• Edds

Vi som väntar smått i September 2012

Herre jösses.. nu har jag 5 dagar kvar till det magiska datumet ! Jag har målat hela köket idag, är SÅ nöjd !! Tänkte det skulle hjälpa lillen ut att stå upp länge, vi får se. Det har börjat ila nå så ordentligt neråt, men har bara haft två svaga värkar i rygg /ben och över hela magen, det var typ i måndags och tisdags, så liten har inte bråttom :) Mensvärk varje dag dock och så gör det enormt ont när lillen spretar på i magen , det är ju så trångt !!

Sen undrar jag en sak, jag och min mamma har diskuterat . Hon påstår att man inte skall hålla armarna högt upp (typ som när jag hängde tvätt ute/målade väggen eller typ hänger upp gardiner) hon påstår att det kan göra så att navelsträngen åker runt halsen på bebis, att det kan vara farligt?!?!)

Är det någon annan som hört detta eller är det bara en skröna? Hon minns inte var hon hört det ifrån nämligen... NICU har du kanske hört något på fl eller av ngn bm ngn gång?

• Edds
    IdaVasterflo skrev 2012-08-30 17:37:53 följande:
    Edds: det är bara gammalt skrock (eller okunskap eller vad man nu vill kalla det.) Har hört den förr, men det stämmer inte! :) Har också hört någon gång att det ska hända samma sak om man står på en stol.. Och det stämmer ju inte heller. Så oroa dig Inte!
    var nästan de jag kunde gissa, för jag menar... man ligger ju åt höger och vänster och vänder på sig och hukar sig ibland och rör sig lite hur som, det där går ju inte att styra över tänkte jag !! Men hon trodde själv att det kanske var skrock, kanske något hon gått på när jag var i magen för 22 år sedan :P
  • Edds

jag har också valt att tro på att de är skrock ! låter tramsigt i mina öron :P

Well har varit hos BM nu, 4 dagar kvar till det magiska datumet...

sf mått 37,5
    btr 125/80
    bebis hjärta kring 135 slag, mkt livlig
    fixerat huvud

Har även äntligen fått en skena till handen som inte fungerar alls, karpeltunnelsyndr.

sd minst en gång i halvtimmen, och mkt nerver i kläm. KOM IGEN NU BEBBEN ;)

beccagranen skrev 2012-08-31 10:46:38 följande:
    Hur känner ni andra nu när det närmar sig? Har själv haft kraftig ryggvärk (framför allt på kvällen/natten). Och allmäntillståndet är si sådär, känner mig allmänt matt och hängig, ungefär som känslan att man börjar bli sjuk. Inget som riktigt passar eller är bra, svettig och allmänt seg. Börjar bli trött på detta nu! *extremt gnällig idag*
    jag har mkt ont i svanken, känner mig orörlig. Svettas huuuur mkt som helst och igår kände jag mig påväg att bli sjuk, matt  och hängig...så ne ingenting är på topp.. MEN jag har tagit mig ut idag bland folk så jag ansträngde mig att sminka mig lite, och "Såååååå fräsch och pigg du ser ut" .. ja ni skulle bara veta tänkte jag haha.

idag åker bb väskorna in i bilen och även barnstolen, sen tänkte jag föda i helgen. PUNKT slut :D
  • Edds

läste att man ska massera bröstvårtorna för att få igång sd, nu har jag gjort det i 40 minuter och har haft sd var 5e minut =)

hoppas inte gubben kommer på mig han lär ju tycka jag ör knäpp:P

• Edds
    Den lilla M skrev 2012-08-31 12:54:32 följande:
    Kom precis hem från koll på BB och dem vill börja sätta igång mig redan ikväll så om några dagar borde bebis ha kommit ut !!
    åå så spännande, hoppas det sätter igång snabbt så du slipper gå så länge till då ! :)
  • Edds

mitt tutt masserande slutade med förvärkar och sd var 5e minut, sen fortsatte det några gånger i timmen, vaknade inatt 3 gånger av riktigt kraftiga förvärkar, och det har fortsatt nu här på morgonen , så fort jag ställer mig upp och rör mig så kommer dom, och så fort jag sitter ner och chillar i soffan så kommer de också, fast känns mkt mer ! Såå... jag vet inte om det beror på det eller om det är bebis som är påväg :)

1 september idag, mao 3 dagar kvar till bf.. nu ska jag duscha och sen iväg och göra lite ärenden så får vi se vad som sker :)

TESSI1983: jaa, de där med smärtlindring har jag inte alls riktat in mig på... jag vet inte om det är dumt av mig, jag har bara känt att jag tar tag i det när jag kommer dit.... vi får se.. jag är jätte rädd för sprutor så eda känns ju inte sådär jätte kul för mig, men man vet ju aldrig :)

• Edds
    idamarja skrev 2012-08-31 18:50:47 följande:
    Det är jobbigt med avståndet och ja blir så less när förlossningen är nonchalanta, ja menar jag är ju inte första kvinnan som kommer från dessa trakter o ska in o föda hos dom, gällivare har ett stort upptagningsområde, med mycke glesbygd och långa avstånd. Min sambo är ju rätt nervös, eftersom det är han som ska köra, o ja förstår honom, det är inte så kul o vara den som ska behålla lugnet o hålla sig på vägen :)
    tycker de ska vara lite mindre nonchalanta, med tanke på vad som hände här för bara ngn vecka sen... Ambulansen som var till Kiruna och tar inte med sig kvinnan som har värkar för hon "hinner" till förlossningen anser dom... Ett tag senare så tar hon taxi och föder i taxin 4 mil utanför gällivare. Då känner man bara, Jävla puckon, nog är det dags att vara lite mer generösa med att ta emot !! Sånt tryck har de faktiskt inte där !
  • Edds
    Kaksmulan1 skrev 2012-09-01 12:12:08 följande:
    Edds, tror att det är bra att inte fokusera på smärtlindring förmycket. Man tar det när det är dax liksom. Man vet ju aldrig hur förlossningen blir eller hur man reagerar, så att följa sin kropp och lita på den BM man har på förlossningen är det bästa. Jag har ju gjort 2 förlossningar nu, helt olika upplevelser men litat stenhårt på att BM guidar mig och det har funkat suuuper bra.
    precis så har jag tänkt, jag åker dit med förtroendet att de gör sitt jobb och hjälper mig ;) Jag kan ju ingenting om detta så jag måste ju ha hjälp :) ! Trodde aaaaaldrig att jag skulle vara såhär lugn inför detta.. never !!
    Vår tur nu skrev 2012-09-01 15:32:19 följande:
    När jag precis vaknat imorse fick jag en ordentlig sammandragning, vilket inte är så bra i kombination med att man är superkissnödig så jag grymtade till. Vad tror jag jag får höra från min nyvakna sambo då? "Har sammandragningarna börjat göra ont än?" med förhoppning i rösten! Vet inte om jag ska va glad över att han längtar efter bebben precis lika mycket som jag eller lite butter över att han längtar efter att mina sammandragningar ska börja göra ont? Hmmm... Just då fick han en rätt sur blick i alla fall ;)
    Min sambo längtar så mkt nu så han kan inte sluuuuuta tjata ! Igår när jag låg med sammandragningarna så ville han klocka och se hur ofta jag hade, sen ville han att vi skulle ringa in men jag sa att det är totalt onödigt eftersom jag knappt hade nå ont :) och de var ju inga tecken på förlossning, bara massa förvärkar och sd. :) Men de verkar vara otåligare än vi är ;)

Idamarja: Ja de är bara att du åker, inte om. Lita på magkänslan helt enkelt ! Och grattis till 3 åringen hoppas ni hinner ha kalas nu innan bebben kommer :P !

• Edds

synd att jag kräks av olja, av smaken, av lukten.. har gjort det sen jag plussade :P

Imorse när jag vaknade hade jag så ont överallt så jag satt på sängkanten i en kvart, tårarna bara sprutade. Det är så tungt nu och mina armar har nästan slutat fungera...

först var det fingrarna, sen hela högra handen, nu har vänster också slutat fungera och höger arm är helt förstörd. Jag (de värker och är bortdomnade i flera minuter för att sen återgå till halvt normalt) har knappt någon känsel i händerna och kan inte lyfta något för jag känner inte om jag tappar det...

är rädd att det sitter kvar efter förlossningen för hur ska jag då våga lyfta mitt barn? Jag kanske tappar det ? :( Är det någon annan som haft dessa problem eller borde jag ringa och rådgöra med någon? Kan det vara farligt?

• Edds
    marla333 skrev 2012-09-02 10:44:16 följande:
    håll tummarna! har lite förvärkar som gör ont. ska börja klocka dem... svårt att veta om det är förvärkar eller riktiga. förra gången så hade jag inga förvärkar, utan det var riktiga värkar på direkten.

är som sammandragningar, men nu gör de ont. känns som mensvärk.

har bf idag också! 
    mina förvärkar gör ganska ont, jag vill helst sträcka på benen och liksom vänta ut dom, magen blir stenhård och så får jag kraftig mensvärk och det trycker neråt..., men kan det vara riktiga värkar? herregud.. altså jag känner mig helt lost jag vet inte alls hur det skall kännas .. för de gör ju inte så extremt ont att jag vill försvinna heller....
Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012