• Vili

Vi som väntar smått i September 2012

Edds skrev 2012-05-15 12:20:05 följande:
    Föressten denna konstanta hunger som jag hade mellan v 6 och v 10 verkar smyga sig på igen ... Nej säger jag bara för det är ostoppbart!!! Jag är sååå hungrig hela tiden nu sen i helgen ...
    ja herregud ja äter hela tiden så sjukt hungrig..känns som ett hål i magen...inte riktigt hittat något bra att äta i mängder heller. Med sonen gick ja upp över 20kg och det tänkte jag försöka undvika denna gången...
    Isak 090122 Lillgossen BF 120908
  • Vili
    eiramis skrev 2012-05-26 10:47:09 följande:
    Superbia: Nej, det är en vanlig ganska enkel klänning, men modellen gör det möjligt med magen. Var dock rädd att underljolen i den skulle vara för trång, men den var också vid. NeLe: Planen är att vi ska gifta oss den 21/6, hoppas bara att vi hinner få vår hinderprövning klar innan det. Trodde att det bara var att gå till skatteverket och att de typ skulle kolla i en dator och skriva in intyg, men man var tvungen att skicka in den och det skulle ta ca 4 veckor att få svar. Så vi var ute lite i sista minuten visade det sig. Får väl ringa och tjata när det börjar dra ihop sig. Lägger in en bild på klänningen även om detta inte är bildtråden, hoppas det är ok.

vi fick papper på att vår hindersprövning var godkänd efter bara 5 dagar så det behöver inte ta 4 veckor.
  • Vili

Tiden rusar iväg , redan vecka 25+2 , var förra veckan iväg till barnmorskan för vanlig kontroll.

Vecka 24+2
    Sf-mått 25 cm
    Hjärtljud 152slag/minuten
    Blodtryck 120/72

Känns som sagt som om tiden fullständigt rusar iväg, känner mig stor som ett hus redan. Tyvärr känner jag av denna graviditeten mycket mer och har väl gjort i princip hela tiden.
    På Fredag tar jag min sjuksköterskeexamen väldigt stort och skrämmande egentligen så på måndag börjar mitt 8 veckor långa sjuksköterskevikariat på 100% ...jag ber till gud att kroppen kommer fixa det..

• Vili

Nu är jag äntligen färdig examinerad sjuksköterska. Lilla bebisen kickade sig igenom hela examenscermonin. Underbart att både vara färdig och gravid :)

• Vili

Är nu mitt uppe i mitt hektiska sommarvikariat. Jobbar nu som sjuksköterska på en gyn-avdelning vilket är skitkul men pust och stön vad trött jag är när jag kommer hem....undrar om jag kommer orka jobba till grav-vecka 35 som jag planerat.

Har sen ja börjat jobba även fått mer sammandragningar, inte bara när ja är på jobb utan också spontant när ja är hemma...men de beror säkert på att jag nu är mer aktiv.

Min viktuppgång är INTE rolig..började på 70kg och är redan uppe på 81kg i vecka 27+2 ...har ni också gått upp så mycket? Med sonen gick ja upp totalt 20kg och de tyckte ja var mycket men då hade jag inte alls gått upp 11 kg redan i vecka 27...sockerberoende är INTE bra för vikten helt enkelt ;)

• Vili
    Kladdiskaka skrev 2012-06-18 09:29:22 följande:
    I morse när jag skulle resa mig upp så fick jag så hemskt ont i magen, nederdelen, kunde inte ställa mig upp utan fick ta det sakta och gick och pusta och stöna länge efter.. Brukar hända ibland. Främst på jobbet när jag gått mycket, då får jag typ som "håll" fast 1000 gånger värre i nederdelen av magen.. och får typ krypa fram för att komma framåt. Någon som känner igen detta? Hade inga som helst problem när jag väntade dottern utan var ute och joggade/lunkade veckan innan hon föddes och nu är jag inte alls lika aktiv eftersom jag har mer lindriga "besvär"..

Det där känner jag igen! På jobbet om ja stressar och går snabbt men också hemma om ja går för snabbt eller långt. Känns som en hemsk håll som inte släpper förrän man står stilla framåtlutad. Det är ju inte sammandragningar (inte mitt iallafall) så min hypotes är att det är de uttänjda ligamenten som spökar.
  • Vili

Glukosbelastning gjord idag

Vecka: 28+2
    Blsk:
    5.0
    Hb:
    102 (så nu är det dags för niferex varannan dag)
    Blodtryck:
    126/64
    Vikt:
    80kg alltså drygt 10kg plus
    Sf-mått
    29 cm så växt 4 cm på 3 veckor
    Hjärtljud
    139 slag/minuten

• Vili

Min kropp kommer nog inte orka jobba hela sommaren?
    Haft en massa sammandragningar men ja har trott att de inte var farliga...efter en kontroll på förlossningen idag så har jag en viss cervixpåverkan och måste vara sjukskriven veckan ut iallafall...har hela tiden trott att sammandragningarna på jobb inte varit farliga men nu känns de som om ja knappt kommer våga gå tillbaka och jobba 100% med risk för att föda för tidigt..

Min cervix var 25mm lång skulle tydligen vara över 30mm för att det skulle vara bra och detta i kombination med sammandragningarna och att vår lillgosse ligger ganska djupt ner med huvudet i mitt bäcken...

suck...inget kan bara flyta på i denna graviditeten..

• Vili
    LeiaBus2010 skrev 2012-06-26 18:29:13 följande:
    Har ätit lite middag nu... har sådan olustkänsla i kroppen och ont i ljumskarna.... sambon åkte till affären med dottern nyss för att inhandla lite gotte Tungan ute 
    Är såå tacksam att man får skriva av sig här... ska fortsätta klocka mina sd nu.. jippie..
    Mellan
    17.18 och 17.50 hade jag 11 st....  på inte ens en timma..... är det !"normalt" ? 
    jag är ganska befriad från sammandragningar när ja sitter eller ligger ner men när ja är uppe och rör mig bara minsta lilla kommer de direkt. Efter mitt besök på förlossningen igår känner ja ju dessutom att ja inte vet hur mycket cervix faktiskt påverkas av mina sammandragningar...

men om du har sådär regelbundna bör du nog åka in så de iallafall får undersöka så du inte håller på att öppna dig!
  • Vili
    StarStruck skrev 2012-06-26 13:23:04 följande:
    Mina ökar i styrka när det väl kommit i gång, sista "värken" är riktigt smärtsam, sen slutar det, men jag har alltid svag mensvärk liksom. Jag har varit inte på fl tidigare jag med för sd, då var min tapp ca 2,5 cm eller nått så jag fick bricanyltabletter. Men det är läskigt för min bebis har legat neråt väldigt länge och det är ett sånt satans tryck neråt jämt. Men ja, det verkar ju vara normalt så då får jag lida i 10 veckor till ^^
    min tapp var ju också 2.5cm men ja fick inga läkemedel utan mer ordinerad vila. Det lustiga är att jag inte har några sammandragningar när ja ligger ner utan de kommer så fort ja t.ex. reser mig ur sängen eller står i duschen. Så det blir väl soffan/sängen för mig resten av graviditeten fast ja inte alls är sugen på det....jag som ville jobba :(

Jag känner lite osäkerhet för hur om eller när ja ska åka till förlossningen igen för som sagt de försvinner när ja lägger mig ner men kommer med full styrka igen när ja är igång o står upp...frågan är om vila räcker för att inte sätta igång förlossningen eller om mina sammandragningar när ja t.ex. går till toa eller hämtar min son på dagis kommer sätta igång alltihopa...suck...kan det inte bara bli vecka 35 nu så ungen kan få komma ut bäst den vill...
Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012