Skoogish skrev 2012-08-04 08:04:55 följande:
LillyRose: Åh, vad skönt att bada!
Dom har gjort FB-gruppen hemlig, men om du blir vän med någon i gruppen på FB, så kan den personen lägga till dig :)
Jag har en liten löjlig oro.. Eftersom jag har haft det så enkelt och inte förvärkar eller sd, vad jag har märkt av, så får jag för mig att ungen inte kommer komma ut i tid. Och jag vill verkligen inte gå över tiden! Det är ingenting jag egentligen kräver eller är rädd för när det kommer till förlossningen, men tanken på att inte föda mitt barn innan 17 september gör att jag nästan får lite panik. Tyvärr är det ju inget man får bestämma själv...
Jag kan ju berätta om min kompis som var beräknad till den 4 Augusti (idag alltså), men som fick barn för 1½ vecka sedan. Hon hade knappt några krämpor alls, och inte några speciella sammandragningar heller. Hon hade lite förvärkar någon dag innan förlossningen bara. Hon trodde att hon skulle känna på sig ganska långt i förväg när bebis var på väg, så hon planerade in lite av varje. Var iväg och fiskade långt ut i skogen och sådär. Så var vi och käkade lunch på stan med dem och några fler, och hon och hennes kille skulle skjutsa hem mig. Väl i bilen säger hon: "Det har sipprat vatten hela morgonen, jag kanske borde ringa in när jag kommer hem?" haha, och jag utbrast bara "MEN RING NU!"
1½ dygn senare är lillen född! Hon var inlagd på förlossningen för vattenavgång dagen innan han är född , och värkarna startade inte förrän efter några timmar på förlossningen. Hon krystade i 15 minuter.
Så det har nog ingen betydelse hur mycket sammandragningar och så man haft innan, bebis kommer när den känner för det! Men det är klart att man kan gå över tiden också. Det gjorde jag med min dotter. Men jag tycker att när man väl har passerat det där gyllene datumet så gör det ändå inte så mycket. För man vet att det liksom kommer att hända när som helst i vilket fall!