• JELJ

Svårt att behålla graviditet. Erfarenheter och metoder.

Hej på er!

Har fått mitt tredje missfall nu i dagarna före jul. Träffade gynjouren på akuten som berättade att det troligen var en ofostrig graviditet denna gång. Han gå så långt som till v 10 och man såg bara hinnesäck och moderkaka men inget foster.

Efter många funderingar och väldigt få svar så sa han att mitt problem var inte att bli gravid men att få behålla graviditeten. Har blivit gravid tre gånger på ett år men lyckas inte behålla den.
    Det finns hjälp för ägglossning och stimulering och en hel del men vad finns för hjälp för att behålla graviditeten??

Har gjort missfalls utr och dom hittar inget fel på mina äggstockar. Har Hashimotos men är medicinerad och läkaren säger att den är inte problemet.
    Har en son sedan tidigare och det var inget problem att få honom men nu. Vi har försökt i 1.5 år.

Vad har ni för erfarenheter och hur har ni blivit hjälpta till fullgången graviditet.

Mvh Jenny

• Svar på tråden Svårt att behålla graviditet. Erfarenheter och metoder.
  • Gatto

Oj, vilka prövningar.. Jag kan inte ens greppa tanken på den förlusten. Mitt nyårslöfte i år är att tänka mer positivt och inte försöka leta fel att fixa utan ta livet mer som det kommer. Så som jag var innan vi började försöka bli gravida. Hitta tillbaka till mig igen.

• LDM

Hej!

Jag "favoritar" den här tråden, behöver alla tips och råd jag kan få efter vårt 3:e mf i natt på 8 mån...

Försökte få kontakt med min läkare idag utan resultat, ska jag i morgon.

Vi har tidigare i år gjort en "vanlig" utredning då vi har haft svårt att bli gravida och där är det mina ägg som spökat så jag har ätit Pergotime två månader, den andra lyckades det.
    Jag har även fått Progesteron vaggisar utskrivet och tog en per dag.
    Till det har jag gått på akupunktur vilket (oavsett resultat) får mig att må bra!

Vet inte vad jag kan förvänta mig för hjälp fram över men jag har ögnat igenom flera trådar och fastnat för kalciumprov, för högt immunförsvar och trombyl (utan inbördes ordning

Hoppas också att kanske en dubbeldos Pergo och tre Prog. vaggisar/dag kan hjälpa vid nästa graviditet, för ja, vi kommer fortsätta, allt annat är väl otänkbart?

Tar som sagt tacksamt emot tips och råd och lovar att delge det jag kommer över! Solig 

Störst av allt är kärleken...
  • Gatto

Läste precis en artikel om D-vitamin. Verkar vara en viktig del i mycket som kan strula. Det är viktigt för immunförsvaret vad gäller "att hålla det i schack" så det påverkar både dåligt immunförsvar och överskrivit. Samt hjälper massor med celler så de bildas på rätt sätt. Någon mer som läst något om D-vitamin eller provat själva??

• JELJ
    LDM skrev 2012-01-09 22:53:49 följande:
    Hej!

Jag "favoritar" den här tråden, behöver alla tips och råd jag kan få efter vårt 3:e mf i natt på 8 mån...

Försökte få kontakt med min läkare idag utan resultat, ska jag i morgon.

Vi har tidigare i år gjort en "vanlig" utredning då vi har haft svårt att bli gravida och där är det mina ägg som spökat så jag har ätit Pergotime två månader, den andra lyckades det.
    Jag har även fått Progesteron vaggisar utskrivet och tog en per dag.
    Till det har jag gått på akupunktur vilket (oavsett resultat) får mig att må bra!

Vet inte vad jag kan förvänta mig för hjälp fram över men jag har ögnat igenom flera trådar och fastnat för kalciumprov, för högt immunförsvar och trombyl (utan inbördes ordning

Hoppas också att kanske en dubbeldos Pergo och tre Prog. vaggisar/dag kan hjälpa vid nästa graviditet, för ja, vi kommer fortsätta, allt annat är väl otänkbart?

Tar som sagt tacksamt emot tips och råd och lovar att delge det jag kommer över! Solig 
    Välkommen hit och jag beklagar för missfallet. Vilken vecka var du i? Har du fått tag på läkaren?
     Jag hoppas att vi får följas åt alla och att vi får hjälpas åt att hålla modet uppe och att vi lyckas detta år.

Själv ska jag till läkaren på efterkoll och kolla så allt är ute efter mitt missfall. Håller tummarna över att jag slipper skrapning.
    Vet du vad för provsvar du hade på progesteronet? Vet bara att jag låg under normala och att jag ska ev få hjälp med det.

/Jenny
  • JELJ
    Gatto skrev 2012-01-06 21:16:05 följande:
    Oj, vilka prövningar.. Jag kan inte ens greppa tanken på den förlusten. Mitt nyårslöfte i år är att tänka mer positivt och inte försöka leta fel att fixa utan ta livet mer som det kommer. Så som jag var innan vi började försöka bli gravida. Hitta tillbaka till mig igen.
    Jag tänker som du. Måste tänka positivt men ibland är det motigt.
    Jag ska börja träna.. hör och häpna. Tänkte att jag måste ta mig iväg och träna upp kroppen. Jobbar inom vården och lyfter väldigt tungt, börjar känna utav ryggen lite. Har börjat se en otrevlig tendens till att kroppen kryper söderut och även lite bredare grader..
    Fryser arslet utav mig utan långkallingar, händer att jag jobbar i kallingar.
    Att öka blodomloppet kan inte skada men måste bara hitta energi till att orka fara till gymmet.
    Tränar ni något?? Jag är inget för grupp träning utan tänkte simma och träna på maskinerna. Givet är bastun ett måste.
  • Together90

Hej tjejer

Jag heter Love och är snart 22 år gammal, väldigt ung men varit med om ganska mycket för min låga ålder.

2009 Januari fick jag pluss på stickan och det var helt underbart men oplanerat och Oliwer vår son kom efter 9 månader 10 September 2009. Helt perfekt, tio fingrar och tio tår och alldeles underbar.Graviditeten gick bra men jag blödde väldigt mycket under förlossningen men ingen visste varför eller vart blödningen kom ifrån. 

2011 kom och i Mars plussade jag igen och det var också oplanerat men välkommet och vi hade ställt in oss på att vi skulle få en liten bebis i November. Missfall har ju altid funnits i tankarna och man kan ju inte undvika faktumet att man var rädd för det men överdrev väll inte tänkandet på det.
    Men för att göra en lång story kort så blev det ett MA i vecka 8 ungefär då fostret hela tiden varit underutvecklat och tillslut så började jag blöda av mig själv innan jag skulle in till sjukhus för medicinering. 

Sen kom Juni och jag plussade igen men strecket blev aldrig starkare och nu efter ett missfall så insåg jag ganska fort att det inte hade gått vägen denna gång heller.Missfallet kom i vecka 5 . Väldigt ledsen såklart och började undra vad felet var men som att det bara var mitt andra missfall så gjorde man ingenting åt det.

Augusti kom och på något underbart vänster hade vi lyckas blivit gravida under semestern i Turkiet och nu kändes allt lite bättre. Plussen blev jätte fina och starka och allt såg ljuvligt ut.
    Fick en tid för tidigit ultraljud i September då jag skulle vara i vecka 10. Såg så framemot den dagen och kom dit till ultraljudstiden och ..nej fanns inget friskt foster utan troligtvis hade fostret slutat växa redan i vecka 4 men fosterhinnan hade forsatt att växa på osv och därför kände jag mig ju gravid. 
    Jag var helt förkrossad och blev sjukskriven ett tag och fick en tid för utredning. Skrapades också denna gång då blödningen aldrig kom igång av sig själv.

Oktober började utredningen och fick lämna alla vanliga prover och sen gjorde vi även en hysteroskopi som visade att allt var normalt. Alla prover är normala enligt läkarna på SÖS och min sambos prover var också bra. Finns alltså inga fel säger dem. Läkarna sa att det troligtvis bara var otur.

Januari 2012 fick jag pluss igen men denna gång kom plusset så sent jämfört med tidigare graviditeter och det kändes aldrig 100% bra. Plussen blev lite starkare men inte tillräckligt. Jag anande att något var fel och mycket riktigt 1 vecka efter plusset började jag blöda och plusset var nu borta på testerna :(

Under den senaste graviditeten har jag ätit Trombyl (från ÄL till mens) Progesteron (vaggisar) och Folsyra som jag köpt på apoteket.

Nu ska jag till min utredningsläkare på Victoria gruppen på torsdag och det ska bli otroligt skönt att prata med henne och se vad nästa steg blir. Jag vill gärna få Predisonol utskrivet till nästa gång (om det blir någon nästa gång, hoppas verkligen det)   
    Och sen får vi se vad läkaren säger, hoppas på att hon har något bra att säga.

Hoppas ni orkade läsa min historia som jag kortat ner lite faktiskt

Får jag hänga med er?

kram                           

ohmamma.blogg.se|| Min son Oliwer föddes 10/9-09 || MA v9 10/4-11 MF v5 15/6-11 MA v10 14/9-11
  • Gatto

Klart du får hänga med oss!!! Som någon sa till mig, kul att du är här men tråkigt att du behöver vara det.
    Jag tror att jag skrivit till dig i en annan tråd, men åter igen, beklagar din historia.

• Together90
    Gatto skrev 2012-01-10 20:11:16 följande:
    Klart du får hänga med oss!!! Som någon sa till mig, kul att du är här men tråkigt att du behöver vara det.
    Jag tror att jag skrivit till dig i en annan tråd, men åter igen, beklagar din historia.

Jaa det var du som tipsade mig att läsa mer om immunologiska orsaker, tack

Ska ta upp allt med läkaren på torsdag..längtar tills att träffa henne

kram    
    ohmamma.blogg.se|| Min son Oliwer föddes 10/9-09 || MA v9 10/4-11 MF v5 15/6-11 MA v10 14/9-11
  • LDM

Tack Atyr!

Jag var i ve. 5+5 så det här var mitt i mellan grav, har ett mf tidigare och ett senare än så.
    Fick tag på min gyn läkare men hon ville inte ge Pergo denna månad då hon tycker att kroppen måste vila efter mf, är så arg... Jag har inte bråttom som vill få det att låta som och den bm jag pratat med sa att det inte finns något rätt eller fel ang att försöka direkt efter mf...
    Så vi får väl göra vårt bästa på egen hand nu!

Hon mätte inget Progesteron värde utan jag bad om det då en bm tipsat om att det kunde hjälpa en "sån som mig" Flört 

Håller tummarna för att du slipper skrapa!

Störst av allt är kärleken...
  • JELJ

Nu är jag tillbaka och jag har blött ur allt. Såg fint ut.
    Nu är det bara att sätta igång om en vecka eller två. Ska bli gravid detta år.
    Läkaren sa att jag bara har haft "otur" och att äggen blir lite sämre ju äldre man blir. Ok det köper jag men jag är inte lastgammal och hon har höga förhoppningar på en graviditet snart.
    Ska höra utav mig när jag plussar så ska jag få trombyl och kanske proggisar. Tidigt UL kommer att göras m.m bara att ringa.

När jag var in för min stora blödning på akuten så träffade jag en överläkare (man) som berättade för mig att man rekommenderar att vänta någon månad med att bli gravid för att bearbeta saken men det är inget hinder att börja om på en gång.

Känner mig gladare och mer hoppfull så nu kör vi på.

Svar på tråden Svårt att behålla graviditet. Erfarenheter och metoder.