag är 30+ och ingen av mina kompisar eller äldre syskon har någonsin pratat om babyshowers. Tungan ute
    Det känns väldigt amerikanskt och inget som jag känner att jag har något behov av, men det är ju kul att bli överraskad och se vad för vänner man har Glad
  • Superbia
    Angie99 skrev 2012-08-17 11:16:35 följande:
    Ja så var det för mig också. Men jag antar att eftersom BM tar det så för givet att man ska prova vändning så måste det innebära att riskerna är ytterst små och att en vaginal förlossning är bättre. En kompis till mig sa att mamman knyter an bättre till barnet efter en vaginal förlossning eftersom vissa hormoner utsöndras då.
    Berätta hur det gick, jag är jättenyfiken!
    Min son som föddes vaginalt tog längst tid att knyta an till, jämfört med tvillingarna som jag snittades med, så det behöver såklart inte stämma heller Flört
  • Superbia
    Edds skrev 2012-08-17 09:03:19 följande:
    De frågade oss om gemensam vårdnad samt om jag intygar att han är far. Även om bebisen kunde blivit till i nov eller dec av oss två :p
    Det är lite dumförklarande det där, speciellt för pappan. "Vet du om att bebisen blev till under den här tiden?", ungefär så.
Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012