MiaMy skrev 2012-06-14 12:43:00 följande:
Jag är rädd att även min bebis kommer vara väldigt stor. I mammas släkt har bebisarna i flera generationer varit stora. Jag vägde 4650 g och var 55 cm lång. Hur beräknar man om bebis är stor, är det med TUL? Måste man göra det i v. 32? Jag kommer att vara på resa v. 31-35, så jag kan inte göra då. Ska prata med BM. Vad är hinsvepning?
Hoppas allt går bra med dig/er!
Angie99 skrev 2012-06-14 12:47:58 följande:
Hur kan de se att bebis är stor? En del skriver ju t.o.m. vikt, hur får man fram det?
Jag ska på UL i v 32 för att kolla moderkakan, kollar de även hur stor bebis är då?
Och de menar då att bebis kan vara upp mot 5kg i vecka 41? Men om h*n föds i vecka 38 då?
Även om min största rädsla är stor bebis så oroa dig inte för mycket! Jag har hört om en del med 5 kg bebisar där förlossningen bara tog 4-5 timmar och var i det närmsta smärtfri.
dag när hon mätte fs måttet så låg jag på 30 och det krysa hon i en kurva som visar sig att följer jag detta så blir det upp mot 5 kg precis som med mitt förra barn. Jag vet inte varför det är just i vecka 32 vi ska göra TUL, men då kan de ser mer och ev skulle jag får göra ulta ljud med 14 dagars mellan rum sedan så skulle de ta hinnan på mig så att förlossningen starta i tid och då är jag under observation eftersom jag har snittatas i livmodern innan med sonen som var stor. jag har ju även op för ett ex för ca 2 år sedan så ingen vet ju hur mycket sammanväxtningar osv jag kan ha i buken. men jag är så glad att de har mig under uppsikt. jag har fått vara med om allt för mycket skit.
och min högsta önskan är ju att få en vaginal förlossning.