Inlägg från: IdaVasterflo |Visa alla inlägg
  • IdaVasterflo

Vi som väntar smått i September 2012

NICU skrev 2012-08-22 20:36:55 följande:
    I vårt landsting (VG) så samlar lab-bilen upp donationsmjölk på vårdcentralerna runt omkring så att donatorn inte behöver åka. Gör de inte så där du bor?
    Har aldrig hört om att de gör det. Men jag måste fråga i morgon!
  • IdaVasterflo

Idag är jag lite sur! Lämnade ju nya blodprover i Tisdags för att kontrollera immuniseringen. Idag när jag var på läkarbesök så hade provsvaren inte kommit än, så hon lovade att de skulle ringa när de fått dem.

På eftermiddagen ringer de från förlossningen, och ber så hemskt mycket om ursäkt, men de har tappat bort mina blodprov! De finns inte på sjukhuset här, och inte i Umeå dit de skulle. Så nu måste jag ta nya prover på Måndag morgon. Gahhh!.

Lillskrutt verkar ha det bra i alla fall. Fint ultraljud och ctg-kurva! :)

Jag har varit helt tokig i dag. Målat, putsat fönster, rivit ner gardiner och håller väl på att boa om hela sovrummet tror jag. hehe.. 

• IdaVasterflo
    Kaksmulan1 skrev 2012-08-24 01:35:35 följande:
    Nu sitter jag på FL och väntar på ett rum på BB med vår lilla Molly i famnen. Hon kom som en raket igår kväll (torsdsg) 37+8 i gravlängd. Första värken kom kl 19, vattnet gick i bilen 22.04, inne på FL 22.10 och hon va ute 22.30.
    GRATTIS!!   
  • IdaVasterflo
    Edds:   Ja, klantigt kan man tycka! Och det känns ju så lagom kul när han som tar blodproven sa typ: "Vad bra, nu hinner de här med dagens leverans till Umeå, för varje dag kan göra stor skillnad!" Och så dröjer det en hel vecka till innan man får något svar.  humpf! 

• IdaVasterflo
    H44 skrev 2012-08-23 23:34:49 följande:
    Vem var det som hade minskat fostervatten här?? Vad sa de till dig om det? Jag har oxå det å känner mig lite orolig. Hur ofta ska du på kontroll, vilken v är du i nu? Blev nyfiken ;) hoppas det är ok?
    Jag har tydligen lite lite fostervatten. Det ska tydligen ligga mellan 5-25 cm, totalt räknat av alla fostervattensfickor.  Och är det under den mängden så blir man förlöst. Jag har haft runt 8 cm de senaste besöken. Så jag går på kontroller två gånger i veckan och kollar flöde och fostervattensmängd. Jag är i vecka 37+3. 
  • IdaVasterflo
    Smurfan87 skrev 2012-08-24 15:53:29 följande:
    Tack för era tankar!

Vill bara säga att du har mina varmaste tankar.
  • IdaVasterflo
    H44 skrev 2012-08-24 13:17:43 följande:
    Ida: har de någon förklaring till ditt minskade vatten? Jag känner mig lite orolig å detta känns olustigt. Är i v 37+2 så vi ligger nästan lika. Tror du de kommer låta dig gå hela tiden ut? Jag låg på precis 5,1 cm. Ska in igen på mån.

Nä, alltså anledningen till att de kollar är ju för att produktionen av fostervatten har att göra med moderkakans funktion. Är mängden stabil så är det ju ingen fara, men om det minskar så är det ju risk att moderkakan inte fungerar som den ska. Och det är ju livsnödvändigt för bebisen med en fungerande moderkaka. Och av samma anledning kontrollerar de flödet i navelsträngen. Så det är inte mängden fostervatten i sig som är problematisk. Och skulle det visa sig att vattenmängden bara minskar så blir jag förlöst. Men antagligen så blir jag igångsatt runt 38 veckor ändå, men det har inte med fostervattnet att göra. :)
  • IdaVasterflo

Är på väg till spec.mvc för att träffa min läkare som kommit tillbaka från semestern idag. Hoppas att man får några vettiga besked.

Håll tummarna för mig är ni gulliga!  

• IdaVasterflo

Vecka 38+0 idag och min bebis verkar inte heller ha bråttom! På läkarbesöket i går bestämdes inget speciellt, förutom ny tid på Onsdag. Och ska jag vara ärlig så känns det rätt okej faktiskt. Livmodertappen var bakåtriktad och helt sluten, så de ville inte börja mixtra med någon igångsättning så länge jag inte börjat mogna själv, och så länge bebis mår bra.
    Och det verkar h*n ju göra! Fortfarande + 15% så det blir säkert en bebis på över 4 kg innan det är klart. 

Det kändes faktiskt ganska skönt på något sätt att ha kanske i alla fall en vecka till på sig innan bebis anländer.  

• IdaVasterflo
    Snart fyra barn skrev 2012-08-28 14:41:13 följande:
    Nu börjar jag bli riktigt nervös! Imorgon ska vi va på förlossningen halv nio på morgonen och sättas igång. Ska bli skönt att äntligen få träffa bebisen men vägen dit skrämmer mig. Går runt som en äggsjuk höna här hemma och försöker fördriva tiden så gott det nu går. Håll tummarna för att det inte ska bli allt för långdragen förlossning! Gaaaah!!!

Oj oj, vad spännande! Håller tummar och tår att det går smidigt!
Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012