Inlägg från: IdaVasterflo |Visa alla inlägg
  • IdaVasterflo

Vi som väntar smått i September 2012

Skoogish skrev 2012-08-13 10:21:05 följande:
    Jag rakar fortfarande - när jag orkar. Men går på känsla, för jag ser inte ett skvatt ^^ Mest brukar jag bara ansa lite snabbt med rakhyveln, för att undvika att det växer för långt. Raka benen är ju ett helvete! Och jag som inte tycker om att vara hårig.. Dagens i-landsproblem :P

När jag känner på min mage så är den aldrig hård eller så i nederkant, men runt och ovanför naveln är det ofta nåt som sticker ut eller som är hårt. Betyder det att ungen ligger högt upp, eller att det bara är mindre plats upptill? Eller nåt :P
    Min bebis har rumpan rätt upp så det känns som en hård knöl. Men sen så känns även toppen på livmodern som en hård topp. Ibland är det svårt att avgöra om det är bebisen eller livmodern man känner där uppe. knölar vid naveln brukar vara knän eller fötter (i alla fall på mig).

Min dotter var ganska lång när hon föddes (55 cm till 3770g) och jag tror att det blir en lång en den här gången också. För rumpan är oftast så långt upp det går nästan, och huvudet ändå ganska långt ner, om än inte fixerat i bäckenet ännu.
  • IdaVasterflo
    StarStruck skrev 2012-08-13 10:42:37 följande:
    Nu har den värsta mensvärken släppt! Men är det farligt att ha sex om man har öppnat sig?
    Det är nog inte så bra ifall det inte är dags än. Men vill man att förlossning ska starta så är det ingen fara så länge vattnet inte har gått. Barnmorskan rekommenderade "färdknäppen" när jag var öppen 3 cm. 
    Men är det tidigt än så ska man nog helst låta bli! 
  • IdaVasterflo
    FijaLija skrev 2012-08-13 11:16:34 följande:
    Har tänkt på dig! Hur mår du och hur går det för dig? Kram

Vad söt du är! :) Jag mår bra, känns lite bättre när jag passerat vecka 35. Är lite nerrvös ändå inför vad ultraljudet ska visa i morgon. Hoppas att liten har följt sin kurva och mår bra! Men h*n rör på sig ganska mycket, och det gör mig lugn. :)
  • IdaVasterflo

Det märks att man hade bebisar på mage på 80-talet. Jag har lite bebisklädet som jag hade som nyfödd 1988, och alla knappar på kläderna sitter på ryggen och som en lucka ovanför rumpan. Det är nog inte så bekvämt när man ligger på rygg..

• IdaVasterflo
    19Majsan82 skrev 2012-08-13 21:13:06 följande:
    Har varit på vårt tredje TUL idag, är i v 36+3. Allt såg bra ut med Pyret som växer som h*n ska, beräknad vikt just nu är 3kg och det var mitt på kurvan, vilket känns bra! Blev även sjukskriven fram till BF som är den 7.9, pga mitt höga blodtryck. Har en liten fråga, har efter att jag suttit ner länge väldigt ont där nere, det känns som att smärtan sitter i skelettet lr hur jag nu ska förklara det, men om jag trycker där det gör ont så känns det ingenting utan smärtan kommer när jag går, ställer mig upp eller ska sätta mig ner sen kan det försvinna helt efter ett tag. Är det nån som trots min dåliga förklaring kan säga vad det skulle kunna vara?   

Foglossningar skulle jag gissa på. Känns det runt svanskotan ungefär? Jag kan få väldigt ont om jag suttit på trästol en längre stund. Känns ungefär som att ryggslutet ska vika ihop sig när man ställer sig upp. Jag har inte några i annat fall just nu, utan bara när jag suttit för länge. Men jag har haft min beskärda del förut för att veta vad det är. :)
  • IdaVasterflo
    FijaLija skrev 2012-08-13 21:12:54 följande:
    Vad skönt! Jag förstår att du är nervös men det är ju bra att bebis rör på sig! Kramar

Ja jag litar som sagt inte så mycket på vad utrustningen säger, utan litar mest på hur aktiv bebis är.
  • IdaVasterflo
    19Majsan82 skrev 2012-08-13 21:32:14 följande:
    Tack för snabbt svar! Jag har tänkt att det kanske kan vara foglossning, men det känns liksom enbart på framsidan vid yttre blygdläpparna och gör ibland så pass ont att jag inte riktigt vill lyfta på fötterna och det kommer enbart om jag suttit länge på en hård stol. Har inte haft foglossning tidigare, och trodde att det skulle kännas annorlunda?!

Jo det kan kännas där fram också. Ibland både fram och bak samtidigt. Det brukar hjälpa om man sitter bredbent och typ bresar (tänk dig att sitta på en bakåtvänd stol där du har benet om varsin sida om ryggstödet.) Kan även hjälpa med någon kudde till stöd. Jag låter helst bli att sitta på hårda stolar dock. Jag står hellre. :)
  • IdaVasterflo
    JePaLuLi skrev 2012-08-13 22:21:03 följande:
    Det viktigaste är att man tänker på att det blir väldigt varmt i vagnen. Det är farligare att klä dem för varmt än för kallt fick vi lära oss...

Precis!. Bäst av allt är att klä dem med lager, så att man kan ta av eller på ett extra lager snabbt och enkelt. Lättast är att känna om de är för varm i nacken. Händer, fötter och näsa är oftast kalla på små barn så det är inget bra ställe att känna efter på. Och för värmens skull (när det väl är vinter) så är huvudet viktigast att skydda. Det är jättebra att ha en tunn bomullsmössa och sedan en tjockare fodrad utanpå. Då kan man ta av den tjocka när man går in någonstans och ha den tunna kvar. Och glöm inte att öppna overallen när ni går in på affärer eller så. :)
  • IdaVasterflo
    StarStruck skrev 2012-08-13 22:41:43 följande:
    Vi har lagt en fleecefilt i vagnen som bebis ska ligga på, men behövs det en kudde i vagnen?

En tunn kan vara bra. Jag använde en hopvikt tunn filt bara, och det funkade fin fint!
  • IdaVasterflo

Oj oj, här verkar det ju hända massvis!  Flera stycken som har värkar och är öppna och allt vad det är. Herregud, det är ju så nära för vissa nu! 

Önskar er lycka till och hoppas på att ni inte behöver ha ont så länge, utan att det får gå smidigt! (fast det är så värt all smärta i slutändan ändå, men så klart jättejobbigt när det pågår.)  

Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012