• Vili

Vi som väntar smått i September 2012

Lemis skrev 2012-02-12 18:36:17 följande:
    Jag har gjort 3 st vul men det har varit på grund av blödningarna jag hade tidigare...men nu känner jag det var längesen man såg lilla räkan men vet inte riktigt hur jag ska tigga till mig ett till ultaljud :P

Har ju massvis av symptom så allt är säkert bra men ja..

Sådär säger min son också...han frågar ibland när ja ser hängig ut -varför är du ledsen mamma..eller när ja är arg...va inte arg på mig mamma. Usch ja som om man inte hade nog med dåligt samvete så det räcker och blir över.
    Isak 090122 Lillräkan BF 120906
  • Vili
    LillyRose skrev 2012-02-13 15:33:18 följande:
    Tjohej nu är vi inskrivna..å hon trodde inte vi skulle höra hjärtat..men det tog nog bara 2 sekunder sen hörde vi det! UNDERBART!! Och cellprovet på kk gick bra...har tydligen bara grad 1 av 3 just nu så att vänta med och klippas var inga bekymmer! MÅR SÅ BRA <3

grattis vad underbart!! både med lillbebben och cellförändringarna!
  • Vili
    Lemis skrev 2012-02-16 17:15:41 följande:
    nästa vecka ska jag lämna lite blodprov eftersom jag fått mycket genom min förra op då jag fick utomkvedshavandeskap, skulle även testa mig för hiv och syfilis, har ni varit med om det innan?
    jag blev aldrig tillfrågad om det när jag väntade sonen 2008.  
    men de där är väl standard-infektionsprover, syfilis, hiv , hepatit och röda hund.
    Jag har iallafall lämnat de proverna både med sonen och nu.
  • Vili

Äntligen börjar jag må lite lite bättre. I 2 dagar nu har jag kunnat städa och till och med bakat. Dock med lergigan comp 3 gånger om dagen men ändå innan har jag knappt kunnat röra mig trots tabletterna.

Lovar gott inför min sista praktik som börjar på Tisdag.

På Tisdag ska vi till barnmorskan och försöka lyssna på hjärtljuden, då i vecka 11+4 hoppas hoppas hoppas hon hittar dom :)

• Vili
    Lemis skrev 2012-02-16 19:10:12 följande:
    jag kanske har glömt att jag gjorde det med sonen. :) Ska ni göra nupp/kub test? Vi gör det.

jag mår fortfarande illa och idag kräktes jag igen, men det var dock 2 dagar sen jag gjorde det sist. Så jag får fortsätta med min lergigan. BM sa också till mig att jag skulle ta tablett direkt på morgonen och sen ligga stilla typ i en halv timme för det är vad det tar för den att värka. jag har spyt ibland efter jag tagit den och det är för att jag rört på mig. Visste inte att det var så, men sagt och gjort och det är lite bättre på morgonen. Dock lite svårt när jag börja jobba kvart i sex, då har jag liksom fått hulka och spy färdigt och sen in med tabletten och jobba. BLÄ!

någon som vet en bra sida man kan beställa t.shirt med "Jag ska bli storebror"   
    www.gladagrodan.se/product_info.php 

Här kan du beställa sånna :)
  • Vili
    Lemis skrev 2012-02-17 16:22:08 följande:
    Min bebis blev till den 16 december. Hade äl då.
    Samma här :) Vår barnlediga helg :)
  • Vili

Jag har äntligen mått bra en hel dag herregud så underbart!!! Inget illamående, har iofs tagit 2 tabletter lergigan men de har ju aldrig hjälpt innan.

Tråkigt just nu är min sons pappa fått en liten dotter med sin nya sambo i förrgår nu ligger den lilla flickan på neo intensiven och är jättedålig. Vet inte om det är mina graviditetshormoner eller vad men mår så dåligt över det hela :(

• Vili

Idag har vi fått lyssna på hjärtljuden, HELT fantastiskt!!!
    Idag vecka 11+4 enligt mig men 12+1 enligt barnmorskan..

Äntligen kan vi andas ut på riktigt :)

• Vili
    StarStruck skrev 2012-02-23 10:09:30 följande:
    Nej, det kom ju väldigt lite och har haft liknande tidigare. Hmm, jag vet inte, kanske.
    Tack <3
    jag blödde ju mycket i vecka 7 och 8 hade dessutom ont men det var iallafall inte missfall för mig. Blödningar är skitdrygt men det behöver ju inte betyda missfall!
  • Vili
    Edds skrev 2012-02-24 03:13:52 följande:
    Halloj allihopa, förmodar att jag är den enda vaken nu.... min sambo blev ut ringd på jour så jag kunde gott inte somna om... såklart, för jag sover ju fruktansvärt dåligt, och kissar väl sådär 711 gånger per natt.

Nåväl, här får ni några kluringar att svara på till imorgon bitti:

1. När ni har sex, går det så långt att ni får orgasm? Jag har varit lite tillbakahållsam när det gäller mina orgasmer för att jag varit "rädd".. men igår lät jag det gå hela vägen så att säga, och jag fick såååna sammandragningar i livmodern... Kan detta vara farligt? och ska jag inte "vilja" få org på hela graviditeten pga detta? :(

2. När ska ni skaffa gravid försäkring? och hur vet man vilken som är bäst / sämst / är gratis bra?

3. Hur vet man att man ordnat allt innan bebisen kommer? Som försäkringar, pengar i tid, och resten,, allt nytt som kommer upp med tiden. Sen går jag vidare till hur många dagar jag skall ta som föräldraledig och ska bebis vara hos dagmamma, på dagis eller hos farmor? hur skall jag inreda rummet, och kommer vi bli klar med vårt hus innan ankomst? Namn, när börjar man fundera på namn och vad händer om man inte kommer på ett bra namn? Hur ordnar man ett fint hemma dop? och kommer Älskling fria innan nya familjemedlemmen?

3. Jag låter ju nästan som en förstföderska med panik... Ligger ni (som ni kanske märker att jag gör, just nu) halva nätterna och funderar och tänker och kommer på saker ni måste göra (som jag skrivit ovan) eller diverse tankar, som inatt vaknade jag och insåg även att jag ALDRIG bytt en bajsblöja. Detta kommer ju absolut inte vara några problem, men det var bara en tanke som slog mig och jag låg och filosofera om det under en lång stund. .....

kanske är detta normalt, och bara en början på en ström frågor som kommer slå mig under denna tid innan bebis kommer??????... jag som trodde jag var påläst !! :)

och svar till

Jag kommer köpa en splitterny från affär, jag vågar inte köpa en begagnad då man inte vet säkert vad den varit med om. Min sambo köper till och med en ny bil åt mig så jag ska köra runt i en säker kärra ... då han inte litar på "små" bilar.....
    1. Jag får också konstiga känningar i livmodern efter sex så det har blivit väldigt lite av den varan sen jag blev gravid, lite också för ja hade blödningar innan också. Känns inte värt att riskera något.

2.Jag har redan skaffat gravidförsäkring, Folksam har en försäkring med utökat skydd som täcker redan från vecka 10 för mamman och pappan och vecka 23 för barnet. Kostar 1050kr för från vecka 10 tills barnet är 6 månader. man får helt enkelt kolla runt lite vad som passar en själv, vissa har att man ska skicka in hälsodekleration vissa inte (folksam inte)..vissa går bara att täckna efter ett ultraljud i vecka 16-20 är gjort. Men de kostar desamma nästan alla som har det utökade skyddet.

3. Som förstföderska köper man ofta för mycket för att vara säker på att man har allt, nu andra barnet känner jag att vi vet vad som behövs och vad som är totalt onödigt. Jag hade bunkrat med 20 olika påslakanset till vaggan men ungen ville aldrig ligga där. Köpt bärsele men där ville min son aldrig sitta och det var ju dötungt att bära runt på honom där...sen köper man ofta för mycket kläder eller jag gjorde det och känner att jag är påväg att göra samma sak nu.
    Ofta köper man också förmycket i stl 50 vilket min son på 4000gram aldrig använde.

Hur du ska ta föräldrarledigt kan du prata med försäkringskassan om som kan tipsa, de har ibland olika info-möten (iallafall på min ort) där de informerar om föräldrarpenningt ect. Min son började på dagis när han var 13 månader, det funkade fint men han är också en väldigt tålig unge. Ett annat barn hade kanske trivts bättre att vara hemma längre eller vara hos farmor/mormor.

Ett bra namn kan man ju fundera lite innan men iallafall med sonen såg jag direkt när han kom ut att det var en liten Isak. Tror vi gör samma sak nästa gång, olika förslag sen bestämmer man efter vad barnet ser ut att passa till :)

4. Jag är ju inte förstföderska men jag minns att jag precis som du låg vaken om nätterna och fundera på precis som du "gud jag har aldrig bytt en blöja...hur gör man när man badar barnet...hur känns det att amma...hur håller man ett litet barn ect ect ect. Av naturliga skäl tänker jag inte på sådant nu men kan istället oro mig för hur Isak kommer ta det hela, hur länge jag kommer orka jobba i sommar och hur tight vår ekonomi kommer bli.

Det stora orosmomentet á la i-landsproblem är just nu vilken färg ska vi ha på vagnen, vi har bestämt oss för en emmaljunga nitro city polar performance med svart chassi men kan inte bestämma vilken färg sitt och liggdel ska ha..riktigt i-landsproblem :P
Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012