Inlägg från: JePaLuLi |Visa alla inlägg
  • JePaLuLi

Vi som väntar smått i September 2012

Så länge inte värkarna har satt igång, det blöder eller vattnet har gått så är det nog ingen fara...

• JePaLuLi

Min man (dåvarande sambo) friade under vår första sons förlossning. Helt underbart var det! Vi kämpade tillsammans som ett fantastiskt team mot målet att få träffa vår förstfödde och så ställde han den stora frågan

• JePaLuLi

Jag har en solskenshistoria ang amning
    Det har aldrig strulat för mig och båda grabbarna har sugit tag direkt
    Det enda som hände var att andra sonen fick torsk i munnen som smittade till bröstvårtorna, men det var snabbt borta med behandling.

• JePaLuLi

Pepitaz: Välkommen!
    Jag tror det är viktigt att man gör det äldre barnet delaktig. Att han/hon tex får vara med och fylla på blöjor, lägga mer de små kläderna i lådan, välja ut bebisens första gosedjur, bädda spjälsängen etc. Sen finns det massor av böcker att läsa. Uno i mammas mage, Lillefanten får ett syskon, Emma får en lillebror är exempel på böcker små barn brukar uppskatta.

Många köper även en docka till syskonet så de kan ha en egen bebis att tvätta, mata, byta blöjor på mm.

• JePaLuLi

Min kompis testade ricinolja. Hon fick skicka in en annan kompis till Apoteket för de vill inte sälja det till gravida.
    Visst satte förlossningen igång, men det fick på tok för snabbt och moderkakan höll på att lossna. De flesta avråder från ricinolja eftersom det kan sätta både bebis och mammans liv på spel...

• JePaLuLi

Fick däremot tips i FB-gruppen om att ta en msk olja och en msk curry. Det känns mer ofarligt :)

• JePaLuLi
    pepitaz skrev 2012-09-01 20:38:42 följande:
    Ska det ätas? Oljan och curryn? Eller vad?

Ja
    LillStinis skrev 2012-09-01 20:42:24 följande:
    Kanske värt att prova.

Ja det skadar ju iaf inte
    Tog min shot för några timmar sen och än är det lugnt...'

Tydligen är det flera som har fött inom det närmsta dygnet efter den där blandningen.     

★(¯`°?.¸ ღ♥ Lucas & Linus ♥ღ¸.?°¯)★
  • JePaLuLi

När drack du din shot?
    Jag var ute och gick nu och fick genast ont.. . Så nu hoppas jag nåt händer!

• JePaLuLi

Fast det får ju inte att tvinga fram nånting om man tar såna här huskurer. Barnet kommer om det är redo...
    Det är skillnad om man tar tex ricinolja, som är rent av farligt! Curry och olja är ju helt naturliga produkter, precis som ananas.

Förvärkar har jag haft i flera veckor, men ännu ingen bebis...

• JePaLuLi

Min första son är förlöst med sugklocka och det var ingen större katastrof. Då var anledningen värre... Att han fastnade för att de missat att tömma min urinblåsa :/

• JePaLuLi

Min bm sa att förvärkar och eftervärkar blir värre för varje barn...

Och hittills kan jag bara hålla med... :-/ 

★(¯`°?.¸ ღ♥ Lucas & Linus ♥ღ¸.?°¯)★
  • JePaLuLi

Om värkarna ökar i styrka så låter det ju som att det kan ta dags snart. Lindras det inte av bad/dusch och Alvedon?
    Är det första barnet brukar man ju säga att man ska ha ungefär 3 värkar inom 10 minuter... Men har du så ont så kan du ju alltid ringa in till fl och se vad de säger.

• JePaLuLi

Jag tror att MnM2010 menar att bebisen kan ligga på olika sätt i magen, fast det inte är "fel". Har de ryggen upp mot mammans mage så har de bättre utgångsläge när det är dags att snurra ner i bäckenkanalen och det kan då gå lite smidigare och fortare under själva förlossningen. Så fick jag det förklarat för mig av min bm i alla fall.

• JePaLuLi

Har hon 5 värkar på 10 minuter är det väl dags att åka in? Man brukar väl säga att vid 3 värkar på 10 minuter är det ta att åka in när det är första barnet.

Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012